• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 8 خرداد 1400
کد مطلب : 131811
+
-

پایان انگلیسی

در آخرین بازی این فصل اروپا ، امشب 2تیم انگلیسی با مالکان نفتی بر سر قهرمانی اروپا به مصاف هم می‌روند

پایان انگلیسی

امشب یکی از 2 غول نفتی اماراتی یا روس به جام لیگ قهرمانان اروپا دست می‌یابند. شیخ منصور، مالک منچسترسیتی پس از صرف بیش از یک‌و‌نیم میلیارد یورو بابت خرید بازیکن، برای اولین‌بار تیمش را در فینال اروپا می‌بیند اما آبراموویچ که خودش یکی از عاملان افزایش قیمت بازیکنان در قرن جدید به شمار می‌رود، قبلا یک‌بار این جام را به‌دست آورده است. او هفته گذشته در سوئد شاهد از‌دست‌رفتن لیگ قهرمانان زنان اروپا در باخت4  بر یک چلسی به بارسلونا بود و حالا نمی‌خواهد دومین فینال را هم با این فاصله کوتاه ببازد. در آخرین فینال تمام انگلیسی که 3سال پیش برگزار شد، لیورپول با مربی آلمانی موفق شده بود تاتنهام پوچتینو را ببرد. حالا یک مربی آلمانی مقابل یک مربی اسپانیایی-کاتالونیایی قرار می‌گیرد.

  واردیولا توانسته برای نخستین‌بار پس از جدایی از بارسلونا یک تیم را به فینال لیگ قهرمانان ببرد. او با بایرن و من‌سیتی معمولا تا پیش از مرحله نیمه‌نهایی متوقف می‌شد. حالا سرمربی اسپانیایی برای باطل‌کردن طلسمی که برای خودش ساخته باید چلسی را ببرد؛ تیمی که با شایستگی رئال را حذف کرد و با توماس توخل هم‌اکنون جزو بهترین تیم‌های اروپا محسوب می‌شود. توخل در همین مدت کوتاهی که به چلسی آمده، توانسته 2بار در لیگ و جام حذفی گواردیولا را شکست دهد. سیتی با اقتدار قهرمان لیگ برتر شده اما چلسی با خوش‌شانسی در روز آخر و شکست دور از انتظار لستر از تاتنهام توانست سهمیه چهارم لیگ قهرمانان در فصل آینده را از لیگ برتر بگیرد.
  2تیم در راه رسیدن به فینال غیر از مرحله نیمه‌نهایی، مسیر راحتی در پیش داشتند. سیتی که هم در مرحله گروهی با حریفان ساده‌ای مثل پورتو، المپیاکوس و مارسی روبه‌رو شده بود، در مراحل حذفی هم به مونشن‌گلادباخ و دورتموند خورد و تنها پاری‌سن‌ژرمن حریف دشوار آنها بود. چلسی هم در یک‌چهارم موفق به حذف اتلتیکو مادرید شد و در دور بعدی پورتو را از سر راه برداشت؛ تیمی که در نیمه‌نهایی از سد رئال گذشت، در مرحله گروهی با سویا، رن و کراسنودار رقابت کرد.
  2 تیم روی‌هم یک جام در این تورنمنت دارند که امشب به 2 جام در مجموع برای 2 تیم افزایش می‌یابد. چلسی سال2012 با دی‌ماتئو قهرمان این رقابت‌ها شده بود.
   ادرسون بیشترین کلین‌شیت را در این فصل لیگ برتر داشت و دستکش طلایی را برد اما عملکرد مندی هم درون دروازه‌ چلسی عالی بود. دروازه‌بان سنگالی 8بار در 11بازی لیگ قهرمانان دروازه‌اش را بسته نگه داشته و 94درصد ضربه‌هایی که به سمت دروازه‌اش زده شده را دفع کرده؛ ازجمله 2 ضربه عالی کریم بنزما که مندی روی آنها واکنش فوق‌العاده داشت. ادرسون برزیلی در 47بازی این فصل 17مهار داشته و مندی در 43بازی 20سیو. ادرسون 2 کلین‌شیت بیش از مندی ثبت کرده است. مندی 29گل خورده و ادرسون برزیلی 32تا و هر دو یک اشتباه منجر به گل داشته‌اند.
   ورزشگاه دراگائوی پورتو در پرتغال به‌عنوان جانشین ورزشگاه آتاتورک استانبول میزبان دیدار امشب است. هر تیم 4هزار سهمیه بلیت برای هوادارانش دریافت کرده که باشگاه منچسترسیتی همه هزینه‌های سفر و اقامت هوادارانش به پرتغال را متقبل شده و علاوه بر آن در ورزشگاه خودی از 4هزار تماشاگر هم پذیرایی می‌کند تا بازی را به‌صورت زنده و از طریق صفحه بزرگ مانیتور تماشا کنند.
   فیل فودن، جان استونز و کایل واکر 2روز پس از تولدشان پا به فینال می‌گذارند. هر بار در این فصل گوندوگان و برناردو سیلوا همزمان در ترکیب منچسترسیتی بوده‌اند تیم به پیروزی رسیده، 14بار. سانه هم اظهار تأسف کرد که چرا وقتی فصل قبل در من‌سیتی بود، بایرن مونیخ قهرمان اروپا شد و حالا که در بایرن است، سیتی به فینال راه یافته!
  این آخرین حضور آگوئرو در من‌سیتی خواهد بود. او به‌زودی به همراه اریک گارسیا به بارسلونا می‌پیوندد. در چلسی هم چند نام در لیست خروجی دیده می‌شود؛ پیرو به توافق 2ساله با میلان نزدیک شده، هودسون اودوی ممکن است در معامله خرید هری کین یا سانچو گنجانده شود و تامی آبراهام هم شاید قرضی به دورتموند برود. کپا که گران‌ترین دروازه‌بان تاریخ است، خواهان جدایی است. ممکن است یکی از این دو تیم فصل آینده هری کین را در ترکیب خود ببیند.
  متئو لاهوس، داور اسپانیایی قضاوت بازی امشب و درواقع آخرین دیدار باشگاهی فصل اروپا را به‌عهده دارد. داور ویدئویی هم ارناندس ارناندس است. جای رئال در فینال امشب خالی؛ آنها از این دو داور خاطرات تلخی دارند.
  توخل و گواردیولا با 2تیم مختلف به فینال لیگ قهرمانان رسیده‌اند؛ پپ در فصل‌های 2009 و 2011 با بارسلونا قهرمان شده و توخل هم فصل قبل با پاری‌سن‌ژرمن در فینال به بایرن‌مونیخ باخته است. گواردیولا تنها 9ماه پس از آخرین جام اروپایی منچسترسیتی به دنیا آمده؛ جام برندگان جام که در سال1970 توسط این باشگاه فتح شد.
  توخل پس از تحویل گرفتن تیم ناموفق فرانک لمپارد توانست این تیم را به سهمیه لیگ قهرمانان، فینال جام حذفی انگلیس و فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند اما در فینال حذفی به لستر باخت و اگر امشب هم ببازد، در واقع چیزی به‌دست نیاورده است. او در 6بازی آخرش 3بار تن به شکست داده که همین باخت‌ها به پورتو، لستر و استون‌ویلا تنها شکست‌های او از زمان تحویل‌گرفتن این تیم در میانه فصل بوده‌اند.
  این یکصدوشصت‌ونهمین رویارویی 2تیم است. در 168رویارویی قبلی 70بار چلسی و 59بار من‌سیتی پیروز بوده‌اند. آگوئرو در 22بازی 15گل وارد دروازه چلسی کرده است.
   امشب یک مندی از بین بنژامن مندی من‌سیتی و ادواردو مندی چلسی قهرمان می‌شود و یک سیلوا از میان تیاگو سیلوای چلسی و برناردو سیلوای منچسترسیتی.
   ترکیب احتمالی چلسی: مندی، آسپلیکوئتا، تیاگو سیلوا، رودیگر، چیلول، ریس جیمز، کانته، کواچیچ (جورجینیو)، ماونت، ورنر، هاورتز.
   ترکیب احتمالی سیتی: ادرسون، کایل واکر، زینچنکو (کانسلو)، روبن دیاز، استونز، گوندوگان، فرناندینیو، برناردو سیلوا، دی‌بروین، محرز و فیل فودن.
   ممکن است از فصل آینده دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان به‌صورت متمرکز برگزار شود که به آن هفته قهرمانی گفته خواهد شد. البته این را نیویورک‌تایمز فاش کرده و هنوز رسمی نیست. در این‌صورت رقابت‌های لیگ قهرمانان هم مانند تورنمنت‌های دیگر ازجمله «هفته پایانی مسابقات معتبر تنیس» و «فینال فور بسکتبال دانشگاهی آمریکا» برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید