• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131741
+
-

همه جابه‌جایی‌های اجلاسیه دوم مجلس یازدهم

قالیباف رئیس ماند و کرسی‌های نایب‌رئیسی به نیکزاد و مصری رسید

تکلیف کرسی ریاست در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم پیش از آغاز رأی ‌گیری مشخص بود؛ هرچند که بار دیگر فریدون عباسی بخت خود را برای تکیه زدن بر صندلی ریاست امتحان و 18 رأی در مقابل 230رأی قالیباف را از آن خود کرد.  در جلسه فراکسیون نیروهای انقلاب برای معرفی کاندیداهای هیأت‌رئیسه هیچ‌کس نامزد ریاست نشده بود، اما مهم‌ترین تغییر هیأت‌رئیسه در سال دوم در نواب‌رئیس رقم خورد. نام امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس اول مجلس در سال اول حتی در میان گزینه‌های فراکسیون انقلاب هم نبود و عبدالرضا مصری جای او را گرفت.  علی نیکزاد هم که نایب‌رئیس دوم مجلس بود در انتخابات سال دوم نایب‌رئیس اول مجلس لقب گرفت؛ درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد نیکزاد هم برای انتخاب مجدد با چالش‌هایی روبه‌رو باشد؛ چراکه او نیز مثل قاضی‌زاده درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری است.  با این تفاوت که نیکزاد مثل سال 96رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی شده است. دیگر کرسی‌های انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس نیز دچار تغییراتی شد. سیدناصر موسوی‌لارگانی، احمد امیرآبادی و محمدحسین فرهنگی هم در اجلاسیه دوم از جایگاه هیأت‌رئیسه پایین آمدند.

مهمانان امروز مجلس و فردای دولت
محمدباقر قالیباف در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم کار سختی برای رسیدن دوباره به ریاست نداشت. درحالی‌که در سال اول موانع زیادی در مسیر رسیدن به صندلی سبز ریاست وجود داشت و دست‌کم 5نفر خود را در قامت رئیس قوه مقننه تصور می‌کردند. درنهایت اما هر یک به سهمی از مجلس قانع شدند و به ریاست کمیسیون‌ها، نایب‌رئیسی و ریاست مرکز پژوهش‌ها رضایت دادند؛ کسانی مثل امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی که این روزها برای رسیدن به پاستور هم خیز برداشته‌ و نامزد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند.

اعضای هیأت‌رئیسه مجلس از نزدیک
عملکرد دیگر اعضای هیأت‌رئیسه نیز در سال گذشته در معرض انتقاد طیف‌هایی از نمایندگان بود؛ به همین دلیل برخی تغییر 30درصدی کرسی‌ها را پیش‌بینی کرده بودند. موضوع اتهام دستکاری در ردیف‌های بودجه پس از تصویب که هنوز تکلیف آن مشخص نشده نیز به نارضایتی عده‌ای از نمایندگان از هیأت‌رئیسه دامن زد؛ چراکه در این موضوع پای هیأت‌رئیسه یا دست‌کم تعدادی از اعضای هیأت‌رئیسه به میان کشیده شد. با این همه همچنان جبهه پایداری حضور پررنگی در هیأت‌رئیسه مجلس دارد؛ چراکه روح‌الله متفکر آزاد با ۲۰۶ رای، محسن دهنوی با ۱۸۴ رای، علی کریمی فیروزجایی با ۱۸۲ رای، محمد رشیدی با ۱۸۱ رای، مجتبی یوسفی با ۱۶۸ رأی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی با ۱۶۸ رأی به‌عنوان دبیران هیأت‌رئیسه انتخاب شدند. رشیدی، نماینده کرمانشاه و یوسفی، نماینده اهواز از تازه‌واردان هیأت‌رئیسه محسوب می‌شوند.
طیف نزدیک به قالیباف هم کرسی‌هایی در هیأت‌رئیسه به‌دست آوردند و محسن پیرهادی توانست به‌عنوان عضو ناظر انتخاب شود. پیرهادی عضو دوره چهارم شورای شهر تهران بود و مدیرمسئول روزنامه رسالت است. نمایندگان نظام‌الدین موسوی را با ١۵۶ رأی و علیرضا سلیمی را با ١۴١ رأی  به‌عنوان 2ناظر دیگر هیأت رئیسه انتخاب کردند.
روح‌الله متفکر آزاد نیز عضو جوان هیأت‌رئیسه محسوب می‌شود که به‌عنوان دبیر انتخاب شد. او استادیار دانشگاه تبریز است و پیش‌تر مشاور استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی و مشاور رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور بوده است. علی کریمی‌فیروزجایی، نماینده بابل در مجلس از نمایندگان نزدیک به احمدی‌نژاد است که به عنوان دبیر هیأت‌رئیسه برگزیده شده است. سیدمحسن دهنوی، فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است  و از نزدیکان سعید جلیلی و به تبع آن جریان پایداری است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصفهان در مجلس نیز چهارمین دوره نمایندگی را می‌گذراند. حاجی‌دلیگانی نیز از اعضای جبهه پایداری و از منتقدان سرسخت دولت در 8سال گذشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید