• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131273
+
-

اجاره متری چند؟

اجاره متری چند؟

گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای اجاره‌بها در زمستان ۹۹ به 9/28درصد رسیده و در میان استان‌های کشور بیشترین تورم اجاره‌بها به همدان اختصاص داشت و کمترین تورم نیز از آن استان سیستان و بلوچستان شد. بر اساس این آمار نرخ تورم اجاره‌بها نسبت به پاییز ۹۹ به 4/4درصد رسیده است که در میان استان‌های کشور بیشترین تورم فصلی به سمنان اختصاص گرفته. اجاره‌بها در این استان بیش از 2 برابر تورم کل کشور افزایش یافت و به 51/10 درصد رسید. لرستان هم رکورددار کمترین تورم اجاره‌بها در زمستان ۹۹ نسبت به پاییز همان سال بوده است. 
براساس این گزارش تورم اجاره‌بها در استان لرستان به 22/1درصد رسیده است. بازار اجاره سال گذشته با اجرای ۳ مصوبه مهم ستاد ملی کرونا مبنی بر «الزام موجران به تمدید قراردادهای اجاره از سال گذشته و عدم امکان فسخ قرارداد»، «تعیین سقف اجاره بها در تهران و سایر شهرها» و «اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران» تا حدودی از تلاطم به دور ماند، اما امسال با وجود اعلام تمدید اعتبار این مصوبه‌ها تا تیر امسال از سوی وزیر راه و شهرسازی، بازار اجاره مسکن شرایط خوبی ندارد. سقف افزایش اجاره‌بها برای قراردادهای تمدیدی بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران ۲۵ درصد است، اما گشتی در بنگاه‌های املاک نشان می‌دهد نرخ اجاره در برخی شهرها حتی تا 50 درصد هم گران شده در حالی که هنوز فصل تمدید قرارداد و جابه‌جایی مستاجران نرسیده. 

مازندران
بازار اجاره مسکن در شهرهای مختلف مازندران از جمله مرکز این استان ماه‌های تقریبا راکدی را می‌گذراند. با توجه به شیوع کرونا در حال حاضر قراردادهای جدید اجاره‌نشینی به میزان چشم‌گیری کاهش یافته و بسیاری از مستأجران به تمدید قرارداد بر پایه افزایش اجاره مرسوم 20درصدی اقدام می‌کنند. البته مقایسه اجاره‌ها نسبت به اوایل سال گذشته رشد بیشتر از 20درصد و حتی گاهی بیشتر از 50درصد را نشان می‌دهد. در حال حاضر تعرفه اجاره یک واحد 50 تا 60 متری در مناطق مرکزی ساری مانند امیرمازندرانی، شیخ طبرسی، فرهنگ و قارن80 تا 90 میلیون تومان رهن کامل است که با همین پایه به رهن و اجاره تبدیل می‌شود. البته این مبنا برای واحدهایی در سایر نقاط ساری متفاوت است. برای مثال هر واحد مسکونی با شرایط مشابه در منطقه دخانیات با مبنای رهن کامل 20 تا 30 میلیون تومان قابل اجاره است. پیش‌بینی می‌شود در صورت به جریان افتادن ساخت و ساز در ساری تعرفه‌ها افزایش یابد.

سمنان 
کرونا بازار اجاره مسکن در سمنان را تقریبا راکد کرده و بسیاری از مالکان و مستأجران در شهرهای مختلف این استان از جمله سمنان بر اساس مصوبه ممنوعیت تخلیه واحدهای مسکونی اجاره‌ای در شرایط کرونا و تمدید خودکار قراردادها با افزایش 20 درصدی اجاره‌بها به تمدید اجاره خود اقدام می‌کنند. با این حال نرخ اجاره‌نشینی در سمنان نیز بسته به موقعیت مکانی و امکانات بنا متفاوت است. برای مثال یک واحد 50 تا 60 متری در مناطق مسکونی مناسب شهر سمنان با قیمت مبنای رهن کامل 40 تا 60 میلیون تومان قابل اجاره است. اما در مناطق کمتر برخوردار این شهر واحدهای مسکونی با این متراژ با نرخ اجاره بر مبنای رهن کامل 20 تا 35 میلیون تومان با قابلیت تبدیل رهن به اجاره می‌توان چنین واحدهایی را اجاره کرد.

اردبیل
اجاره مسکن در اردبیل در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در حال حاضر خانه 50 متری در نقاط پایین شهر به مبلغ حدود 10میلیون تومان رهن و ماهانه 700 هزار تومان کرایه واگذار می‌شود در حالی که در نقاط بالای شهر قیمت همین قواره مسکن به 100 میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان کرایه می‌رسد. هر چند هنوز به فصل تمدید اجاره‌ها در اردبیل نرسیده‌ایم و اواخر خرداد قیمت‌ها بهتر مشخص می‌شود، اما در حال حاضر نیز قیمت اجاره مسکن نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. خانه‌ای که اسفند سال گذشته با 70 میلیون تومان رهن و یک میلیون کرایه ماهانه واگذار می‌شد در حال حاضر با 120 میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه 2 میلیون تومان واگذار می‌شود.

سیستان و بلوچستان
افزایش اجاره‌بهای واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان به 50درصد رسیده است که در همه جای استان به ‌ویژه در زاهدان دیده می‌شود. خیابان‌های دانشگاه، معلم، بزرگمهر و بافت مرکز شهر مثل بهشتی، مولوی، شریعتی، مصطفی، امام (ره) و هسته مرکزی زاهدان از گران‌ترین مناطق زاهدان هستند. شیرآباد و کریم‌آباد هم از مناطق حاشیه‌نشین زاهدان به حساب می‌آیند. قیمت معمول و میانگین اجاره یک واحد ۵۰ تا ۶۰ متری در خیابان دانشگاه زاهدان ۴۰ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. ودیعه کامل یک واحد ۶۰ متری در خیابان بهشتی هم ۶۰ میلیون تومان کامل و قیمت اجاره یک واحد ۵۰ متری در منطقه زیباشهر زاهدان که منطقه‌ای متوسط‌نشین است ۶۰ میلیون تومان ودیعه کامل و بدون اجاره است. در مناطق پایین‌دست شهر یعنی کریم‌آباد می‌توان با ۵ تا ۱۰ میلیون  اجاره بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خانه اجاره کرد.

زنجان
قیمت اجاره مسکن در کلانشهر زنجان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و بنا به گفته بنگاه‌های معاملات ملکی این شهر افزایش قیمت حتی تا 70- 80 درصد نیز می‌رسد. با وجود این، مسکن با متراژ کم در این شهر کمتر پیدا می‌شود و اغلب با متراژ بالای 80 متر ساخته شده‌اند. در حال حاضر قیمت یک واحد 50متری در بالای شهر زنجان به مبلغ رهن 100میلیون تومان و کرایه ماهانه 2 میلیون تومان اجاره داده می‌شود. همین متراژ خانه در نقاط پایین‌شهر را می‌توان با 40 میلیون تومان رهن و کرایه ماهانه 800 هزار تومان اجاره کرد.

کردستان
در سنندج قیمت اجاره‌ خانه‌ها به روز نشده است. البته در این شهرستان قیمت اصلی را صاحبان خانه‌ها براساس افزایش حقوق ۲۵ درصدی کارمندان مشخص می‌کنند. بین بالا و پایین شهر تفاوت بین پول پیش حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. تفاوت در پرداخت اجاره‌ نیز در بالا و پایین شهر بین چند صد هزار تومان است. اجاره یک خانه در محله‌های مبارک‌آباد و شالمان که جز مناطق بالای شهر سنندج هستند، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان پیش و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان کرایه است. برای اجاره یک منزل ۵۰ متری در محله متوسطی چون بهاران هم ۱۰۰ میلیون تومان پول پیش و ۱۵۰هزار پول کرایه نیاز است یا نصف پول پیش و حدود یک میلیون پول برای اجاره. در محله عباس‌آباد که در پایین شهر سنندج واقع شده است یک واحد ۵۰ متری  ۵۰ میلیون پول پیش و ۱۰۰ تا 150 هزار پول برای کرایه لازم دارد‌.

کرمانشاه
این روزها بازار رهن و اجاره در کرمانشاه راکد و قیمت‌ها مانند سال پیش است. اما اواخر خرداد با توجه به اتمام قراردادها قیمت‌های جدید رهن و اجاره در شهر کرمانشاه مشخص می‌شود. رهن کامل یک واحد ۵۰ متری در پایین شهر کرمانشاه در محله جعفرآباد حدود ۳۰ میلیون تومان است و برای اجاره و رهن همین واحد باید ۱۰ میلیون تومان پول پیش و ۴۰۰ تومان پول برای اجاره کنار گذاشت. رهن کامل یک واحد۵۰ متری در محله‌های بالای شهر کرمانشاه مانند کسری بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. در صورت پرداخت حدود نصف پول پیش برای همین واحد باید یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرد. در محله‌های متوسط مانند شهرک فدک، بسیج و زیباشهر نیز حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان پول پیش برای رهن کامل یک واحد ۵۰ متری لازم است.

خراسان رضوی
قیمت‌ رهن و اجاره مسکن در شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی از سال گذشته تاکنون حدود 3 برابر افزایش پیدا کرده است. یک واحد مسکونی 75 متری که تا یک سال پیش با 800هزار تومان در ماه اجاره داده می‌شد در اردیبهشت امسال به 2میلیون و 600 هزار تومان اجاره در ماه رسیده است. برای مثال در حال حاضر میانگین اجاره یک واحد مسکونی 50 متری در مناطق جنوبی مشهد 10میلیون تومان ودیعه پیش و اجاره 500هزار تومان در ماه، در مناطق میانی و متوسط شهر 20میلیون تومان ودیعه پیش و یک میلیون و 200هزار تومان اجاره ماهانه و در مناطق اعیانی مشهد که واحدهایی با متراژ کوچک کمتر وجود دارد برای یک واحد 50 متری 25میلیون تومان ودیعه پیش و 3میلیون تومان است.

خراسان جنوبی
رشد بی‌رویه قیمت زمین و مسکن در خراسان جنوبی خانه‌دار شدن را برای اقشار ضعیف و متوسط به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل و این جماعت را به حاشیه‌نشینی و اجاره‌نشینی وادار کرده است. قیمت اجاره واحدهای مسکونی در شهر بیرجند مرکز استان در سال 99 بین 50 تا 70درصد افزایش یافته است. واحدهای مسکونی در بیرجند اکثرا متراژهای بالای 100متر دارند و اگر واحد مسکونی با متراژ 50 یا 60 در این شهر ساخته شود به عنوان سوئیت دانشجویی اجاره داده می‌شود. در حال حاضر میانگین اجاره یک واحد مسکونی 100 متری در مناطق پایین‌دست شهرستان بیرجند 450هزار تومان اجاره ماهانه و 5 میلیون تومان ودیعه پیش، در مناطق میانی و متوسط شهر 5میلیون تومان ودیعه پیش و یک میلیون تومان اجاره ماهانه و در مناطق اعیانی بیرجند نیز برای یک واحد 100 متری 5میلیون تومان ودیعه پیش و یک میلیون و 700 هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شده است.

خراسان شمالی
بازار مسکن در شهر بجنورد نیز متاثر از بازار کشوری و تورم موجود در بخش‌های مختلف با نوسانات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. این روزها اجاره یک آپارتمان کوچک در مرکز شهر با حاشیه شهر فرق چندانی ندارد و قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. وجود دلال‌ها و بازار بنگاهی و واسطه‌ای یکی از علت‌های اصلی گرانی زمین و مسکن در شهرهای مختلف استان خراسان شمالی به ویژه بجنورد است. اکنون در شمال این شهر اجاره آپارتمان 50 متری با ودیعه 60 تا 80 میلیون تومان، ماهانه بین 500 هزار تا یک میلیون تومان است. در جنوب شهر نیز اجاره مسکن 50 متری با ودیعه 30 تا 50 میلیون تومان، ماهانه بین 200 تا 600 هزار تومان است.

لرستان   
در لرستان نرخ اجاره نسبت به سال قبل افزایش نداشته است. در خرم‌آباد به عنوان مرکز استان اصلا نباید به آپارتمان‌های با متراژ پایین فکر کرد چون متراژ اکثر آپارتمان‌ها از 90 متر آغاز و تا 250 متر می‌رسد. در این شهر مالکان تعیین‌کننده نرخ اجاره‌بها هستند. یک آپارتمان 90 تا 120 متری با امکانات متوسط به پایین در خیابان انقلاب خرم‌آباد به عنوان یکی از مناطق مرفه‌نشین 100 تا 150 میلیون رهن و یک تا یک و نیم میلیون اجاره نرخ‌گذاری می‌شود. در خیابان‌های ناصرخسرو و جلال آل‌احمد که مناطق متوسط محسوب می‌شوند، بین 30تا 50 میلیون تومان پیش و 400 تا 500 تومن اجاره تعیین می‌شود و مسکن مهر به عنوان پایین‌ترین مناطق خرم‌آباد 10 میلیون رهن و 500 تا 600 تومان اجاره، مشتری دارند.

اصفهان
اصفهان با جمعیت بیش از ۲میلیون نفر و وسعت ۵۵۰کیلومتری سومین شهر پرجمعیت ایران است و پس از تهران گرانترین شهر کشور به شمار می‌رود. قیمت اجاره‌بها در آن با توجه به بافت محله و پایین یا بالای شهر بودن متفاوت است. بیشترین قیمت مربوط به خیابان‌های مرداویج و ملاصدرا و کمترین آن مربوط به زینبیه اصفهان است. بالاترین قیمت رهن و اجاره در بالای شهر اصفهان ۴۰۰ میلیون رهن و ۱۰ تا ۱۵ میلیون اجاره و پایین‌ترین قیمت در همین منطقه ۳۰ میلیون رهن و 2 میلیون اجاره برای یک سوئیت ۵۰ متری است. این قیمت‌ها تفاوت محسوسی با اجاره‌بها در مناطق پایین‌شهری که بالاترین قیمت رهن و اجاره در آنجا 100 میلیون با ۶۰۰ هزار تومان و پایین‌ترین قیمت ۳۰ میلیون رهن و ۵۰۰ تومان اجاره است، دارد.

چهارمحال و بختیاری
چالش جدی اجاره‌بها برای مردم چهارمحال و بختیاری به ویژه شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان پررنگ‌تر است، زیرا بنابر آخرین گزارش‌های حوزه مسکن، چهارمحال و بختیاری در کنار قم و تهران جزو گران‌ترین استان‌ها به شمار می‌رود. کمبود زمین از دلایل گرانی زمین و مسکن در شهرکرد در مقایسه با سایر مناطق کشور است، زیرا موقعیت توپوگرافی توسعه شهری را با مشکل مواجه کرده. به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک قیمت اجاره خانه در این استان در مقایسه با ماه‌های پایانی سال گذشته 50 تا 60 درصد رشد داشته. اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در پایین‌شهر شهرکرد ماهی 800 هزار تومان با 20 میلیون تومان رهن است. همین واحد در مناطق مرکزی شهر ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان با 20 میلیون تومان پیش و در مناطق شمالی شهر یک میلیون و 500 هزار تومان با 50 میلیون رهن است. 

کهگیلویه‌وبویراحمد
بررسی‌ وضعیت بازار مسکن در مناطق مختلف شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از بروز نوعی بی‌سر و سامانی در رهن و اجاره واحدهای مسکونی خبر می‌دهد. سال 99 برای اجاره یک خانه ویلایی یک خواب در شهرک امام حسین (ره) ۲۰میلیون ودیعه با اجاره ماهانه ۹۰۰هزارتومان، یک خانه طبقه دوم در سروک رهن ۲۰میلیون و اجاره ۸۰۰هزارتومان و برای اجاره یک خانه ۱۰۰متری در خیابان مهربان و خیابان تحقیقات اجاره ماهانه ۸۰۰هزارتومان پرداخت می‎شد، اما در حال حاضر اجاره یک واحد ۵٠ متری 2 خوابه در خیابان جمهوری به ودیعه ۴۵میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۱میلیون تومانی نیاز دارد. در سوی دیگر شهر هم برای آپارتمانی با همین مساحت و البته بدون اتاق خواب در شرف‌آباد باید ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۶۰۰هزار تومان اجاره پرداخت. 

یزد
در یزد از نظر تعداد معامله‌ها در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۵ درصد کاهش را شاهد بودیم و در همین زمان نسبت به زمستان سال قبل شاهد کاهش حدود ۱۵ درصدی هستیم. آنچه می‌توان در مجموع اعلام کرد اینکه وضعیت مسکن در یزد دوران رکود را طی می‌کند. قیمت مسکن در 2 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷۰ درصد افزایش داشته و از این رو در یزد شاهد دوران رکود تورمی هستیم. یزد واحد ۵۰ متری ندارد. واحدهای مسکن مهر ۸۵ متری هستند که رهن آن ۲۰ میلیون تومان و اجاره ۵۰۰ هزار تومان است. ارزان‌ترین خانه‌ها در منطقه حسن‌آباد و مریم‌آباد قرار دارند که اجاره آن‌ها ۱۰ میلیون رهن و حدود ماهانه ۵۰۰ هزار تومان است. در منطقه گران شهر مثل صفاییه متراژ خانه‌ها بالای ۱۵۰ متر و رهن آن‌ها یک میلیارد تومان است.

خوزستان
بازار مسکن اهواز به دلیل شرایط نامساعد هوا و کمبود آب مدتی است راکد شده. از سوی دیگر مهاجرت از اهواز به دیگر شهرهای ایران به ویژه کرج موجب شده است بازار اجاره هم مانند بازار خریدوفروش راکد باشد. سال گذشته قیمت رهن و اجاره در اهواز در مناطق مختلف بین 50 تا 70 درصد افزایش داشت و این روند امسال هم ادامه پیدا کرده است. به عنوان مثال برای اجاره یک واحد آپارتمان 50متری که 2 اتاق خواب داشته باشد در بلوار شریعتی جنوبی باید ۲۰ میلیون تومان ودیعه و ۷۰۰هزار تومان اجاره ماهانه پرداخت کرد. در عین حال اجاره واحد مسکونی با همین زیربنا و البته با یک اتاق خواب در کوی علوی به ودیعه 5میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۵۰۰هزار تومانی نیاز دارد.

فارس
زندگی در شیراز طرفداران زیادی دارد و این موضوع آنقدر جدی است که قیمت مسکن در این شهر همپای تهران در حال افزایش بوده و در مواردی هم پیشی گرفته. این در حالی است که افزایش قیمت مسکن موجب شده بسیاری از مردم همچنان اجاره‌نشین باقی بمانند. حالا در شیراز بسیاری از مستاجران مستاصل شده‌اند؛ خانواده‌هایی که درآمدشان نسبت به سال گذشته ثابت مانده یا به واسطه شیوع کرونا با کاهش یا حتی صفر شدن عایدی‌شان مواجه هستند. اکنون در شمال شهر شیراز و در محله‌هایی مانند قدوسی و زرهی اجاره آپارتمان 50 متری با 100 میلیون تومان ودیعه، ماهانه بین یک میلیون و 500 تا 2 میلیون تومان و جنوب این شهر اجاره آپارتمان با همین متراژ با ودیعه 50 میلیون تومان ماهی یک میلیون تومان است.

گلستان 
افزایش قیمت اجاره مسکن در گلستان نیز مانند دیگر استان‌های کشور دردسر ساز شده. گرگان، مرکز استان در یکی دو دهه گذشته میزبان دانشجویان بسیاری از سراسر کشور بوده و تمایل مالکان به اجاره خانه‌های خود به چند دانشجو و دریافت اجاره‌های گزاف برای بومیان شهر مشکل‌آفرین شده است. از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی، نظارت نداشتن دولت بر بازار مسکن و حتی مسائل جزئی‌تری مانند افزایش هزینه صدور پروانه ساختمانی هم موجب شده است اجاره بها در این شهر افزایش یابد. شهروندان گرگانی برای یک آپارتمان یک خوابه ۵۰متری در شهرک امام (ره) باید ودیعه ۵۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه 1میلیون تومانی بپردازند. در سوی دیگر شهر هم گرچه ودیعه بسیار کمتر است اما میل به دریافت بیشتر اجاره ماهانه تفاوتی در قیمت اجاره بها ایجاد نکرده است. به این ترتیب برای یک خانه 50 متر یک خوابه در خیابان کاشانی26، ودیعه  ۵میلیون تومان است اما اجاره ماهانه همان ۱میلیون تومان قیمت‌گذاری شده.

ایلام
مسکن اگرچه در کشور از سال گذشته گران‌تر شده، اما در ایلام این گرانی بیشتر است و دلالان و سودجویان قیمت املاک را حبابی و افسارگسیخته افزایش داده‌اند و هیچ نظارتی بر ملک و قیمت مسکن وجود ندارد. وضعیت مسکن در ایلام به گونه‌ای است که بسیاری از اقشار جامعه حتی توانایی رهن و اجاره خانه را هم ندارند. 
اجاره یک واحد ۵۰ متری در شمال شهر ایلام نیازمند ۸۰ تا 100میلیون تومان پیش با ماهی یک‌میلیون تومان اجاره است و در جنوب این شهر آپارتمان 50 متری با 60 تا 80 میلیون تومان پیش و ماهی 500 تا 800 هزار تومان اجاره داده می‌شود. کارشناسان معتقدند دلایل اصلی این افزایش قیمت در ایلام حمایت نکردن دولت، افزایش تقاضای مردم، گرانی مصالح و به ویژه دلال بازی بعضی افراد سودجوست.

هرمزگان 
هرمزگان در میان همه استان‌های ایران بالاترین نرخ تورم را بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تجربه می‌کند و از تهرانی که پایتخت کشور به شمار می‌رود، بیش از 5/2درصد تورم بالاتری دارد. بندرعباس بر خلاف شهرهای دیگر بزرگ کشور منطقه شمال و جنوب از لحاظ بافت شهری فقیر و اعیان‌نشین ندارد. محله‌های حاشیه‌ای و بافت فرسوده در کنار مناطق با بافت مرفه واقع شده‌اند. برای مثال محله آیت‌الله غفاری و کوی فرهنگیان در کنار هم هستند، اما بافت شهری کاملا متفاوتی دارند. یک واحد مسکونی 50 متری در مجتمع وحدت شهرک سجادیه که سال پیش 70 میلیون تومان رهن کامل داده شده بود، امسال به 120 میلیون تومان رهن کامل رسیده است. قیمت اجاره یک آپارتمان ۵۰ متری با امکانات یکسان در همه نقاط بندرعباس تقریبا یکسان است.

البرز
بازار اجاره مسکن در کلانشهر کرج به دلیل نزدیکی به پایتخت و افزایش تقاضا به دلیل مهاجرت با افزایش قیمت همراه بوده است. بالاترین نرخ اجاره در کرج به محله‌های عظیمیه تعلق دارد. در این مناطق یک واحد 50 متری را می‌توان با 300 میلیون تومان رهن کرد. پس از آن محله جهان‌شهر و گوهردشت قرار گرفته است که با 150میلیون تومان و اجاره تا سقف یک میلیون و نیم می‌توان همین متراژ واحد را اجاره کرد. در میدان نبوت و آزادگان و طالقانی که به مرکز شهر نزدیک‌تر است برای اجاره یک واحد 50 متری باید 100 میلیون ماهی یک میلیون 700 یا 50 میلیون و ماهی 3 تا 5 میلیون تومان هزینه کرد.  پایین‌ترین اجاره‌بها در این کلانشهر مربوط به محله‌های حصارک و حسن‌آباد است که آپارتمان‌های 50 متری‌ را می‌توان در این مناطق با قیمت 50 میلیون تومان رهن  و تا سقف 800 هزار تومان اجاره کرد. به گفته مشاوران املاک قیمت اجاره بها در کرج نسیت به سال قبل 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

قزوین
طبق آمارهای منتشر شده قزوین در زمره 5 شهر گران کشور است که متوسط قیمت مسکن در شهرک‌های اقماری این شهر در پایین‌ترین سطح متری 12میلیون تومان است؛ موضوعی که به شدت قیمت اجاره‌بها را در این استان تحت تاثیر قرار داده. در قزوین به دلیل بافت صنعتی و سودای کسب شغل و از سویی آمار بیش از 120هزار دانشجو نمی‌توان عدالت توزیع مسکن را برقرار کرد، زیرا واحدهایی چون مسکن مهر که با هدف تأمین مسکن برای قشر متوسط و در انبوه‌سازی تولید می‌شوند اصل کیفیت و خدمات زیربنایی را نادیده می‌گیرند و موجب می‌شوند مهاجران و متقاضیان به مرکز شهر هجورم بیاورند و بازار را متشنج کنند. از سوی دیگر بسیاری برای فرار از مستأجری حواشی شهر را انتخاب می‌کنند. در حال حاضر میزان اجاره‌بها برای واحدهای نوساز زیر 60متر در مناطق حاشیه شهر تا یک ونیم میلیون تومان و همین میزان در مناطقی مانند ملاصدرا، خیام، پونک و بلوار بین 7تا 8 و نیم میلیون تومان در نوسان است.

گیلان
اجاره در گیلان سیر صعودی داشته است. در بررسی‌های انجام ‌شده از سوی مرکز آمار ایران گیلان در بین سایر نقاط کشور رتبه یازدهم را در افزایش قیمت مسکن به ‌دست آورده است. نگاهی اجمالی به قیمت خانه‌ها در این شهر نشان می‌دهد اگرچه قیمت مسکن و اجاره‌ آن در محله‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما وجه مشترک همه‌ آن‌ها افزایش صد درصدی در بخش اجاره است. اجاره واحدهای با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر در مناطق مختلف شهر متفاوت است. در گلسار خانه‌ای ۶۵ متری 2 خوابه با ودیعه ۱۲۶ میلیون تومان و ۴ میلیون تومان اجاره ماهانه وجود دارد. در بلوار سمیه همین متراژ با ودیعه ۱۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در محله‌های پایین شهر نیز رقم‌ها اندکی متفاوت است. واحد ۶۰ متری در ولکس با ودیعه ۵۰  میلیون و اجاره ۵۰۰ هزار تومان، ۶۰ متری در حمیدیان با ودیعه ۵۵ میلیون و ماهانه ۵۰۰ هزارتومان و بلوار لاکان واحد ۶۳ متری با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان رهن می‌رود.

کرمان
اجاره‌ در کرمان نسبت به سال گذشته 30 تا 50 درصد افزایش یافته و شرایط به گونه‌ای است که گفته می‌شود در کرمان برخی به‌دلیل نداشتن توانایی در پرداخت اجاره به‌ جای خانه به‌دنبال اتاق اجاره‌ای می‌گردند. پایین‌ترین نرخ اجاره در کرمان برای یک آپارتمان 75 متری از یک میلیون و 200 هزار تومان بالاتر است در حالی‌که اغلب مستاجران در پی خانه‌هایی با اجاره‌ 800 هزار تا یک میلیون تومان می‌گردند که نیست یا به‌ندرت یافت می‌شود. یکی دیگر از چالش‌های فعلی تمدید مهلت اجاره‌‌ها به‌دلیل شیوع کروناست که موجب شده مستاجران جدید به‌راحتی نتوانند مکان مناسب خود را بیابند.  در حال حاضر نرخ اجاره‌ خانه 2 خوابه در محدوده‌ بالای شهر از سه‌ و نیم میلیون تومان با 20 میلیون تومان رهن شروع می‌شود. این شرایط در محدوده‌های مرکزی شهر برای خانه‌ 100 متری، 60 میلیون رهن و یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره و در شرق شهر برای 2 خوابه‌ 120 متری 50 میلیون رهن و 2 میلیون و 300 هزار تومان اجاره است.

قم
قم با اینکه ارزان‌ترین شهر کشور لقب گرفته اما در اجاره‌بها و قیمت ساختمان‌ها جزو شهرهای گران ارزیابی می‌شود. بر اساس اعلام مرکز آمار، قم جزو 6 استان کشور است که از نظر تورم اجاره‌بها در وضعیت قرمز قرار دارد. ستاد مقابله با کرونا میانگین رشد اجاره‌بها را 20 درصد اعلام کرده در حالی که رشد اجاره در قم 2/27 درصد است. مناطقی که بیشترین میزان اجاره‌بها را دارند سالاریه، بنیاد و شهید صدوقی هستند. انتهای نیروگاه، امامزاده ابراهیم و شهرک مدرس نیز از مناطق کمتر برخوردار این شهر محسوب می‌شوند. بر اساس گزارش میدانی همشهری در منطقه سالاریه فروش املاک به نرخ دلار محاسبه می‌شود. به همین دلیل اجاره در این منطقه در نوسان است و نسبت به سال گذشته 2 برابر شده. یک واحد آپارتمان 150متری نوساز در این منطقه 700 میلیون تومان رهن داده می‌شود. با این مبلغ می‌شود در محله‌های کمتر برخوردار قم یک آپارتمان 70 متری خریداری کرد. در منطقه نیروگاه نیز یک واحد 150 متری به ازای دریافت 100 میلیون تومان رهن و ماهانه 250 هزار تومان اجاره داده می‌شود.

مرکزی
با وجود اینکه اراک جزو شهرهای درجه 2 محسوب می‌شود، اما نرخ اجاره‌بها در این شهر در مقایسه با شهرهای هم رتبه بالاتر است. مهم‌ترین دلیلش را می‌توان صنعتی‌بودن و مهاجرپذیربودن اراک و نزدیکی این شهر به پایتخت ارزیابی کرد. بر اساس بررسی میدانی همشهری، اجاره در این کلانشهر نسبت به سال قبل افزایش داشته است. خیابان‌ها و محله‌های خرم، عباس‌آباد، راه‌آهن و ولیعصر از محله‌های بالای شهر و کوی علی ابن ابیطالب، کشتارگاه و امام خمینی (ره) از خیابان‌های پایین شهر محسوب می‌شود. یک واحد آپارتمان 80 متری در محله عباس‌آباد با بیش از 30 میلیون تومان رهن و ماهانه 3 میلیون تومان اجاره عرضه می‌شود. نرخ اجاره همین واحد در سال گذشته حدود 28 میلیون تومان رهن و ماهانه 2 میلیون و 500 تومان برآورد می‌شود. این متراژ در محله‌های پایین شهر با 15 میلیون تومان رهن و ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره برای متقاضیان در نظر گرفته می‌شود. 

همدان
اوایل سال جاری مرکز آمار اعلام کرد متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها در زمستان سال ۹۹ برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در زمستان 99 برابر با ٣٩،۴ درصد بوده است که همدان بیشترین و سیستان‌ و بلوچستان کمترین افزایش اجاره را تجربه کردند. مشاوران املاک معتقدند نرخ اجاره‌بها در برخی مناطق همدان تا 300درصد افزایش داشته و این مالکان هستند که نرخ را تعیین می‌کنند نه شورای نرخ‌گذاری. بر اساس بررسی‌های میدانی یک آپارتمان 50 متری با امکانات متوسط به پایین در خیابان عمار به عنوان یکی از مناطق مرفه‌نشین تا حدود 150 میلیون تومان رهن کامل و 50 میلیون پیش و یک و نیم تا 2 میلیون تومان اجاره می‌رود. این نرخ در مناطقی مانند خیابان فرهنگ که مرکز شهر محسوب می‌شود تا 80 میلیون رهن کامل می‌رسد. در مناطقی مانند کوی کوثر که پایین شهر محسوب می‌شوند، 20 میلیون رهن و 500 تا 600 هزار تومان اجاره برای یک واحد 50 متری با امکانات متوسط به پایین تعیین شده است.

آذربایجان غربی
فاصله اجاره‌بها در ارومیه به عنوان مرکز آذربایجان غربی با شهرهای دیگر هر روز بیشتر می‌شود و نسبت به اواخر سال قبل هم حدود 20 درصد افزایش یافته. در حال حاضر اجاره یک واحد مسکونی 80 متری در کوی استادان و دانشکده به عنوان محله‌های بالای شهر حدود 100میلیون رهن و 1 میلیون تومان و در محله‌های پایین شهر مانند ویلاشهر و 500 دستگاه حدود 15 میلیون رهن و 800 هزارتومان اجاره است. کمترین اجاره بها در ارومیه برای یک واحد 60 متری حداقل 7 میلیون رهن و 800 هزار تومان اجاره است. یکی از مشکلات اجاره آپارتمان در ارومیه کمبود شدید واحد مناسب برای اجاره است و به گفته مشاوران املاک اغلب مستاجران و مالکان بدون جابه‌جایی با اعمال 20 تا 30 درصد افزایش اجاره بها، قرارداد خود را تمدید می‌کنند.

آذربایجان شرقی
اجاره‌بها در تبریز از ابتدای امسال روند صعودی در پیش گرفته است و مالکان واحدهای مسکونی بی‌توجه به خط و نشان‌های مسئولان مبنی بر ممنوعیت افزایش اجاره‌بها، همچنان بر افزایش اجاره‌بها در این شهر تاکید دارند. تبریزی‌ها که تا پیش از این سکونت در خانه‌های زیر 100متری را غیرقابل قبول می‌دانستند به خانه‌های 80متری هم قناعت می‌کنند ولی در این شهر آپارتمان 50 متری به ندرت پیدا می‌شود. رد خانه‌های 50 متری را می توان در محله‌های حاشیه‌ای مانند ملازینال، احمدآباد و یوسف‌آباد تبریز پیدا کرد که خانه‌های اجاره‌ای با 5 میلیون رهن و 400 هزار تومان اجاره پیدا می‌شود، اما در محله‌های پایین شهر غرب تبریز اجاره‌بهای یک واحد مسکونی 70 متری حداقل یک میلیون و 10میلیون تومان رهن است. این مبلغ به نسبت پاییز سال قبل 20 درصد رشد داشته است. اجاره بهای یک واحد 110 متری در کوی فردوس ائل‌گلی تبریز حداقل 200 میلیون رهن و 2 میلیون تومان اجاره است که نسبت به پاییز سال گذشته افزایش 10 درصدی داشته.

بوشهر
مقایسه بازار مسکن در بوشهر به عنوان مرکز استان با دیگر شهرهای همجوار نشان‌دهنده تفاوت چشمگیر قیمت‌های اجاره، رهن و خرید و فروش واحدهای مسکونی است. به باور کارشناسان، کمبود زمین، تملک بخش زیادی از فضای شهری توسط نیروهای مسلح، تمرکز دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در مرکز استان و ساختار بندری و تجاری از دلایل این رکورد قیمتی است.  بررسی‌های میدانی حاکی از این است که قیمت اجاره از اواخر سال گذشته تاکنون تغییر محسوس و چندانی نداشته اما به دلیل تصویب منطقه آزاد تجاری بوشهر بازار مسکن در حال رکود قرار گرفته است.  در حال حاضر واحدهای ۵۰ متری در نقاط برخوردار با مبلغ ۵۰ میلیون تومان پیش و اجاره ماهانه ۲ تا ۳ میلیون کرایه داده می‌شود. رهن کامل این واحدها حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد. اما قیمت اجاره این واحدها در نقاط حاشیه‌ای مثل بهمنی، امامزاده، سرتل و ریشهر روی تابلو مشاوران املاک بین۱۰تا ۲۰ میلیون تومان پیش و کرایه هم ۱ میلیون تومان درج شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید