• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
شنبه 8 خرداد 1400
کد مطلب : 131870
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PNVj1
+
-

گشایش کرونایی در شبکه آزادراهی


به دنبال تمهیدات قانونی که برای وصول عوارض آزادراهی معوق اندیشیده شده، حالا آزادراه‌های بیشتری تن به الکترونیکی شدن نظام دریافت عوارض تردد می‌دهند.
به گزارش همشهری، با اضافه شدن 4 آزادراه جدید به سیستم دریافت الکترونیکی عوارض در اواخر هفته گذشته، فعلاً 11 آزادراه از مجموع 27 آزادراه فعال کشور به این سیستم مجهز شده‌اند و آن‌گونه که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قرار است در آینده نزدیک تعداد بیشتری از آزادراه‌های سنتی نیز به این سیستم بپیوندند.
تا پیش‌ازاین، به دلیل نبود ضمانت و ابزار قانونی برای وصول مطالبات شرکت‌های آزادراهی از خودروهایی که عوارض آنها به‌صورت الکترونیکی ثبت شده بود، عملا شرکت‌های بهره‌بردار تمایلی برای پیوستن به سیستم دریافت الکترونیکی عوارض نداشتند و این شیوه فقط در 4 آزادراه دولتی فعال شده؛ آن‌هم در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی برای کاهش مبادله اسکناس و پول در شبکه آزادراهی و کاهش زمان معطلی در ورودی و خروجی این محورها برنامه‌ریزی کرده بود. در ادامه با شیوع ویروس کرونا، الکترونیکی کردن دریافت عوارض در شبکه آزادراهی طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا به یک تکلیف برای این وزارتخانه تبدیل شد اما بازهم به دلیل بی‌رغبتی بهره‌برداران به این کار، امکان افزایش آزادراه‌های الکترونیکی وجود نداشت. عاقبت، درخواست شرکت‌های بهره‌برداری شبکه آزادراهی مبنی بر اینکه راهکاری برای وصول مطالبات آنها اندیشیده شود موردتوجه قانونگذاران قرار گرفت و بنا شد بر اساس سازوکار جدید، تسویه نشدن بدهی عوارض الکترونیک در مهلت یک هفته پس از تردد مشمول جریمه شود و علاوه بر این، تسویه کامل بدهی عوارض نیز مانند خلافی راهنمایی و رانندگی خودروها در زمان تعویض پلاک یا انتقال سند ملاک قرار بگیرد. این مسئله عملاً بخش زیادی از انتقاد بهره‌برداران شبکه آزادراهی از سیستم عوارض الکترونیک را برطرف کرد و راه برای پیوستن آزادراه‌های جدید به این سیستم باز شد. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، تاکنون ۱۲۰۰ کیلومتر از ۱۷۰۰ کیلومتر آزادراه فعال در کشور تحت پوشش عوارض الکترونیک است و ۴ مورد از این آزادراه‌های الکترونیکی درمجموع حدود ۶۰ درصد از ترافیک آزادراهی کشور را پشتیبانی می‌کنند. آن‌گونه که محمد اسلامی می‌گوید: علاوه بر شیوه موجود برای دریافت عوارض الکترونیک، گزینه پیش‌پرداخت عوارض الکترونیکی نیز که قبلاً تجربه‌شده، جزو گزینه‌هایی است که مدنظر قرار دارد و حتی اعلام شده است که همه بانک‌ها می‌توانند تگ عوارض الکترونیکی را تهیه کرده و به مشتریان خود واگذار کنند تا صاحب خودرو با شارژ حساب خود نزد بانک، از شبکه آزادراه‌های متصل به عوارض الکترونیکی استفاده کند و مبلغ عوارض از حساب او پرداخت شود. به گفته اسلامی، فعلاً آزادراه‌های تهران- پردیس و آزادراه تهران- شمال جزو آزادراه‌هایی هستند که علاوه بر پشتیبانی عوارض الکترونیکی، مجوز دریافت نقدی عوارض نیز به آنها داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید