• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131733
+
-

تصور کارایی نداشتن صندوق رأی،خطرناک است

روحانی: برای دفاع از حق رأی مردم به ناچار خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای را ارسال کردم

 رئیس‌جمهور با اعلام اینکه در اعتراض به روند بررسی صلاحیت داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به مقام معظم رهبری نامه نوشته است، به ضرورت توجه به تصمیم‌گیری مردم و بستر‌سازی‌ برای آمدن آنها پای صندوق رأی تأکید کرد.
حسن روحانی دیروز در نشست هیأت دولت، نطق خود را سراسر به حق انتخاب مردم و ضرورت حضور مردم پای صندوق‌های رأی برای شکل‌گیری دولتی قوی و کارآمد اختصاص داد و نسبت به شکل‌گیری فضای سرد انتخاباتی و تبعات بعدی آن بر انسجام ملی هشدار داد. او با بیان اینکه «فراموش کرده‌ایم انتخابات شکوهمند ضامن مشروعیت نظام است»، تأکید کرد: «مسئله و هدف اساسی، ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است. همه تصمیماتی که در کشور انجام می‌گیرد، اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سؤال است؛ چراکه می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم می‌خواهد سخن بگوید، با دنیا به‌عنوان نماینده ملت سخن بگوید. بگذریم از بحث‌هایی که در این زمینه وجود دارد ولی این متن و صراحت قانون اساسی ماست.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی درباره تبعات کاهش مشارکت مردم، تصریح کرد: اگر خدای نکرده در انتخابات حضور کمرنگ باشد، و مسائلی برای مردم روشن نباشد، انسجام ملی ما چه خواهد شد؟ مصلحت ملی ما چه خواهد شد؟ امنیت کشور چه می‌شود؟ حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود؟ بنابراین ابعاد این مسئله بسیار مهم است و باید درباره این ابعاد فکر شود. امام راحل(ره) همواره به ما توصیه می‌کردند که میزان، رأی ملت است و مردم ولی‌نعمت ما هستند، مردم ما را به اینجا رساندند. ما که هستیم؟ کجا بودیم؟ همه ما طلبه یا دانشجو یا یک فرد عادی بودیم؛ مردم بودند که در یک نهضت اسلامی آمدند، فداکاری کردند، خون دادند.

شرایط انتخابات واقعی از نگاه روحانی
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فرایند احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: عصر روز دوشنبه از تصمیم شورای نگهبان مطلع شدیم و بعد مشخص شد که چه کسانی مدنظر هستند. خیلی از سیاسیون و ما دلمان می‌خواست شورای نگهبان فرصت بیشتری داشت و افراد دیگری اضافه می‌شدند. جان انتخابات، رقابت است. اگر این جان را از انتخابات بگیرید کالبد بی‌جان می‌شود. اصل انتخابات این است که یک رقابت فشرده باشد تا انتخابات واقعی شکل بگیرد.
روحانی با بیان اینکه دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، گفت: البته من نسبت به اصل113 حتماً متذکر هستم و اشکال دارم، منتها اصل113 را هر وقت ما به شورای محترم نگهبان می‌نویسیم آنها یک تفسیری از اصل113 دارند که طبق آن تفسیر می‌گویند شما نمی‌توانید به ما تذکر دهید و لذا به ناچار دیروز خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای فرستادم و آنچه در ذهنم بود، این بود که اگر ایشان بتوانند در این زمینه کمکی انجام دهند. البته ایشان هم هر طور که مصلحت می‌دانند، به هر حال مصالح کشور است. کار را شورای نگهبان انجام می‌دهد، آقا هم معمولاً در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند، البته موردی بوده که ایشان فرد یا افرادی را با دستور و حکم حکومتی اضافه کردند، ولی این مربوط به مصلحت خود ایشان است. آنچه ما می‌توانستیم انجام دهیم درخواست و تقاضا از ایشان بود و اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی بفرمایند. این مسئله برای ما بسیار مهم است. او پیش‌تر با پیش‌بینی چنین شرایطی برخلاف شرایط جدید شورای نگهبان برای ثبت‌نام‌های انتخابات، وزارت کشور را موظف به رعایت مر قانون و ثبت‌نام از همه داوطلبان انتخابات کرده بود. در عمل بالغ بر ۸۰درصد چهره‌های سیاسی شناخته‌شده حاضر در این دوره از انتخابات که تعداد آنها تا ۵۰نفر نیز شمارش می‌شد، حذف شدند. روحانی گام دوم دفاع از حقوق اساسی مردم را با نامه‌نگاری به رهبر معظم انقلاب برداشته است و خواسته تا چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشیده شود. روحانی آذرماه سال گذشته هم صراحتا در نشست خبری خود درباره موانع استفاده از اختیاراتش برای اخطار قانون اساسی گفت: «در هر موردی که دیدم برخلاف قانون اساسی عمل شده، کتباً تذکر دادم. البته قوا معمولا جواب می‌دهند. وقتی تذکر می‌دهم، می‌گویند تفسیر اخیر شورای نگهبان یک طور دیگر است. طبق اصل۱۱۳ به‌خود شورای نگهبان هم تذکر می‌دهم، آنها هم همین جواب را می‌دهند.»
اشاره روحانی به ‌نظر تفسیری سال۹۱ شورای نگهبان است که به‌رغم اصل۱۱۳ قانون اساسی گفته بود مسئولیت رئیس‌جمهور برای اجرای قانون اساسی شامل مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و هر مقام و دستگاه دیگری که قانون اساسی به آنها اختیار یا وظیفه‌ای محول کرده است نمی‌شود. او این‌بار به رهبری نامه نوشته است.

چرا آن ۹۸درصد حامی نظام آب می‌روند؟
رئیس دولت دیروز در ادامه با انتقاد از نادیده‌گرفتن مردم در حاکمیت گفت: مردم ۲۲بهمن را به‌وجود آوردند و رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم پای صندوق رأی آمدند و ۹۸.۲درصد به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند؛ این ۹۸.۲درصد کجا رفت؟ چرا آب می‌رود؟ ۹۸درصد مردم آمدند و گفتند ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم و قبول داریم و به آن رأی می‌دهیم. مردم رأی در صندوق انداختند، هرچه زمان می‌گذرد آیا این ۹۸درصد باید کم شود؟   این مردم همان مردم هستند. خدا نکند روزی مردم احساس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم یا می‌خواهیم بدون آنها یا برای آنها تصمیم بگیریم. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند، مردم تصمیم‌گیر هستند و پای صندوق می‌آیند و خودشان باید انتخاب کنند.

مشارکت حداکثری با شعار درست نمی‌شود
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مشارکت حداکثری با شعار درست نمی‌شود، گفت: این نمی‌شود که ما بگوییم مشارکت حداکثری است، صداوسیما هم با مردم مصاحبه کند و پخش کند و بگوید مشارکت حداکثری. مشارکت حداکثری لوازم دارد، باید به آن ملتزم باشیم که یک طرف آن دولت است. روحانی با بیان اینکه دولت مجری انتخابات است، گفت: ما به وزارت کشور اعلام کردیم که به‌خاطر کرونا و سلامت مردم صندوق‌ها را اضافه کنید. روحانی با اشاره به‌ نظر رهبر انقلاب در همه مقاطع تاریخی مبنی بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات یادآور شد: من سال گذشته در مناسبتی که محضر رهبری بودم، از ایشان سؤال کردم و گفتم در انتخابات آینده هم شما همان نظر را دارید و مشارکت حداکثری را می‌خواهید یا نه؛ چراکه نظرات دیگری هم مطرح است. حتی ایشان داستانی را از یکی از بزرگان نقل کردند و فرمودند من باز هم نظرم همان است. من عین جمله ایشان را در نطق ۲۲بهمن به مردم گفتم که آقا نظرشان این است. خود ایشان هم در سخنرانی تصریح فرمودند که برای من هدف اول و مهم‌تر مشارکت حداکثری مردم است و مردم باید پای صندوق بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید