• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131256
+
-

بر و برگ/ بازدید مجازی از موزه ون‌گوگ

بر و برگ/ بازدید مجازی از موزه ون‌گوگ

شهنام صفاجو

پاندمی کرونا تأثیر زیادی بر فرهنگ و هنر جهانی گذاشته و طی این 15ماه، همه معادلات را برهم زده است؛ به‌گونه‌ای که در سال2020 شمار بازدیدکنندگان از موزه‌های مهم جهان به‌طور متوسط 77درصد کاهش داشت و این روند نزولی در سال2021 هم ادامه‌ دارد. به همین سبب گوگل با فناوری واقعیت مجازی، به برپایی تورهای مجازی در برخی موزه‌های معروف جهان اقدام کرده که یکی از آنها موزه ون‌گوگ، نقاش بزرگ هلندی است.
این روزها که مردم جهان همچنان با ویروس کووید-19 دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر وقت خود را در قرنطینه خانگی می‌گذرانند، فرصت دیدار مجازی از موزه ون‌گوگ در شهر آمستردام و تماشای تابلوهای معروف این هنرمند نامی می‌تواند هیجان زیادی داشته باشد. پس لطفا این نشانی را روی گوشی خود سرچ کنید و پس از لود شدن صفحه مورد نظر، روی آیکون آدمک نارنجی کلیک کنید تا وارد موزه مجازی ون‌گوگ شوید: tps://artsandculture.google.com/partner/van-gogh-museum
البته تی.وی موزه هلند نیز تصاویر منتخبی را به‌صورت آفلاین روی وب‌سایتhttps://museumtv.nl قرار داده که در بخش ون‌گوگ می‌توانید به سهولت آثار این هنرمند را ببینید.
به‌نظر می‌رسد که پدیده کرونا تا سال‌ها باقی خواهد ماند و در این نظم جدید و جریان پرتلاطم جهانی، صاحبان فکر و اندیشه می‌بایست از مسیر مجازی و دستاوردهای شگرف آن، در‌پی استمرار فرهنگ و هنر جهانی باشند؛ حتی بازگشت به شرایط عادی هم باعث نخواهد شد که این راه جدید به بن‌بست برسد.
ونسان ون‌گوگ، معروف‌ترین نقاش هلندی سبک پست امپرسیونیسم یا پسادریافتگری و از هنرمندان تأثیرگذار قرن19 میلادی است که گرچه در عمر کوتاه خود قدرشناسی ندید، اما مجموعه آثارش پس از مرگی تراژیک، تأثیر زیادی بر جریان هنر در قرن بیستم گذاشت. ون‌گوگ که شیفته نقاشی از مناظر طبیعی، گل‌ها، طبقه کارگر، کافه‌های شبانه و پرتره بود، بیش از 2هزار نقاشی رنگ و روغن، آبرنگ و طراحی خلق کرد که بیشتر آنها در سال‌های آخر عمرش رقم خورد. گل‌های آفتابگردان، سیب‌زمینی‌خورها، تراس کافه در شب، شکوفه‌های بادام، شب پرستاره، صندلی خالی، زنبق‌ها، مزرعه گندم و کلاغ، از معروف‌ترین تابلوهای نقاشی ون‌گوگ هستند. او که در جوانی به‌شدت درگیر بیماری عصبی و روانی شده بود، در سال 1890و در سن 37سالگی به زندگی خود پایان داد. موزه ون‌گوگ در سال1973 میلادی، در میدان موزه شهر آمستردام هلند افتتاح شد و تاکنون 200تابلوی نقاشی، 400طراحی و 700نامه از این هنرمند را جمع‌آوری و در معرض دید مخاطبان قرار داده است.
بخش اصلی این موزه با عنوان ساختمان ریتولد (RietveldBuilding) دارای 4طبقه است که سالن همکف به کافه‌ها و فروشگاه‌ها اختصاص یافته است. در طبقه اول تابلوهای نقاشی ون‌گوگ با حفظ ترتیب زمانی چیده شده‌اند.در طبقه دوم 9پرتره این هنرمند به نمایش گذاشته شده و نمایشگاه‌های موقتی نیز در این طبقه دایر می‌شوند.طبقه سوم نیز نمایشگاه نقاشان معاصری است که ادامه‌دهنده راه ون‌گوگ هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید