• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131229
+
-

همشهری گمانه‌زنی‌های تازه درباره دلایل قطع برق را بررسی می‌کند

معرفی متهمان و مقصران کمبود برق

خاموش شدن چراغ‌ها و کولرها با قطع برق، اتفاقی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشید؛ زیرا تولید بیشتر برق در تابستان ممکن نیست و راه‌حل آن کمتر و بهتر مصرف‌کردن است. تابستان بسیار سخت کمبود برق و حتی شاید سخت‌ترین تابستان یک دهه اخیر، در راه باشد؛ زیرا نیروگاه‌های برقابی توان تولید برق را به‌دلیل کاهش بارش‌ها و وضعیت بد آب پشت سدها ندارند. کشاورزان از ترس کم‌آبی و نگران از بین رفتن محصولات‌شان، چاه‌های خود را روشن کرده‌اند تا از زیرزمین آب برداشت کنند؛ روشن شدن موتور چاه‌های آب، دردسرساز شده است.
استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز هم تازه‌ترین متهمان کمبود برق معرفی می‌شوند، درحالی‌که میزان مصرف برق آنها هنوز به‌طور دقیق برآورد و اعلام نشده است.

گمانه‌هایی درباره رشد مصرف
به گزارش همشهری، از امروز عملیات سراسری برای عبور از اوج مصرف برق در 1400شروع شده، گفته می‌شود مرداد امسال، نقطه اوج مصرف خواهد بود. مدیرعامل شرکت توانیر درباره دلیل برهم خوردن تراز تولید و مصرف برق می‌گوید: همزمان با خشکسالی و کاهش بارش‌ها، رشد مصرف برق به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرده به‌نحوی که شاهد رشد 20درصدی مصرف برق هستیم که بی‌سابقه است. او میزان کمبود برق را 5هزار مگاوات اعلام و تأکید می‌کند: یکی از دلایل این رشد بی‌سابقه به مدار آمدن چاه‌های بخش کشاورزی، رشد استفاده از وسایل سرمایشی و البته پدیده استخراج رمزارزها بوده؛ شاهد رشد مصرف ناشی از استخراج غیرمجاز رمزارزها هستیم. محمد حسن متولی‌زاده گفت: یکی از برنامه‌های شرکت توانیر برخورد و شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز است؛ زیرا مراکز مجاز استخراج رمز ارز با هماهنگی‌های صورت گرفته در روزهای رشد مصرف برق از مدار خارج می‌شوند، درحالی‌که فشار ناشی از رشد مصرف برق در مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز به مردم وارد می‌شود و توانیر موظف شده تا با آنها برخورد کند.
متولی‌زاده در عین حال افزود: به‌دلیل کم بارشی‌ها در سال آبی جدید، ذخیره آب مورد نیاز نیروگاه‌ها، کاهشی 50درصدی داشته و با کاهش تولید نیروگاه‌های برقابی هم مواجه شده‌ایم که تعادل میان مصرف و تقاضای برق را به هم زده است.

مدیریت مصرف از 4مسیر
مدیرعامل توانیر از آغاز مانور اقدام فراگیر و سراسری توزیع برق با هدف عبور از پیک 1400خبر می‌دهد و می‌افزاید: در سراسر کشور شرکت‌های توزیع برق کار شناسایی و برخورد با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز را شروع کرده‌اند. او یادآوری می کند: علاوه بر برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز، مکانیزم‌های تشویقی را برای مدیریت مصرف برق در بخش صنعت و کشاورزی درنظر گرفته و اجرایی کرده‌ایم.
ساختمان‌های دولتی و اداری هم موظف شده‌اند تا مصرف برق‌شان را نسبت به سال گذشته نصف کنند. متولی‌زاده می‌گوید: مانور مدیریت توزیع برق برای عبور از پیک 1400در 4محور، شامل: برخورد با تولیدکنندگان رمز ارز غیرمجاز، اصلاح و تعدیل روشنایی معابر شهری و بین‌شهری، فعال‌سازی سامانه برق من و 121با هدف اطلاع شهروندان از وضعیت برق در شهرها و روستاها و همچنین فعال نگه داشتن مولدهای اضطراری آغاز شده است.

برقی‌ها به خط شدند
همایون حائری، معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو هم از افزایش 8هزار مگاواتی مصرف برق در روزهای اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: سال گرمی را شروع کرده‌ایم، به همین دلیل سیستم‌های سرمایشی زودتر به مدار آمدند و با توجه به اینکه سال خشکی داشتیم، چاه‌های آب کشاورزی نیز زودتر شروع به فعالیت کردند. این عوامل باعث شد که میزان مصرف در مقایسه با سال گذشته بسیار افزایش پیدا کند. حائری گفت: واحد‌های آبی، مخصوصا در محل نیروگاه‌های آبی، با توجه به کاهش نزولات آسمانی 3هزار تا 3هزار و ۲۰۰ مگاوات کمبود تولید دارند. او افزود: از پیک مصرف سال گذشته تا پیک سال‌جاری ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی جدید که به مدار آمده، کلا پاسخگوی تامین افزایش مصرف مشترکا‌ن جدیدی است که به تازگی اضافه شده‌اند، اما بالاخره باید کمبود تولید نیروگاه‌های برقابی را جبران کنیم. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ۴۵ برنامه مدیریت مصرف را با کار کارشناسی و مدیریتی مشخص کرده و به شرکت‌های توزیع و شرکت‌های برق منطقه‌ای ابلاغ کرده‌ایم.

برق بانک‌های پرمصرف را قطع می‌کنیم
معاون هماهنگی توزیع توانیر هم، افزایش دما، استفاده بخش کشاورزی از چاه‌های آب به‌دلیل خشکسالی و تولید کمتر برق از نیروگاه‌های برقابی را دلایل سخت بودن تابستان امسال اعلام کرد و افزود: همکاری بخش صنعت و کشاورزی با صنعت برق از شنبه اول خرداد شروع می‌شود.
 غلامعلی رخشانی مهر گفت: برنامه‌هایی باید برای جبران 4‌هزار مگاوات کمبود تولید برق در سال‌جاری داشته باشیم که قدم نخست را دولت از خودش شروع کرده و دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و نهادهای عمومی مکلف شدند مصرف شان را در ساعات اداری تا ۵۰ درصد کاهش دهند و در ساعات تعطیل تا ۱۰ درصد مصرف سال قبل را داشته باشند. او افزود: اگر اداره یا بانکی این موارد را رعایت نکنند با استفاده از سیستم کنترل، مطلع می‌شویم و برقشان را قطع می‌کنیم. مردم نیز می‌توانند از طریق «سامانه ۱۲۱» و «برق من» اطلاع دهند.
رخشانی‌مهر تأکید کرد: موضوع دیگر در زمینه روشنایی معابر و مهم‌تر از آن رمز ارز‌هایی است که در یک کار غیرتولیدی و غیرمولد از آن استفاده می‌کنند که تاکنون ۳۷۰‌مگاوات از این نوع رمزارز‌های غیرمجاز را جمع‌آوری کرده‌ایم. رخشانی مهر با اشاره به اینکه دارندگان مولد‌های اضطراری تاکنون ۷۵۰‌مگاوات تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌اند، افزود: براساس اطلاعات ما این همکاری‌ها تا ۱۷۰۰ مگاوات می‌تواند ادامه داشته باشد و وزارت نفت نیز اعلام آمادگی کرده تا سوخت موردنیاز آنها را نیز تامین کند تا تابستان بدون مشکلی داشته باشیم.

واردات برق؟
پیام باقری، نایب‌رئیس سندیکای صنعت برق ایران هم با هشدار نسبت به تکرار اتفاقات سال 97در تابستان 1400توضیح می‌دهد: ۱۰ هزار مگاوات از تولید برق از مسیر نیروگاه‌های برقابی می‌گذرد که پیش‌بینی می‌شود امسال نتوانیم این مقدار برق را از نیروگاه‌های برقابی وارد مدار کنیم. او توضیح می‌دهد: یکی از راهکارها، واردات برق از کشورهایی‌ است که در پیک مصرف قرار ندارند. باقری در عین حال توضیح می‌دهد: برای حل مشکل برق با این روش، به سرمایه‌گذاری و توافقات بین‌المللی نیاز داریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید