• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131737
+
-

ابراز نگرانی احزاب و چهره‌ها از سلب رقابت انتخاباتی

یادگار امام: مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟

با گذشت 2 روز از انتشار فهرست 7 نفره احراز صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی 1400همچنان واکنش‌ها در نقد سبک بررسی صلاحیت‌ها از سوی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی ادامه دارد. کاهش مشارکت مردمی، سلب امکان رقابت فعال و نزدیکی و همرأیی سیاسی دوسوم کاندیداها با هم مهم‌ترین محور نقد معترضان است که در 2 روز اخیر عملکرد شورای نگهبان را مورد هدف قرار داده است.
 از جمله این واکنش‌ها سخنان دیروز سیدحسن خمینی، یادگار امام(ره) در جمع شماری از اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) بود. او درباره ردصلاحیت تعدادی از کاندیداهای انتخابات 1400هشدار داد و گفت: هر روز و امروز هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوری باشد یک حرکت ضدانقلابی است. مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است. به گزارش جماران، وی ادامه داد: کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می‌پذیرند؟ پشت عبارت‌پردازی‌های زیبا و رفتارهای مقدس‌مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و درعین‌حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی‌دانم چه بنامم؟! البته در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده‌اند و من اگر جای آنها بودم، انصراف می‌دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد.
 ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی 7 نامزد احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان هستند. این لیست در 72ساعت گذشته محل نقد و اعتراض بسیاری از چهره‌ها و تشکل‌های سیاسی فارغ از اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن آن قرار گرفته است. اگرچه شمار نقدها در جریان اصلاح‌طلب به‌دلیل رد صلاحیت همه کاندیداهایشان بیشتر است اما برخی از تشکل‌ها و چهره‌های اصولگرا چون بسیج دانشجویی نیز این فهرست را ضامن رقابت جدی انتخاباتی ندانستند و اعلام کردند با چنین فهرستی مشارکت سیاسی مردم نیز تنزل خواهد کرد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

جبهه اصلاحات ایران: کاندیدا نداریم
جبهه اصلاحات ایران در واکنش به رد صلاحیت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که برای این انتخابات کاندیدایی ندارد. در بخشی از این بیانیه که در اختیار همشهری قرار گرفته، آمده است که از میان نامزدهای معرفی‌شده توسط اعضای مجمع عمومی جبهه ‌اصلاحات ایران، ۹ نفر ثبت‌نام کرده بودند و جبهه می‌خواست از میان آنها نامزد نهایی‌اش را انتخاب کند اما با رد صلاحیت همه آنها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.بیانیه جبهه اصلاحات در تأکید بر نداشتن نامزدی مشخص در حالی است که مهرعلیزاده در روند انتخاباتی‌اش خود را نامزد اصلاح‌طلبان معرفی می‌کند. به‌نظر می‌رسد تأکید جبهه اصلاحات بر نداشتن کاندیدا جواب افرادی باشد که خود را نامزد این جبهه معرفی می‌کنند.

سلب امکان مشارکت فعال درانتخابات
همچنین انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو بیانیه‌ای صادر کرده و در آن آورده است که اعمال نظارت استصوابی امکان مشارکت فعال و رقابت در انتخابات را از این جبهه سلب کرده است. مجمع نیروهای خط امام(ره) نیز در واکنش به ردصلاحیت نامزدهای مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرده است و تاکید کرده که روشن است مجمع نیروهای خط امام(ره) از امکان معرفی و حمایت از نامزدی خاص در انتخابات ریاست‌جمهوری محروم است. حزب اتحاد   در اعتراض به ردصلاحیت‌های اخیر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400نامزدی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید