• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131605
+
-

تیم ملی بسکتبال، درجست‌وجوی حریف تدارکاتی

حامد حدادی می‌گوید در المپیک2008 او و صمد جوان و باانگیزه بودند، تیم ملی هم 28بازی تدارکاتی داشت اما برای توکیو هنوز تیم بازی دوستانه‌ای انجام نداده است

تیم ملی بسکتبال، درجست‌وجوی حریف تدارکاتی

نه بازیکنان از شرایط راضی‌اند و نه سرمربی. تیم ملی بسکتبال باید در پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا بازی کند و بعد از آن هم بازی‌های المپیک2020 را در پیش دارد. بازیکنان می‌گویند توجهی که به آنها می‌شود و امکاناتی که دارند در حد تیم المپیکی نیست. اعتراض سرمربی هم به همین است؛ اینکه برنامه‌ها برای حضور در المپیک مشخص نیست. تیم ملی برای بازی‌های المپیک2008 پکن 28بازی تدارکاتی انجام داده بود اما برای بازی‌های توکیو هنوز برنامه‌ای ندارد. مسئله مهم دیگری هم وجود دارد؛ حامد حدادی، ستاره تیم مصدوم است و غیبتش در پنجره سوم تقریبا قطعی است و این نگرانی وجود دارد که در المپیک هم نتواند مثل همیشه بدرخشد.
تیم ملی بسکتبال هفدهم یا هجدهم خرداد به اردن می‌رود تا در پنجره سوم با عربستان و قطر بازی کند. فدراسیون برای تیمی که قرار است در المپیک بازی کند، تدارک چندانی ندیده و این 2بازی تنها بازی‌هایی هستند که با قاطعیت می‌شود گفت تیم ملی قبل از اعزام به ژاپن انجام می‌دهد. مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم ملی دیروز در جمع خبرنگارانی که در اردو حاضر بودند، گفت: «فعلا برنامه‌های ما فیکس نیستند.» شاهین‌طبع کرونا و مشخص نبودن وضعیت بعضی از تیم‌ها را دلیل اصلی این بی‌برنامگی می‌داند: « هنوز 4سهمیه المپیک مشخص نشده است و تیم‌هایی که با آنها در ارتباط هستیم قول داده‌اند بعد از مشخص شدن وضعیت‌شان با ما بازی دوستانه برگزار کنند. از چند تیم اروپایی خوب هم دعوت کرده‌ایم که بازی تدارکاتی برگزار کنیم. متأسفانه به‌خاطر شرایط کرونا فعلا برنامه‌ریزی خوبی نداریم و وضعیت سختی است.» تیم ملی ایران قرار است بعد از مسابقات اردن 3بازی تدارکاتی در ژاپن داشته باشد اما هنوز انجام این 3بازی هم قطعی نیست. در این شرایط شاید اگر مربی دیگری جای شاهین‌طبع بود، با موضع‌ تندتری علیه فدراسیون صحبت می‌کرد. کرونا شرایط را سخت کرده است اما چطور قطر برای حضور در پنجره سوم که قرار است با ایران و عربستان بازی کند، در صربستان اردو می‌زند اما ایران نمی‌تواند برای المپیک بازی دوستانه برگزار کند؟ شاید فدراسیون به حضور در المپیک قانع شده باشد اما چرا سرمربی تیم ملی اعتراضی نمی‌کند؟
حامد حدادی شرایط تیمی را که سال2008 به المپیک رفت و با شرایط تیم امروز مقایسه کرد و آمار قابل توجهی داد: «در آن بازی‌ها من و صمد جوان بودیم و انگیزه بسیار زیادی داشتیم. البته الان هم انگیزه بسیار خوبی داریم. برای المپیک پکن ۲۸بازی تدارکاتی داشتیم و با یک شرایط ایده‌آل وارد مسابقات شدیم.» این بهترین توصیف از شرایط تیم امروز است.

  حامد استراحت می‌کند
وقتی حامد حدادی به اردوی تیم ملی دعوت شد، همه نگرانی‌ها این بود که مصدومیت او حادتر شود. حامد که در لیگ چین بازی می‌کند، آنجا آسیب دید و با همان آسیب‌دیدگی بازی کرد. گفته می‌شد اگر حدادی در پنجره سوم بازی کند، به ‌احتمال زیاد به المپیک نمی‌رسد اما صحبت‌های دیروز او این اطمینان را داد که در المپیک می‌تواند به میدان برود:‌ «غضروف بین استخوان‌هایم از بین رفته است و هیچ درمانی ندارد و فقط باید استراحت کنم. دوره درمان 6هفته طول می‌کشد و به‌احتمال 90درصد پنجره سوم آسیا را از دست می‌دهم.» حامد قول داده است که با تمرینات جدی به المپیک برسد اما باز این نگرانی وجود دارد که او با همه توانش نتواند در المپیک بازی کند.

   اعتراض به جوایز
جوایز مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک مشخص شده است؛ طلا ۲میلیارد تومان، نقره یک‌میلیارد و250میلیون و برنز 750میلیون تومان. صمد نیکخواه‌بهرامی به این تقسیم‌بندی معترض است: «در المپیک فقط 12تیم بسکتبال حضور دارند، با نگاه به فهرست تیم‌هایی که به المپیک نیامده‌اند، مشخص است که ما چه کار بزرگی کرده‌ایم. حضور در المپیک برای بسکتبال ایران مثل مدال طلا می‌ماند. هر نتیجه‌ای که بازیکنان ما بگیرند باید از آنها تقدیر شود. تخصیص این جایزه‌ها کارشناسی نشده است.»

   هیجان بازی
تیم ملی بسکتبال ایران 2بازی هیجان‌انگیز در المپیک دارد؛ بازی افتتاحیه با فرانسه و بازی با آمریکا. حامد و صمد درباره این بازی‌ها صحبت کردند. صمد درباره بازی افتتاحیه گفت: «برگزاری دیدار افتتاحیه المپیک به بهتر دیده ‌شدن بسکتبال ایران کمک می‌کند. ما در گروه خیلی سختی قرار داریم. در المپیک همه مسابقات سخت است اما با تمام توان پا به این مسابقات می‌گذاریم تا بهترین نتایج را کسب کنیم.» به ‌نظر حدادی هم آمریکا انگیزه‌های بالایی برای قهرمانی در المپیک دارد: «آمریکا در جام‌جهانی نتیجه بدی گرفت و حالا انگیزه بسیار زیادی برای المپیک دارد. شاید هر ۲۰سال یک‌بار پیش بیاید که با آمریکا بازی کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید