• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131158
+
-

گردشگری سلامت در دل زاگرس میانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی کردستان: افتتاح سه مجتمع گردشگری سلامت در مرکز‏، استان را به جای معبر گردشگری سلامت به مقصد گردشگری سلامت تبدیل می‌کند

گردشگری سلامت در دل زاگرس میانی

مریم سرخوش-خبرنگار

اولین مجتمع گردشگری سلامت کردستان در حالی پایان بهار 1400 به بهره‌برداری می‌رسد که با بهره‌برداری از دو مجتمع سلامت دیگر در ماه‌های آتی، موتور گردشگری سلامت این استان مرزی پس از سال‌ها روشن خواهد شد. 
استان کردستان به دلیل نزدیکی جغرافیایی با بسیاری از شهرهای عراق و ارزان بودن خدمات درمانی در سنندج به نسبت هزینه‌های بالای درمانی در کشور عراق، در صورت توسعه گردشگری سلامت، ظرفیت قابل توجهی در ارائه خدمات درمانی استاندارد خواهد داشت. شهروندان عراقی با عبور از پایانه‌های مرزی سیرانبند بانه و باشماق مریوان به این مناطق سفر می‌کنند. آن هم در حالی که طی سال‌های اخیر چند بیمارستان در سنندج و مریوان مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل (IPD) را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند اما با وجود برخی مشکلات از جمله نبود اقامتگاه‌های مناسب در شهرهای استان بسیاری از بیماران عراقی در مسیر عبور از کردستان، استان‌های دیگر را برای اقدامات درمانی خود انتخاب می‌کنند. با جود فاصله کم شهرهای مرزی کردستان با عراق اما این استان از ظرفیت‌های صنعت گردشگری محروم مانده است. یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان در این باره به سوالات همشهری پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید. 

تغییر وضعیت از معبر به مقصد گردشگری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: «اولین مجتمع حوزه گردشگری سلامت کردستان آماده بهره برداری است و تا یک ماه آینده در اختیار گردشگران خواهد بود. این طرح با وجود آماده بودن برای بهره‌برداری به دلیل مشکلاتی متوقف شده بود که با رایزنی‌های انجام گرفته مشکلات افتتاح آن برطرف می‌شود.»
گویلیان با اشاره به وجود پتانسیل‌های لازم در حوزه گردشگری سلامت در استان اظهار کرد: «این مجتمع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانکی به میزان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان (از ردیف بودجه تسهیلات گردشگری استان) احداث شده و زمینه توسعه و ایجاد اشتغال در بخش گردشگری سلامت در کردستان را با توجه به همجواری با منطقه شمال عراق فراهم می‌کند. در این مجتمع با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد تومان زمینه ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰ نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد بود.» وی با اشاره به این که باید کردستان از معبر گردشگری سلامت خارجی‌ها به مقصد گردشگری سلامت تبدیل شود، افزود: «استان کردستان همسایه عراق و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد. بسیاری از مردم اقلیم کردستان عراق برای بحث‌های سلامت و پزشکی وارد ایران می‌شوند اما این ترددها کمترین انتفاع را برای ما دارد و اغلب آنها برای دریافت خدمات درمانی به تهران، مرکزی، اصفهان و آذربایجان شرقی سفر می‌کنند. اهمیتی که این مجتمع در داخل شهر و 2 مجتمع دیگر در شرف بهره‌برداری دارند این است که می‌توانند برای جذب گردشگران سلامت موثر باشند.»

ظرفیت‌های ویژه گردشگری کردستان 
به اعتقاد این مسئول امکانات درمانی و ظرفیت‌های گردشگری سلامت استان کردستان با دیگر کلانشهرهای کشور قابل مقایسه نیست اما در بخش‌های ریکاوری، ماساژدرمانی، جراحی‌های زیبایی، حمام‌های سنتی، فیزیوتراپی، پذیرایی و اقامتی و... می‌تواند منجر به جذب مسافران شود. وی تاکید کرد: «با ورود پزشکان متخصص که مکمل این اقدام خواهند بود، می‌توانیم چرخ صنعت گردشگری سلامت در استان را تسریع کنیم. البته در کل کشور با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری سلامت بهره‌برداری مطلوبی صورت نگرفته است و بیشتر این افراد جذب ترکیه و کشورهای عربی از جمله قطر و امارات می‌شوند. کردستان می‌تواند با افزایش ظرفیت این مجتمع‌های گردشگری و جذب توریست‌های سلامت، تقسیم بندی آنها به سایر شهرهای کشور را هم رقم بزند.» 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان تحول اقتصادی ناشی از گردشگری سلامت را مهم ارزیابی کرد و گفت: «کردستان علاوه بر داشتن ظرفیت‌های فراوان در زمینه گردشگری سلامت، در بخش‌های دیگر گردشگری از جمله منابع طبیعی و حتی گیاهان دارویی منطقه ثروتمندی به شمار می‌رود و می‌تواند به عنوان قطب طبیعت درمانی ایران ایفای نقش کند. ارزان بودن خدمات درمانی در استان، همزبانی با شمال عراق و وجود تجهیزات پزشکی پیشرفته در کنار طبیعت زیبای شهرهای ما می‌تواند به توسعه توریسم درمانی کمک کند.»



افتتاح 2 مرکز سلامت دیگر 
گویلیان با تاکید بر این که در کردستان به دنبال ایجاد تنوع در گردشگری سلامت هستیم، اظهار کرد: «بر این اساس علاوه بر راه‌اندازی اولین مجتمع گردشگری سلامت، 2 مرکز سلامت دیگر هم احداث خواهند شد. یکی از این مراکز با کلیه امکانات و تجهیزات در حریم شهر سنندج و در مسیر جاده منتهی به همدان در حال ساخت و پیشرفت آن نزدیک به 75 درصد است. در این مجتمع علاوه بر خدمات درمانی، استخر، سالن‌های ورزشی،‌ رستوران‌های سنتی و کافی‌شاپ مدرن هم در نظر گرفته شده است. در این مرکز هم یک میلیارد تومان از محل تسهیلات گردشگری پرداخت کردیم و حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بالای 20 میلیارد تومان خواهد بود. مجتمع سوم هم مرکز تخصصی چشم در نزدیکی یکی از بناهای تاریخی سنندج است که خدماتی متفاوت ارائه خواهد کرد.»  وی ادامه داد: «این مراکز از سوی بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شوند و بی‌شک خدمات خوبی برای جذب گردشگران خارجی خواهند داشت. بر این اساس با ارائه خدمات درمانی استاندارد به بیماران عراقی وارد شده به استان کردستان آنها می‌توانند به عنوان بهترین مبلغ صنعت گردشگری سلامت استان کردستان مطرح باشند و انتظار می‌رود که بیماران خارجی بیشتری، کردستان را به عنوان مقصد سفر درمانی خود انتخاب کنند.»

تلاش برای برقراری سفر هوایی 
گویلیان با بیان این که اقداماتی هم برای تسهیل مسیر سفر گردشگران خارجی به استان در حال انجام است، عنوان کرد: «ما در گذشته مرز هوایی با سلیمانیه عراق داشتیم که زمان سفر از آن سوی مرز تا سنندج 15 دقیقه بود. اکنون به دنبال برقراری مجدد این مرز هوایی هستیم. از مسیر زمینی هم نزدیک بیش از سه ساعت زمان سفر از شهرهای عراق به مرکز استان که البته با بهره‌برداری مسیر جدید مریوان - سنندج در اواخر خرداد کاهش زمان سفر هم خواهیم داشت.»  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان رفع مشکلات و موانع طرح‌های گردشگری را از برنامه‌های معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری استان عنوان کرد و افزود: «این اداره کل آماده همکاری و حمایت از بخش‌های خصوصی توانمند در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری و صنایع‌دستی است.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید