• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131335
+
-

طرح شورای عالی امنیت ملی برای دفاع از مراکز هسته‌ای

سردار جلالی: قرار است فرماندهی واحد دفاعی-امنیتی هسته‌ای تشکیل شود

امنیت مراکز هسته‌ای پس از چند حادثه افزایش پیدا می‌کند. درحالی‌که حتی مقامات نظامی هم نگرانی‌هایی را درباره نفوذ در دستگاه‌های امنیتی و هسته‌ای مطرح کردند، حالا سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل خبر داده که پس از این حوادث و انفجار در مراکز هسته‌ای طرحی در شورای‌عالی امنیت ملی تصویب شد که براساس آن «فرماندهی واحد دفاعی- امنیتی» هسته‌ای تشکیل می‌شود. به گزارش مهر، به‌گفته جلالی جزئیات این مصوبه در جلسات آینده نهایی می‌شود. جلالی توضیح داد که سازمان پدافند غیرعامل با بررسی و آسیب‌شناسی 2 حادثه نطنز اشکالاتی را به‌دست آورده که یکی از آنها ناهماهنگی بین لایه‌های تولیدکننده امنیت در این فضاها بوده است. حفاظت از مراکز هسته‌ای بر عهده وزارت اطلاعات است و پس از دو انفجار به فاصله یک سال در نطنز زمزمه‌هایی درباره واگذاری این مسئولیت به سپاه شده بود. سردار جلالی اما گفته : «با تشکیل این فرماندهی، ضعف‌های گذشته کاملا برطرف و مجموعه کاملا آسیب‌ناپذیر خواهد شد.»  

«آلودگی امنیتی» وخرابکاری در تاسیسات هسته‌ای
آخرین حادثه در مرکز غنی‌سازی نطنز بیست‌ودوم فروردین سال‌جاری رخ داد. طبق گزارش‌های رسمی در این خرابکاری بخشی از سیستم توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی دچار مشکل بود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته اما ممکن بود که حادثه بزرگی به وقوع بپیوندد. پس از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رسما خرابکاری را تأیید کرد و گفت : «اقدام علیه مرکز غنی‌سازی‌ نطنز نشان‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای است.» روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی ادعا کرد که انفجار فروردین‌ماه در نطنز «خرابکاری اسرائیل» بوده و برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران را حداقل ۹‌ماه به تعویق انداخته است.   این حادثه باعث شد تا محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از «آلودگی امنیتی» در مراکز هسته‌ای صحبت کند. او برای نخستین بار به‌عنوان یک مقام رسمی ایران سرقت اسناد محرمانه هسته‌ای ایران را هم تأیید کرد؛ در حالی که سال 97بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل ادعای سرقت این اسناد را مطرح کرده بود.

ابهام درباره شمار خرابکاری‌ها در نطنز
قبل از خرابکاری فروردین‌ماه سال گذشته نیز انفجاری بخشی از تاسیسات هسته‌ای نطنز را لرزاند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی از خسارت مالی «قابل توجه» این انفجار صحبت کرده بود. هر چند به‌گفته بهروزکمالوندی این انفجار تلفات جانی نداشت. این خرابکاری مرکز تجهیزات پیشرفته غنی‌سازی را هدف قرارداده بود و روزنامه نیویورک‌تایمز ادعا کرده بود که برنامه هسته‌ای را دو سال به تعویق می‌اندازد. صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اما فروردین 1400در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتوم در سازمان انرژی اتمی درباره 2 حادثه در نطنز گفت: «پس از این انفجار [تیر‌ماه 99] که سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را از بین بردند، بخش قابل توجهی از آن سالن احیا شد و همین امروز این سالن را سرپا کردیم، ضمن اینکه در دل کوه داریم سالن‌های متعدد و پیشرفته می‌سازیم.» اما در شرایطی که نگرانی‌ها در بین مقامات درباره چنین اقداماتی افزایش یافت، فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی گفت که تا‌کنون «پنج خرابکاری بزرگ» در تأسیسات اتمی نطنز روی داده است. عباسی حتی صالحی را متهم کرد که امنیت مراکز هسته‌ای را به یکی از عناصر مشکوک سپرده است که در زمان مسئولیت او اخراج شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید