• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131307
+
-

۲۷۰ آتش‌سوزی جنگل و مرتع طی 2ماه

منابع طبیعی
۲۷۰ آتش‌سوزی جنگل و مرتع طی 2ماه

 زبانه‌های آتش در روزهای اخیر بار دیگر آرامش را از منابع طبیعی کشور گرفت. روند افزایشی دمای هوا نشان داد که به‌زودی آتش بیشتری به جان جنگل‌های کشور خواهد افتاد.
آتش در جنگل‌های باشت کهگیلویه و بویراحمد، آتش جنگل‌های گچساران و آتش در تالابی در استان آذربایجان غربی. اینها تنها بخش اندکی از حریق‌هایی است که این روزها به جان منابع طبیعی کشور افتاده و شواهد نشان می‌دهد آخرین هم نخواهد بود. پنجشنبه هفته گذشته آتش در جنگل‌های گچساران به جان درختان منطقه حفاظت شده «دیل» و ارتفاعات «نارک» افتاد که 2بار پس از اطفا، شعله‌ها بالاگرفت و همچنان به‌صورت محدود ادامه دارد. در چنین شرایطی تامین تجهیزات برای مقابله‌گران با آتش، یک نیاز فوری و حیاتی است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در این‌باره به همشهری می‌گوید: در سال 99حریق موجب شد 48هزار هکتار از مراتع و اراضی جنگلی از بین برود که سهم مراتع از این رقم، 47هزار هکتار بوده و تنها یک هزار هکتار جنگل در سال گذشته خاکستر شد.
آنطور که سرهنگ علی عباس‌نژاد اعلام کرد، سال 1399 آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور ۳۰ درصد نسبت به سال 1398افزایش یافت و برای جلوگیری از این مهم در سال‌جاری، یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها تمام تلاش خود را به‌کار بست.
رصد آتش‌سوزی‌های 2ماه نخست در منابع طبیعی کشور نشان می‌دهد تا پایان اردیبهشت سال 1400تعداد ۲۷۰ مورد آتش‌سوزی جنگلی و مرتعی در ایران به ثبت رسید که ۴۲۰۰هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی را دچار خسارت کرد. این یعنی هر روز به‌صورت میانگین4آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران رخ می‌دهد و در همین لحظه که این گزارش را می‌خوانید برآورد می‌شود براساس محاسبات آماری منحنی آتش‌سوزی‌ در طبیعت، 67 هکتار جنگل و مرتع در ایران در حال سوختن و خاکستر شدن باشد.
علی عباس‌نژاد درباره روند تجهیز حافظان طبیعت برای جلوگیری از گسترش حریق در جنگل‌ها می‌گوید: طی 3سال اخیر ۱۰۰میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اطفای حریق هزینه شد.

نیاز به بالگرد
یکی از معضلاتی که در بحث اطفای حریق اهمیت فراوان دارد، اعزام سریع بالگرد در مواردی است که وسعت حریق افزایش یافته و منطقه صعب‌العبور است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در این‌باره تأکید می‌کند: ۵ تا 7درصد از آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل‌ها رخ می‌دهد، نیاز به بالگرد برای عملیات اطفا دارند که برای این کار از تجهیزات وزارت دفاع استفاده می‌شود. اما سرعت اعزام بالگرد در برخی موارد پایین است و درختان بیشتری از دست می‌روند. برای نمونه هفته گذشته در آتش‌سوزی‌ای که در استان فارس رخ داد، بالگرد از تهران به محل اعزام شد و این اقدام سبب شد فرصت طلایی اطفای حریق جنگل و مرتع از دست برود.

ادامه تجهیز استان‌ها
در پی تشدید خشکسالی‌ها و احتمال ایجاد حریق در جنگل‌ها و مراتعی که با گرمای هوا در معرض خطر قرار دارند، تا پایان هفته قرار است ۱۶ هزار و ۱۵۷ قلم تجهیزات اطفای حریق به ارزش ۶۵ میلیارد تومان برای استان‌های در معرض خطر حریق ارسال شود.
البته سازمان جنگل‌ها به نمایندگی از دولت در عرصه تجهیز فعال است. حافظان طبیعت نیز بیشتر از داوطلبان و نیروهای مردمی هستند که برای مهار آتش‌های جنگلی و مرتعی در ایران به یاری نیروهای دولتی می‌شتابند. به همین منظور از دیروز روند تجهیز داوطلبان و جنگلبانان آغاز شد و 4هزار دستگاه بیسیم دیجیتال و بیش از 5 هزار قلم تجهیزات اطفای حریق به ۲۴ استان کشور برحسب اولویت، فراوانی حریق و صعب‌العبور بودن مناطق ارسال می‌شود. ۵۰درصد تجهیزات اطفای حریق اما با اولویت استان‌های زاگرسی کشور برای صیانت از رویشگاه‌های زاگرسی توزیع می‌شود.
استان‌های زاگرسی که میزبان بلوط‌زارهای ارزشمند کشور هستند، طی سال‌های اخیر با آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای مواجه شدند و مهار حریق در این مناطق نیازمند برداشتن گام‌های جدی‌تر است. بدین‌ترتیب بیشترین تجهیزات قرار است در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان‌غربی، خراسان شمالی و تهران به‌کار گرفته شود. در فهرست تجهیزات ارسال حریق که به استان‌های بحرانی ارسال خواهد شد، ۳۳۰ دستگاه دمنده و سبد آب هزار لیتری نیز قرار دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید