• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131357
+
-

مرکز آمار از جزئیات شاخص قیمت‌های اردیبهشت 1400پرده‌برداری کرد

2سیگنال کاهش تورم در ماه‌های آینده

تورم
2سیگنال کاهش تورم در ماه‌های آینده


گزارش جدید مرکز آمار از 2سیگنال کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده حکایت دارد، به‌نحوی که هم نرخ تورم ماهانه و هم نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت کاهشی شده که درصورت استمرار روند نزولی این دو شاخص، پیش‌بینی می‌شود، نرخ تورم سالانه هم از مرداد و شهریور روندی کاهشی را تجربه کند.
به گزارش همشهری، فروکش‌کردن نرخ ارز در بازار آزاد، امیدواری به رفع تحریم‌ها و گشایش در روابط خارجی، تعدیل انتظارات تورمی و البته کاهش محسوس حجم پول در دست افراد باعث شده تا سیگنال‌های کاهش نرخ تورم زودتر از موعد خودشان را نشان دهند. هرچند مرکز آمار ایران می‌گوید: نرخ تورم سالانه در 12‌ماه منتهی به اردیبهشت امسال 2.1واحد درصد رشد کرده و به 41درصد رسیده، اما در مقابل نرخ تورم نقطه به نقطه 2.6واحد درصد کاهش پیدا کرده و روند صعودی آن پس از ماه‌ها معکوس شده است. داده‌های جدید می‌گوید: نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت‌ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٦، ٩درصد رسیده و خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٦.٩درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
براساس اعلام مرکز آمار ایران، میانگین رشد قیمت گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه پارسال 61.1درصد رشد کرده در عین حال که نسبت به میانگین رشد قیمت فروردین‌ماه 1400 شواهد نشان از کاهش 2.6درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دارد. به بیان دیگر متوسط قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 2.6درصد در اردیبهشت کمتر از فروردین‌ماه امسال بوده و به‌معنای ارزان‌ترشدن کالاها نیست. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت‌ماه گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٢.٧واحد درصدی به ٤٠.٣ درصد رسیده است.
مرکز آمار ایران می‌گوید: نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت‌ماه برای خانوارهای شهری ٤٦، ١درصد برآورد شده که نسبت به‌ماه قبل ٢، ٧واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥١، ٠درصد بوده که نسبت به‌ماه قبل ٢، ٠ واحد درصد کاهش داشته است.

 کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارها
تنها نهاد رسمی که فعلا نرخ تورم را محاسبه و اجازه انتشار آن را دارد، می‌گوید: نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤٠٠ به 7دهم درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در‌ماه قبل، ٢واحد درصد کاهش داشته و تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به‌ترتیب منفی 8دهم درصد و ١.٦درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری  ٧درصد است که نسبت به‌ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٧ درصد بوده که نسبت به‌ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.
براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم سالانه اردیبهشت‌ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١، ٠ درصد رسیده که نسبت به‌ماه قبل، ٢، ١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به‌ترتیب ٤٠، ٥درصد و ٤٣.٢درصد محاسبه شده که برای خانوارهای شهری ١، ٩واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٦ واحددرصد افزایش داشته است.

   کدام خوراکی‌ها رشد قیمت داشتند‌

تنها نهاد آماری ایران اعلام کرده در اردیبهشت امسال کالاهایی چون آب معدنی، ماء‌الشعیر و نوشابه، قند، شکر و شیرینی ازجمله بستنی و نبات و دخانیات بیشترین رشد قیمت را داشته و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش و در گروه هتل و رستوران، غذاهای سرو شده در رستوران و در گروه «بهداشت و درمان» (خدمات آزمایشگاهی و ویزیت پزشک) بیشترین افزایش قیمت را در اردیبهشت نسبت به فروردین تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در گروه «میوه و خشکبار»،( موز و سیب)، در گروه «سبزیجات» (خیار، لوبیا سبز و بادمجان)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (تخم‌مرغ) و گروه «ارتباطات» (دستگاه تلفن همراه) نسبت به ‌ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید