• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131317
+
-

افزایش شهرهای قرمز کرونایی در جنوب

افزایش شهرهای قرمز کرونایی در جنوب

حمیده پازوکی- خبرنگار

رنگ‌بندی جدید کرونایی کشور نشان می‎دهد تعداد شهرهای قرمز روی نقشه افزایش یافته است. به این ترتیب شهرستان‌های عسلویه و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان‌وبلوچستان، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان و میناب در هرمزگان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در بعضی از مناطق جنوبی، مشاهده موارد جدید مبتلا به ویروس‌ هندی گزارش شده و بر نگرانی درباره شیوع این ویروس جهش‌یافته افزوده است.

افزایش آمار کرونا در هرمزگان
در میان استان‌هایی که شهرهایشان دوباره به شرایط قرمز برگشته است، هرمزگان بیشترین تعداد شهرها را دارد. سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان درباره دلایل تغییر رنگ شهرهای این استان به همشهری می‌گوید: در هفته گذشته آمار کرونا در استان در بیشتر زمینه‌ها افزایش داشت. تست و غربالگری 26درصد، موارد مثبت 30درصد و موارد بستری هم 10درصد در استان افزایش یافتند و همین موضوع از دلایل قرمز شدن دوباره بعضی شهرهای استان است.
فاطمه نوروزیان با بیان اینکه در جاسک افزایش موارد بستری و مثبت دلیل اصلی قرمز شدن شهر است، می‎افزاید: شهرهای دیگر هم هرکدام به‌دلیلی قرمز اعلام شده‌اند. به‌عنوان مثال موارد جدید کرونای هندی استان در میناب پیدا شده و رودان هم چون فاصله کمی با میناب دارد برای رعایت احتیاط قرمز اعلام شده است. پارسیان هم که پیش از این وضعیت قرمز داشت و به‌دلیل مشاهده کرونای آفریقایی و همینطور رفت‌‎وآمد کاری و خانوادگی به عسلویه با خطر مواجه است.

افزایش محدودیت‌ها در بوشهر
2شهر بوشهر هم دوباره به شرایط قرمز بازگشته‌اند. رئیس علوم‌پزشکی بوشهر درباره شرایط کرونایی جدید در استان به همشهری می‌گوید: قرمز شدن یک شهر به‌دلیل افزایش آمار ابتلا به بیماری و بستری به نسبت جمعیت آن است و در مورد این دو شهر هم وضعیت همین است و افزایش آمار بستری موجب تغییر رنگ شده.
سعید کشمیری ادامه می‌دهد: از سوی دیگر این دو شهر در مجاورت شهر پارسیان هرمزگان، کانون کرونای آفریقایی هستند و در وضعیت کرونایی قرمز قرار دارند. به همین دلیل قرمز شدن عسلویه و کنگان نوعی اقدام احتیاطی محسوب می‎شود تا با افزایش مراقبت‌ها از افزایش ابتلا به بیماری جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در جلسه ستاد کرونای استان برای افزایش محدودیت‌ها برنامه‌ریزی شده است، اظهار می‌کند: قرار است ورود و خروج شهروندان به شهرستان‌های قرمز محدود شود و همچنین مسافران استان‎های دیگر بدون ورود به استان و از طریق جاده کمربندی مسیر خود را بپیمایند.

کرونای هندی در آبادان و چابهار
با تأیید یک مورد ابتلا به کرونای هندی در آبادان و یک مورد جدید در چابهار وضعیت این شهرها هم نگران‌کننده شده است. به‌گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با قطعی‌شدن ابتلای 6نفر در بوشهر، 4نفر در قم، 3نفر در یزد، 3نفر در البرز و اضافه‌شدن مبتلایان در چابهار و آبادان، تعداد مبتلایان به کرونای هندی به 18نفر رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز می‎گوید: در چند روز گذشته یک مسافر تبعه هندی از مبداء امارات وارد فرودگاه شیراز و پس از آن عازم آبادان شد. در ورود به شیراز از این مسافر تست کرونا گرفته شده و پس از مثبت‌شدن تست، موضوع به خوزستان اعلام شد و این شخص در  قرنطینه قرار گرفت.
فرهاد ابول‌نژادیان می‌افزاید: نمونه تست NGS این فرد برای اطمینان از تشخیص نوع جهش یافته این ویروس به آزمایشگاه مرجع تهران ارسال و مشخص شد این بیمار به ویروس موتاسیون‌یافته کرونای هندی مبتلاست. با توجه به قرنطینه این شخص جز این مورد، تاکنون نمونه مشکوک دیگری از این نوع ویروس در خوزستان شناسایی نشده است.
پیدا شدن یک مورد کرونای هندی در چابهار هم دلیل قرمز شدن این شهر سیستان‌وبلوچستان را نشان می‌دهد. سازمان بنادر و دریانوردی از قرنطینه سرنشینان یکی از شناورهای سنتی پاکستانی در بندر چابهار پس از مثبت‌شدن تست کرونای 2تن از دریانوردان آن خبر داده است.
شناور مذکور با ۱۳خدمه از روز ۲۱ اردیبهشت وارد لنگرگاه بندر چابهار شده است. پس از اقدامات کنترلی و مثبت‌شدن تست 2نفر از خدمه، این شناور تا تعیین تکلیف توسط مرکز بهداشت چابهار اجازه ورود ندارد و مراحل قرنطینه را به‌مدت 2هفته طی می‌کند.
محمدهادی عباسی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم پیش از این به همشهری گفته بود که در چند روز آینده ممکن است تغییراتی در آمار کرونای این استان به‌وجود بیاید.

‌***
در شبانه‌روز گذشته 8005بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به 2میلیون و ۸۲۳هزار و ۸۸۷ نفر رسیده است. همچنین ۱۸۷بیمار کووید -۱۹ جان خود را از دست داده‌اند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۸هزار و ۳۸۱ نفر برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید