• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 8 خرداد 1400
کد مطلب : 131794
+
-

فراموش نمی‌کنیم

مروری بر حادثه‌های تلخ قتل فرزندان به‌دست والدین در یک دهه اخیر


شیوا نوروزی ـ روزنامه‌نگار

آمار و ارقام درستی که در دسترس نیست و دستگاه‌های امنیتی دادن چنین اطلاعاتی را محرمانه می‌دانند. معتقدند نباید آماری از قتل و جنایت آن‌هم از نوع فرزندکشی در جامعه درج پیدا کند تا مبادا روان خانواده‌ها آزرده خاطر شود. گرچه آماری در دست نیست اما با یک جست‌و‌جوی ساده در فضای مجازی آنقدر اخبار تلخ و منزجرکننده فرزندکشی در دسترس قرار می‌گیرد که در باور نمی‌کنجد این همه حادثه تنها در یک دهه اخیر اتفاق افتاده است. قتل‌هایی که بیشتر به‌دست پدر خانواده رخ داده و دختر خانواده هدف گرفته شده است. در بیشتر این قتل‌ها انگیزه‌ها ناموسی بوده اما ناتوان بودن در اداره زندگی و ترس از آینده نامعلوم فرزندان، انتقام از همسر جدا شده، لجبازی، اختلافات خانوادگی و مشکلات روانی والدین هم موجب شده تا تصمیم به قتل فرزندان خود بگیرند. در خبرهای منتشر‌شده در این خصوص بیشتر قتل‌ها از قبل طراحی و کاملا فکر شده بوده و کمتر مواردی وجود دارد که هر یک از والدین با تصمیم آنی اقدام به قتل فرزند یا فرزندانشان کرده باشند. در بیشتر این جنایات والدین بعد از انجام قتل خود را به پلیس معرفی کرده‌اند و موارد کمی وجود دارد که دست به فرار زده باشند. برخی هم بعد از قتل اقدام به‌خودکشی کرده‌اند. مقتولان هم بیشتر نوجوان و جوان هستند. در ادامه به برخی از هولناک‌ترین فجایع فرزندکشی در دهه اخیر اشاره می‌کنیم:

بابک  47 ساله
26اردیبهشت 1400خبر تلخ قتل بابک خرمدین، کارگردان و مستندساز 47ساله کشور به وسیله والدین سالخورده‌اش جامعه را شوک زده کرد. مادر وی با قصد قبلی و در یک نقشه طراحی شده ابتدا فرزندش را بیهوش و سپس پدر وی را با ضربات چاقو به قتل رسانده و در ادامه برای راحت خارج کردنش از منزل بدن مقتول را در حمام مثله کرده بود و بعد جسد را داخل 8کیسه زباله و داخل 3ساک گذاشته و آن را در 3سطل زباله در منطقه آریاشهر، سعادت‌آباد و شهرک اکباتان انداخته بود. والدین بابک بعد از تحقیقات پلیس نه‌تنها اظهار پشیمانی نکرده بلکه به قتل دختر و داماد خانواده هم اعتراف کردند. پدر مقتول علت این جنایت هولناک را آزار و اذیت پسر و انحرافات جنسی او اعلام کرده بود.

آریانای 12ساله
24اسفند 99جسد حلق آویز مردی 35ساله در شهرستان شاهرود کشف شد. وی بعد از اینکه دختر 12ساله‌اش آریانا را  در رختخوابش به قتل می‌رساند تصمیم می‌گیرد به زندگی خود هم پایان دهد. در بررسی سوابق پدر آریانا هیچ‌گونه سابقه اعتیاد و مشکلات روانی وجود نداشت و در نهایت علت این جنایت مشخص نشد.

اعظم 21 ساله
26آذر‌ماه 99جسدی در بیابان‌های اطراف روستای علی‌آباد نجف‌آباد اصفهان کشف شد که متلعق به دختری 21ساله به نام اعظم بود. پدر این دختر به‌دلیل اختلافات خانوادگی و بالا گرفتن مشاجره لفظی او را کشته و خفه کرده بود. سال قبل خواهر کوچک‌تر اعظم خودش را به‌خاطر سختگیری‌های پدر دار زده بود.

پسری 22ساله
19آذر 99پسری 22ساله به وسیله پدر در شهرک امام حسین شهر یاسوج به قتل رسید. تیراندازی مربوط به یک دعوای خانوادگی بود که طی آن پدر 45ساله با شلیک اسلحه شکاری به سمت پسرش او را به قتل رساند و پس از ارتکاب جرم، خود را به مأموران پلیس معرفی کرد.

اشکان 34ساله
21مرداد 99اشکان 34ساله به‌وسیله پدر 80ساله‌اش با ضربات چاقو به قتل رسید و از آنجا که حمل جنازه برایش دشوار بود و می‌ترسید هر آن مابقی فرزندان از راه برسند و از ماجرا مطلع شوند جنازه او را مثله کرده و در سطل زباله‌هایی در محله خزانه و کهریزک ریخته بود. او به دروغ به همه گفته بود اشکان به خارج از کشور مهاجرت کرده است اما با کشف جنازه و تحقیقات پلیس و اعلام مفقودی از سوی برادر مقتول، پدر پس از 9‌ماه به جنایت هولناک خود اعتراف کرد و دلیل این کار را آزار و اذیت پسرش عنوان کرد.

رومینای 14 ساله
1خرداد 99بود که رومینا اشرفی اهل تالش به‌دست پدرش و به وسیله داس به قتل رسید. پدر در بازجویی‌ها مدعی شده که برای دفاع از ناموس مرتکب این جنایت شده است. رومینا قبل از حادثه با پسری 35ساله به قصد ازدواج از خانه فرار کرده بود و پدر مخالف این ازدواج بود و آن را به صلاح دخترش نمی‌دانست.

سولماز و  ساناز 17 و 19ساله
24مهر 97بود که پدری 2 دختر 17و 19ساله‌اش را در خواب به قتل رساند و بعد از آن پدربزرگ و مادربزرگ بچه‌ها را که مهمان خانه‌اش بودند به کام مرگ برد. پدر انگیزه این جنایت را بی‌اطلاع بودن از اینکه همسرش کجاست اعلام کرده  و گفته بوده می‌خواستم خودم و دخترانم را از زندگی راحت کنم اما بعد از اینکه مادرزنم جای همسرم را نگفت تصمیم به قتل آنها هم گرفتم که آن شب به‌عنوان مهمان به منزل ما آمده بودند. او با زدن شاهرگش قصد کشتن خود را نیز داشت که برادرش از راه رسیده و مانع مرگ او شده بود.

سولماز و سوگند 16و 21ساله
20شهریور 96بود که 2دختر 16و 21ساله به‌دست پدرشان با ضربات چاقو به قتل رسیدند. پدر خانواده پس از کشتن سولماز و سوگند با خوردن قرص سیانور به زندگی خودش پایان داد. پدر به‌خاطر قهر همسرش، 2دخترش را به طرز هولناکی به قتل رسانده بود.

دانشجویی جوان
30خرداد95 در شهر خوی یک دختر جوان دانشجو روبه‌روی دانشکده پرستاری به‌دست پدر 50ساله‌اش با تفنگ شکاری به قتل رسید. به‌گفته مقام‌های محلی پدر دختر بعد از شلیک 2گلوله مانع رسیدن نیروهای امدادی و نجات به دخترش شده بود. پدر قاتل در بازجویی‌های پلیسی انگیزه خود را از قتل دخترش شایعاتی عنوان کرد که از سوی مردم شنیده بود و این شایعات درخصوص مسائل اخلاقی و ناموسی بود.

سیمای 8ساله و آرش 9ساله
مرداد 94مادری در جنایتی هولناک 2فرزند خردسالش را به قتل رساند. وی آرش 9ساله و سیمای 8ساله‌اش را با ضربات چاقو در حالی که پوششی به تن نداشتند به قتل رسانده بود. پدر مقتولان در سن جوانی فوت کرده بود. مادر قرص‌های اعصاب مصرف می‌کرد و به‌خاطر اینکه احساس تنهایی می‌کرد و نمی‌توانست از فرزندانش به‌درستی نگهداری کند دست به این جنایت زده بود. برای متهم حکم قصاص بریده‌شد و اعدام شد.

ماهتاب، مهسا و لادن جوان
پاییز سال 90مردی میانسال 3دختر نوجوانش به‌نام‌های ماهتاب، مهسا و لادن را که به بهانه گردش به اطراف یکی از روستاهای تختگاه کرمانشاه برده بود با شلیک گلوله به قتل رساند. او قبل از قتل نیز به اتهام قاچاق به حبس محکوم شده بود، اما چند روز مانده به عروسی دخترش، ماهتاب، از زندان مرخصی گرفت تا در جشن دخترش شرکت کند. اما با فکر اینکه بعد از مرخصی به زندان باز خواهد گشت و آینده بچه‌هایش در نبود او خراب می‌شود، تصمیم به قتل آنها گرفت. همسرش نیز از او جدا شده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید