• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131747
+
-

امید به توافق در دور پنجم مذاکرات وین

بارقه‌های توافق در دور پنجم مذاکرات وین روشن شده است. با نشست کمیسیون مشترک برجام، دور پنجم آغاز شده و این هفته می‌تواند هفته نهایی گفت‌وگوها باشد. این را سیدعباس عراقچی، رئیس تیم ایرانی حاضر در وین می‌گوید. عراقچی پس از نخستین نشست دور پنجم باز هم تأکید کرده که به نتیجه‌رسیدن مذاکرات بستگی به این دارد که طرف مقابل تصمیمات سیاسی و سختش را گرفته باشد.
عراقچی البته گفته که مذاکرات تا تامین منافع کامل ایران ادامه پیدا می‌کند و دقت، فدای سرعت نخواهد شد. به‌گفته معاون وزیرخارجه 3 کارگروه تعیین شده که از نمایندگان همه طرف‌ها تشکیل می‌شود، بار دیگر رایزنی‌ها در وین را آغاز کردند. این 3 کارگروه‌ حالا خط به‌ خط روی متن توافق پیش‌ می‌روند و طبق گزارش‌ها هنوز موضوعات کلیدی باقی مانده که باید درباره‌ آنها تصمیم‌گیری شود. یکی از محوری‌ترین اختلافات خواسته ایران مبنی بر لغو کلیه تحریم‌هاست که به‌گفته عراقچی شامل 1500تحریم اعمال شده در دوران دونالد ترامپ می‌شود. با این همه نماینده روسیه پس از نشست کمیسیون مشترک بار دیگر در توییتی خبر داد که طرفین «عزمی راسخ» برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز در مذاکرات دارند.
تصمیم‌ها در تهران گرفته می‌شود
همزمان با فعالیت کارگروه‌های هسته‌ای، تحریم و ترتیبات اجرایی نشست‌های دوجانبه و چندجانبه هم در وین از سر گرفته شده است، اما درحالی‌که گفته شده بود دیپلمات‌ها پس از دور چهارم برای آخرین مشورت‌ها به کشورهایشان بازگشته‌اند، هنوز تاریخ مشخصی برای توافق اعلام نشده است. عراقچی در همین زمینه گفته که نمی‌شود هیچ تاریخی را اعلام کرد. چرا که به‌گفته او «مسائلی باقی مانده است و از نظر ما باید به‌نحوی که رضایت ما را تامین کند حل شود و این ممکن است در عرض دو، سه روز باشد، ممکن است بیشتر باشد.»
عراقچی همچنین تأکید کرد که هرگونه تصمیم‌گیری نهایتاً در تهران انجام می‌شود و وظیفه تیم مذاکره‌کننده جلو بردن مذاکرات و فرستادن گزارش‌ها به تهران است. اما در نهایت «مراجع ذی‌ربط» هستند که به تیم مذاکره‌کننده ابلاغ می‌کنند که چگونه رفتار کنند.

تلاش‌های اسرائیل برای اخلال در مذاکرات
همزمان با روشن شدن بارقه‌های امید در وین، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم اسرائیل ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده است. او گفته که آمریکا به رایزنی‌های نزدیک با اسرائیل درباره مذاکرات وین برای احیای برجام ادامه می‌دهد. بنیامین نتانیاهو نیز خواستار بازنگشتن آمریکا به برجام شده است. تلاش‌های رژیم اسرئیل در آستانه توافق در رایزنی‌ با دیگر طرف‌ها نیز افزایش یافته و وزیرخارجه رژیم اسرائیل با وزیرخارجه انگلیس دیدار و درباره برجام گفت‌وگو کرده است.

گروسی: توسعه برنامه هسته‌ای حق ایران است
تمدید یک ماهه توافق ایران با آژانس بین‌المللی از جمله اتفاقاتی است که امیدها برای احیای برجام را افزایش داد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس نیز گفته که بیشتر اقدامات انجام شده ایران تقریبا به آسانی بازگشت‌پذیر هستند، اما سطح فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این مدت، «یک مسئله» است.
گروسی همچنین مدعی شده که «فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند تا این سطح غنی‌سازی انجام می‌دهند. 60 درصد تقریبا نزدیک به سطح تسلیحات است، غنی‌سازی تجاری دو، سه درصد است.» او در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز اضافه کرد: «این «حق مسلم» ایران است که برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه دهد، اما «این درجه‌ای است که نیاز به هوشیاری و مراقبت دارد».
در چنین شرایطی باید در انتظار پیشرفت مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی ماند.

پروازهای ظریف به ایروان رسید

پروازهای وزیرخارجه ایران به ایروان رسید. محمدجواد ظریف در واپسین روزهای وزارت، تور دیپلماتیک منطقه‌ای و اروپایی را پشت‌سر گذاشته و برای نخستین‌بار پس از جنگ آذربایجان و ارمنستان به این کشور سفر کرده است. طبق برنامه اعلام‌شده او در این سفر قرار است با آرا آیوازیان، ‌وزیر امورخارجه، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر و آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کند. مسائل دوجانبه و پروژه‌های مشترک اقتصادی، اجرای مفاد بیانیه آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از محورهای دیدارهای وزیرخارجه عنوان شده است. ظریف در دیدار با همتای ارمنستانی خود قفقاز را منطقه‌ای حیاتی و حفظ امنیت و آرامش آن را مسئله امنیت ملی ایران دانست و با اشاره به سیاست اصولی ایران در قبال بحران قره‌باغ از دهه 90میلادی، بر احترام به تمامیت ارضی، رعایت حقوق همه مردم منطقه و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات تأکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید