• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131316
+
-

استاندار قم درگفت‌وگوی اختصاصی با همشهری از کرونا، توسعه اقتصادی و اشتغال زایی می‌گوید

قم، رتبه دوم جذب تسهیلات کرونایی در کشور

گپ
قم، رتبه دوم جذب تسهیلات کرونایی در کشور

روح‌الله کریمی- خبرنگار

در سال‌های گذشته قم به یکی از قطب‌های صنعتی کشور تبدیل شد. از سوی دیگر، نزدیکی به پایتخت، قرارگرفتن در مسیر مواصلاتی 17استان کشور و وجود شهرک‌های صنعتی متعدد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، این استان را به منطقه طلایی برای حضور فعالان اقتصادی و توسعه اشتغال تبدیل کرده است. این اتفاقات در حالی رقم خورد که شناسایی کرونا برای نخستین‌بار در قم روزهای سختی را برای این استان پیش آورد. برای آگاهی بیشتر از چگونگی حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران، کنترل بحران کرونا، افزایش تعداد شهرستان‌ها و همچنین توسعه منطقه ویژه اقتصادی پای صحبت‎های ‌بهرام سرمست، استاندار قم نشستیم.

یکی از مسائل مهم در دوره مدیریت شما، شناسایی 2شهروند قمی مبتلا به ویروس کرونا برای نخستین‌بار در کشور بود. روزهای سختی بر مردم قم گذشت و با اینکه گفته می‌شد منشأ شیوع این ویروس شهرهای دیگر بود، تمام توجه به قم بود. هم‌اکنون وضعیت قم چگونه است؟
در 30بهمن سال‌98 دو مورد ابتلای ویروس کرونا در قم کشف شد. بلافاصله، جلسه قرارگاه زیستی و ستاد بحران و کارگروه امنیت غذایی و سلامت تشکیل و به‌دنبال آن جلسه‌های مکرری برگزار شد. این بیماری در موج‌های اول، دوم و سوم به‌خوبی مدیریت شد. امروز هم که با موج چهارم این ویروس که موجی جهانی و سراسری است، مواجه شده‌ایم همه تلاش ما این است که با کمک اعضای ستاد بحران و براساس جذب و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های رسمی و غیررسمی، این بحران را با موفقیت مدیریت کنیم. با وجود اینکه استان زمینه و موضوعیت بیشتری برای درگیری بیماری داشت اما این وضعیت به نحو شایسته‌ای با همراهی مردم مدیریت شد.
البته فضایی که برای مدیریت کرونا در استان شکل گرفت، فضای متفاوت از دیگر ‌‌استان‌هاست. این بیماری به‌طور شفاف و رسمی در قم و همزمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کشف شد، اما هیچ‌گونه محافظه‌کاری نداشتیم، زیرا اساس تصمیم‌‌گیری‌های مدیریت بحران کرونا در قم مبتنی بر نظر متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت است. این مبارزه همچنان ادامه دارد و با هم‌اندیشی و جلسه‌های کارشناسی، طرح‌هایی تدوین و ارائه شد که بسیاری از این موارد به تأیید و تصویب رسید و امروز قم، یکی از استان‌های پیشگام و موفق در روش‌های مقابله با کرونا محسوب می‌شود.

از تهدید ویروس کرونا چقدر برای تکمیل زیرساخت‌های درمانی استان استفاده کردید؟
برای زیرساخت‌های درمانی استان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و ناتمام درمان جزو اولویت‌هاست که با کمک دولت و حمایت‌ بانک مرکزی و بانک‌های عامل تحقق یافت. بیمارستان امیرالمومنین(ع) با 231تخت به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون به‌عنوان مرکز درمان کرونایی در خدمت‌رسانی به بیماران نقش مهمی دارد. همچنین بیمارستان بزرگ مادر در حال تکمیل و آماده افتتاح است که با 230تخت به بهره‌برداری می‌رسد. بیمارستان نور و خاتم نیز از مراکز درمانی مهم در حال ساخت استان هستند و موانع آنها رفع شده است. علاوه بر اینها، مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی در دست اقدام است تا استان به قطب گردشگری درمانی تبدیل شود.

واحدهای تولیدی و صنعتی استان پس از شیوع کرونا و قبل از آن به‌دلیل تحریم‌ها با چالش‌های جدی مواجه شدند. در این شرایط اولویت توسعه اقتصادی در دوره مدیریتی شما چیست و چه موفقیت‌هایی در این زمینه داشته‌اید؟
در حوزه اقتصادی، تولید از اهمیت زیادی برخوردار است. در سال رونق و جهش تولید، هدف‌گذاری بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفت. همچنین برای آنکه توسعه اقتصادی استان اولویت باشد، خط قرمزی برای همه مسئولان اجرایی و اقتصادی تعیین کردیم تا هیچ کارخانه‌ای تعطیل نشود و از سوی دیگر کارخانه‌های تعطیل به چرخه تولید بازگردند. در این مدت هیچ کارخانه‌ای تعطیل نشد و کارخانه‌های راکد و نیمه‌راکد شناسایی شدند. هدف‌ ما این بود که هر سال 25کارخانه را احیا کنیم، اما در سال‌های‌98 و 99 شاهد احیای بیش از 60واحد تولیدی بودیم که 10واحد بیشتر از برنامه‌ریزی بود.
همچنین به مدیران دولتی ابلاغ شد در حمایت از فعالان اقتصادی، اهتمام جدی داشته باشند و موانع‌ را از پیش پای تولید بردارند. یکی از مشکلات برخی تولیدکنندگان هم تملک بعضی واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها بود. در این زمینه 76واحد شناسایی و 72واحد تعیین تکلیف شد و 4واحد در محاکم قضایی در حال رسیدگی است. از سوی دیگر، به مدیران تکلیف شد تا تلاش کنند به نرخ تک‌رقمی بیکاری برسیم و طبق آخرین برآوردها رقم کنونی بیکاری استان 8درصد است که رتبه خوبی به شمار می‌رود.
توجه به شهرک‌های صنعتی و توسعه آنها یکی از برنامه‌های مهم استانداری است و به همین دلیل درباره زیرساخت‌ها، تفاهمنامه‌هایی با دستگاه‌های متولی ازجمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) داشتیم. هم‌اکنون این ستاد به‌دلیل کمبود زمین صنعتی در حال آماده‌سازی 109هکتار زمین در شهرک صنعتی شکوهیه است. در تامین زیرساخت آب پیگیری خوبی انجام شده است و تلاش می‌کنیم برای واحدهای تولیدی و صنعتی، این زیرساخت‌ها را به‌صورت پایدار فراهم کنیم. در منطقه ویژه اقتصادی هم به‌عنوان کانون اقتصادی برنامه‌هایی در دست اقدام است که از آن جمله می‌توان به اتصال منطقه به خط آهن سراسری اشاره کرد.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نسبت به سایر استان‌های کشور چه عملکردی داشته است؟
در سال99 کارگروه تسهیل و رفع موانع 46جلسه اصلی و 63کمیته تخصصی برگزار و از 83واحد تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی بازدید کرد و 178طرح صنعتی و 24واحد کشاورزی پیگیری شد. کسب رتبه دوم استان از نظر نظارت بر واحدهای دریافت تسهیلات تبصره18و رتبه برتر از جذب تسهیلات و منابع و تخصیص یارانه ازجمله موفقیت‌های این بخش است.
برای رونق تولید در بخش صنعت 7191میلیاردریال به 102واحد و طرح صنعتی پرداخت شد و رتبه 7کشور را در این زمینه به‌دست آوردیم. در بخش کشاورزی هم 1167میلیارد ریال به 375طرح و واحد کشاورزی پرداخت شد و رتبه5 کشور را کسب کردیم. افتتاح 26واحد صنعتی به‌صورت میدانی با اشتغال 1520نفر و سرمایه‌گذاری 15هزارو640میلیارد ریال در سال گذشته هم از دستاوردهای این بخش است.

«سه‌شنبه‌های اقتصادی» ایده شما برای بررسی مسائل واحدهای تولیدی و صنعتی است. این ایده به کجا رسیده و چه دستاوردهایی داشته است؟
این طرح برنامه‌ای پایدار است که در آن از چند واحد در روزهای سه‌شنبه هر هفته بازدید می‌شود تا واحدهای نیازمند به احیا و حمایت، مشخص شوند. برنامه ما این است که در هر بازدید یک واحد افتتاح و احیا شود. در 2سال گذشته 463واحد با سرمایه‌گذاری 2234میلیارد تومان و اشتغال 9205نفر ایجاد شد و به بهره‌برداری رسید. برنامه‌ بعدی این است که طرح توسعه را در واحدهای موفق تصویب کنیم تا فاز دوم و سوم توسعه را اجرا کنند و در این‌باره حمایت‌های خوبی در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع صورت می‌گیرد.
علاوه بر این 55برنامه عملیاتی شامل 28برنامه در قالب اقتصاد مقاومتی و 27برنامه ویژه جهش تولید در قم طراحی و اجرایی شد و با کمک معین اقتصاد مقاومتی استان، آقای نهاوندیان، مسائل را دنبال می‌کنیم و اگر مانعی بر سر راه تولید قابل حل نباشد، از ستاد کشوری کمک می‌گیریم. ناگفته نماند که قم در بخش سرمایه‌گذاری در سال‌99 رتبه سوم کشور را بعد از مرکزی و یزد به‌دست آورده است.
در سال تولید در کنار بخش خصوصی و تولیدکنندگان ایستاده‌ایم. فضای حمایتگرانه از تولید در استان، روحیه و عزمی برای مانع‌زدایی و پشتیبانی است. از آنجایی که کارآفرینی را دارای ارزش والایی می‌دانیم، برای ملاقات مستقیم با استاندار، کارت‌های ویژه‌ای برای کارآفرینان بالای 100و 50نفر پیش‌بینی شده است تا حداکثر ظرف یک هفته مشکلات را مطرح کنند و دوشنبه‌ها پیگیر مسائل در سطح ملی هستیم.

تعدادی از واحدهای تولیدی استان درگیر مسئله تامین سرمایه در گردش هستند. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟
در زمینه تامین تسهیلات مورد نیاز به‌عنوان مکمل سرمایه بخش خصوصی به‌نحوی عمل شد که نسبت منابع و مصارف بانکی استان (بانک‌های دولتی و تخصصی) به رقمی بیش از 78درصد رسید. همچنین در استفاده از فرصت‌ها و بسته‌های تکلیفی، بیشترین بهره‌وری در قم صورت گرفت که نتیجه آن رضایتمندی مخاطبان و کسب جایگاه‌های برتر کشوری است. در این زمینه می‌توان به کسب رتبه اول جذب تسهیلات اشتغال خانگی، رتبه دوم جذب تسهیلات کرونا و تک‌رقمی‌شدن جایگاه استان در جذب تسهیلات رونق تولید و... اشاره کرد.

تأمین مایحتاج عمومی مردم قم در چه وضعیتی است؟
در زمینه تأمین کالاها و مایحتاج عمومی با تشکیل مستمر کارگروه تنظیم بازار و ذخیره کالاهای استراتژیک در انبارهای دولتی و خصوصی استان هیچ‌ کمبود کالایی در استان نداشته‌ایم. با اعمال قیمت‌های مصوب و رصد و نظارت مستمر بازار، همواره در رتبه‌های آخر نرخ تورم کشور بودیم و در پایان سال (اسفندماه) مطلوب‌ترین این نرخ را در شاخص تورم نقطه به نقطه شاهد بودیم.

پیش از شما نمایندگان قبلی و فعلی و مسئولان سابق به‌دنبال الحاق برخی شهرستان‌های استان مرکزی به قم بودند که به نتیجه نرسید. چه شد که ایده تأسیس 2شهرستان جدید اجرایی شد؟
با توجه به شناخت از تقسیمات کشوری و ظرفیت‌های بالقوه قم به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت‌های درونی استان استفاده کنیم و رویکرد درون‌استانی را در دستور مطالعه قرار دادیم. به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی مأموریت دادیم که با استفاده از مطالعات تخصصی و کارشناسی با صاحب‌نظران و استادان دانشگاهی و در تعامل با دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور موضوع را مورد بررسی قرار دهد. در این‌باره مطالعاتی انجام و پیشنهادهای مرتبط و گزینه‌های مختلف در مطالعات جامع مطرح شد. براساس این مطالعات تعدادی از کارشناسان تقسیمات کشوری به قم سفر کردند و با ماموریتی که به تیم کارشناسی داده شد، در بازدیدهای استانی این پیشنهادها مورد ارزیابی قرار گرفت و اصلاحاتی انجام و در نهایت با امضای وزیر کشور به هیأت دولت منعکس شد.
هیأت دولت در جلسه روز 15اردیبهشت، تاسیس 2شهرستان جدید در استان را تصویب کرد. طبق این مصوبه شهرستان کهک با 2بخش مرکزی و بخش فردو با مرکزیت شهر کهک و شهرستان جعفرآباد با 2بخش مرکزی و قاهان با مرکزیت شهر جعفریه تأسیس شد. با وجود اینکه مصوبه تأسیس 2شهرستان بعد از بودجه سال‌1400 ابلاغ شد، اما این مصوبه باارزش و به‌یادماندنی می‌تواند مبنای ریل‌گذاری برای بودجه سال‌1401 باشد. گرچه می‌توان از ظرفیت بودجه شناور سال‌1400 برای توسعه این 2شهرستان استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید