• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 4 خرداد 1400
کد مطلب : 131558
+
-

سهم 11درصدی کرونا از مرگ ‌ومیرها در ایران

تازه‌ترین داده‌های پژوهشی مرکز آمار حاکی است؛ سهم کرونا از کل مرگ‌ومیرها در ایران دوبرابر میانگین جهانی و معادل 11درصد آن است


بررسی شاخص‌های بیماری کرونا در 20کشور اول دنیا نشان می‌دهد ایران از نظر میزان مرگ‌ومیر در رتبه 12جهان قرار دارد و 11درصد از مجموع مرگ‌ومیر سالانه در کشورمان ناشی از کرونا بوده است.
به گزارش همشهری، داده‌های تحلیلی یک پژوهش منتشر شده در درگاه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد: میزان مرگ‌و‌میر کرونایی در ایران در سال1399 به 50هزار نفر رسیده که 11درصد از کل مرگ‌ومیرهای این سال را شامل می‌شود. براساس آمارهای جهانی، در سال2020 حدود 5درصد از مرگ‌ومیرها در جهان ناشی از کرونا بوده است.

ایران در رتبه 12مرگ‌ومیر کرونا
همه آمارها از اثرگذاری محسوس کرونا بر افزایش مرگ‌ومیر حکایت دارد؛ اما این افزایش به‌رغم همه جار و جنجال‌ها در مقایسه با سایر دلایل مرگ‌ومیر، ازجمله مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی که 40درصد از مرگ‌ومیرهای ایران را پوشش می‌دهد، ناچیز است. بررسی‌های صدرالدین بلادی موسوی، مشاور رئیس مرکز آمار ایران نشان می‌دهد؛ در 15‌ماه سپری شده از شیوع کرونا، براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران 78هزار نفر بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که 50هزار نفر از آنها مربوط به سال1399 بوده است. این میزان معادل 11درصد از کل مرگ‌ومیرهای این سال را پوشش می‌دهد که البته در مقایسه با میانگین جهانی مرگ‌ومیر جهان بالاست. براساس آمار جهانی وبگاه
 worldometer در سال2020 حدود 5درصد از 60میلیون مرگ‌ومیر در کل جهان به‌دلیل کرونا بوده است.

پراکندگی  کرونایی‌ها در جهان
بررسی آمارهای مربوط به موارد مثبت مشاهده شده از بیماری کرونا در کشورهای مختلف حاکی است تا اواخر اردیبهشت 1400، حدود 80درصد از کل جمعیت مبتلایان به کرونا در 20کشور هستند.
در رتبه‌بندی کشورها، ایالات‌متحده آمریکا با 4.2درصد جمعیت دنیا 20درصد از کل موارد کرونایی را در خود جای داده و در رتبه اول قرار گرفته است. بعد از آن هند به‌عنوان کشور دوم، با داشتن 17.5درصد جمعیت جهان 15.4درصد موارد کرونایی را دارد و در رتبه دوم جای گرفته و برزیل نیز با سهم 9.5درصدی از مجموع مبتلایان به کرونا در رتبه سوم قرار داشته است. در این میان، چین با وجود اینکه 18درصد جمعیت دنیا را در خود جای می‌دهد و نخستین نمونه‌های مثبت ابتلا به کرونا هم در این کشور شناسایی شد، ازنظر تعداد کل کرونایی‌ها در رتبه97 دنیا قرار دارد. ایران نیز با داشتن کمتر از یک درصد جمعیت دنیا و با سهم 1.7درصدی موارد ابتلا به کرونا رتبه 14را به‌خود اختصاص داده که نشان می‌دهد در ایران نسبت ابتلا به کرونا از متوسط دنیا بالاترست. آمارها نشان می‌دهد تا اواخر اردیبهشت 3میلیون و 404هزار نفر در جهان بر اثر مستقیم کرونا فوت کرده‌اند که آمریکا با بیش از 600هزار نفر در رتبه اول قرار دارد و کشورهای برزیل و هند در رتبه‌های دوم و سوم هستند. ایران نیز درمجموع با 77هزار و 222فوت در رتبه 12جهان قرار گرفته است. بررسی میزان مرگ‌ومیر کرونا در هر یک میلیون نفر نشان می‌دهد جمهوری چک با 2هزار و 789مرگ در یک میلیون نفر در رتبه اول جهان و ایتالیا و برزیل در رتبه‌های دوم و سوم هستند. ایران نیز براساس این شاخص با 909مرگ کرونایی در یک میلیون نفر رتبه 16را به‌خود اختصاص داده است.

مرگ‌ومیر مرتبط با کرونا
 کرونا تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر مرگ‌ومیر دارد؛ زیرا علاوه بر افرادی که به‌دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده و پزشکان براساس شاخص‌های متفاوت در کشورهای مختلف، کرونا را علت مستقیم فوت آنها ثبت می‌کنند، برخی دیگر نیز با وجود اینکه به‌دلیل کرونا فوت شده‌اند، به‌واسطه نداشتن تست کرونا در زمره مرگ‌ومیر کرونا قرار نمی‌گیرند. علاوه بر این، بر خی نیز به‌دلیل تبعات شیوع کرونا بر نظام درمانی و مثلاً تأخیر در جراحی یا رسیدگی به سایر بیماری‌ها فوت می‌کنند که عملاً در آمار مرگ‌ومیر مستقیم کرونا ثبت نخواهند شد.
 در ایران براساس آمار سازمان ثبت ‌احوال در سال‌های1395تا1397 یعنی از 3‌تا یک سال قبل از شیوع کرونا، 370تا 377هزار فوت ثبت شده است. 
همچنین در سال1398 که فقط یک‌ماه از آن دارای مرگ‌ومیر متأثر از کرونا بوده است، 395هزار نفر فوت کرده‌اند، اما در سال1399، براساس آمارها و برآوردها، مرگ‌ومیر ناگهان به 500هزار نفر رسیده که طبق گزارش وزارت بهداشت درخصوص مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در سال1399 حدود 50هزار نفر آنها به‌واسطه کرونا جان باخته‌اند. به‌عبارت‌دیگر، از 100هزار نفر افزایش مرگ‌ومیر در سال1399 در مقایسه با سال1398 حدود 50هزار نفر آن از مرگ‌ومیر مستقیم ناشی از کرونا و 50هزار نفر تحت‌تأثیر غیرمستقیم کرونا بر مرگ‌ومیر فوت کرده‌اند. البته بخش ناچیزی هم به‌دلیل رشد سالانه مرگ‌ومیر بوده است.
 براساس آمارها، ایران که کمتر از یک درصد جمعیت دنیا را دارد، 2.3درصد مرگ‌ومیر کرونایی را پوشش داده، این رقم نشان می‌دهد ایران در مقایسه با متوسط جهانی مرگ‌ومیر بالاتری داشته است. البته آمریکا که بالاترین تعداد مرگ‌ومیر کرونایی را دارد با 4.2درصد جمعیت دنیا 17.6درصد مرگ‌ومیر کرونایی را پوشش داده و با اختلاف در رتبه اول جهان قرار دارد.

   تست کرونا

تعداد تست‌های تشخیص کرونا شاخصی است که مرگ‌ومیر کرونایی را شفاف‌تر می‌کند. در این مورد، آمارها حاکی است؛ آمریکا بالاترین تست کرونایی را داشته؛ به‌طوری‌که تعداد تست‌های کرونایی آن 1.4برابر تعداد جمعیت آن کشور بوده است. همچنین هند بعد از آمریکا بیشترین تعداد تست را داشته و 316.4میلیون تست کرونا گرفته است؛ رتبه سوم نیز به انگلیس می‌رسد که 133.8میلیون تست انجام داده است. ایران نیز با گرفتن 18میلیون 151هزار تست کرونا در رتبه 12جهان قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :