• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131114
+
-

توصیه های انتخاباتی رئیس جمهور:

مردم باید بدانند

دولت
مردم باید بدانند

 هشدارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور همزمان با نزدیک‌شدن به موعد انتخابات 28خرداد جدی‌تر می‌شود. حسن روحانی هم حضور نامزدهای جریان‌های مختلف در انتخابات را از شورای نگهبان مطالبه می‌کند و هم نامزدها را از تخریب و تخطئه دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در رقابت‌های انتخاباتی‌شان منع می‌کند. او دیروز درباره منتقدان و مخالفان برجام که در جبهه حمله کنندگان به دولت هم هستند گفت: از مذاکره منع می‌کنند و جلوی واردات ارزاق عمومی را می‌گیرند و بعد هم در جایگاه مطالبه‌گر معیشت مردم به دولت فحاشی می‌کنند! او به‌طور مشخص از مردم خواست برنامه نامزدها در مقابله با کرونا، تحریم‌ها و خشکسالی را طلب کنند. گلایه روحانی از رویکردهای مبهم نامزدهای این دوره در همه ابعاد سیاست داخلی و خارجی است؛ مردم باید بدانند دولت آینده به افراطی‌گری دامن می‌زند یا طرفدار اعتدال است: «استراتژی خود را به وضوح برای مردم شرح دهیم.»
رئیس‌جمهور با اشاره به حضور قابل توجه جناح‌ها، احزاب و تفکرات مختلف در ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز امیدواری کرد اعلام بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان تشویق‌کننده جامعه به انتخابات باشد نه کندکننده حرکت آن. حسن روحانی درباره دوران تبلیغات خطاب به نامزدهای آتی گفت: اولاً ما غش در معامله نباید انجام دهیم. یعنی اگر می‌رویم در حضور مردم و کالایی را به آنها عرضه می‌کنیم، این کالا یا برنامه است، یا نقد از گذشته است یا وصف شرایط حال است، هر کدام از اینها که باشد، باید منطبق با واقعیت باشد. اگر خدای ناکرده با دروغ، تهمت و اقدامات غیراخلاقی توأم باشد، برای مردم قابل‌قبول نیست. کسی که آمده تا سنگین‌ترین بار اجرایی را بر دوش بگیرد، بخواهد از یک مسیر ناصواب به یک هدف بلند برسد! رئیس‌جمهور با بیان اینکه این دولت در شرایط پیچیده و سختی مسئولیت را بر دوش داشته است که حداقل در 100سال گذشته مشابه آن را نمی‌بینیم، تصریح کرد: خیلی مهم است که یک دولتی در طول 3.5سال گذشته با کمترین حضور قیمت و درآمدهای نفت در بودجه و با کمترین استفاده از نفت بودجه کشور را اداره کرده است.

برای مردم روضه نخوانید!
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی گفت: امروز که می‌خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه‌سرایی می‌کنند. پذیرفتنی نیست که کسی بگوید به فکر مردم است و وقتی می‌خواهیم تحریم برداشته شود، گریه و زاری کند. مرثیه‌خوانی برای زندگی مردم و روضه‌خوانی برای برداشته شدن تحریم‌ها قابل جمع نیستند، چرا از وین ناراحت هستید؟ اگر شما به فکر مردم هستید، تحریم را که داریم برمی‌داریم، چرا شما ناراحت هستید، چرا از وین ناراحتید. وین یک شهر و کشور دیگر است. رئیس دولت افزود: این دولت با شرایط قبل فرق می‌کند. بعضی‌ها بودند که نرفتند در مذاکره‌ای مگر اینکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند و آمدند. ما هیچ مذاکره‌ای انجام ندادیم مگر آنکه پایانش پیروزی بود. به ملت ایران قول می‌دهم که مذاکرات وین پایانش پیروزی ملت ایران است و همین امروز قدم‌های بسیار بزرگی برداشتیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر می‌خواهید در بازار مردم راحت‌تر به ارزاق عمومی دست پیدا کنند، باید ممنوعیت واردات 2هزار قلم جنس برداشته شود، تأکید کرد: می‌خواهیم در صادرات مشکل را برداریم، شما ناراحت می‌شوید، مشکلی را در واردات برداریم، عصبانی می‌شوید، می‌خواهیم در تحریم، تحریم را از بین ببریم، یک عده می‌نشینند عزاداری می‌کنند، نمی‌شود. ما در یک شرایطی هستیم، ‌یک هدفی داریم، والله و بالله اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشت ، رفت دنبال منافع حزبی، جناحی و قبیله‌ای به ملت خودش خیانت کرده است. منافع و مصالح ملی برای ما اصل است. زندگی مردم برای ما اصل است.
روحانی با اشاره به اینکه مذاکرات برجام در همه مراحل با هدایت رهبری بوده افزود: الان هم دستورات ایشان راجع به وین هست. ایشان چند هفته پیش دستوری راجع به وین دادند که آن دستور را ابلاغ کردم. بله هدایت ایشان هست، ارشاد ایشان هست. ما یک رهبر داریم، یک کشور داریم، همه با هم هستیم. بدون وحدت و اتحاد پیش نمی‌رویم.

ما هیچ فساد نفتی نداشتیم
رئیس‌جمهور با طرح این موضوع که قبلا از صحبتی فاکتور می‌گرفتم و از آن رد می‌شدم، گفت: قبل از دولت یازدهم فروش نفت در مقطعی با تحریم مواجه شد و ناچار بودند نفت را با روش‌های دیگری بفروشند و دیدیم که چه فسادی در آن رخ داد و از نمونه معروف آن همه باخبر هستند. میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست که کجا رفته است. اصرار کردیم و نامه نوشتیم که این آقا را در اختیار وزارت اطلاعات بگذارید، بگذاریم دربیاید چه‌کسی بود، کجا بود، پول را به کجا برده است؟ گفتند نه ما به یک گوشه‌ای می‌بریم، گفتیم خودتان می‌دانید. ببینید چه فساد عظیمی؛ در این 3 سال و نیم تحریم، ما تحریم را دور زدیم، هیچ فسادی هم نبود؛ به‌مدت طولانی، پیچیده‌تر هم بود، سخت‌تر هم بود.

فحش برنامه نمی‌شود
روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود بار دیگر با اشاره به مسئله انتخابات تصریح کرد: همه جا شاهد راستگویی باشیم، گزارش با دقت و بدون تحریف بدهیم، برنامه را به مردم ارائه دهیم، فحش که برنامه نمی‌شود! اگر از اول تا آخر شروع به فحاشی کند، گاهی مواردی در گوشه و کنار مشاهده می‌شود، کسی که شروع می‌کند از اول تا آخر، اگر فحش را از او بگیرید خلع سلاح می‌شود. مثل اینکه همه و تمام چیزهایش فحش است، اینها برای چیست؟

با برنامه بگویید اعتدالگرا هستید یا افراطگرا؟
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز مردم از کاندیداها می‌خواهند تا برنامه خودشان را تشریح کنند و بگویند که برای خشکسالی، تحریم و کرونا چه برنامه‌ای دارند، گفت: مهم‌تر از این موارد، بایستی استراتژی خود را برای مردم بیان کنند تا مردم بدانند که آنها به‌دنبال تعامل با جهان هستند و یا خواهان تقابل و درگیری هستند. همچنان که نباید به‌گونه‌ای باشد که امروز که انتخابات است فضای مجازی مورد تأیید و عالی باشد اما فردای انتخابات به‌دنبال فیلتر باشیم. مردم باید بدانند که افراطگرا هستیم یا اعتدالگرا و مهم این است که راهبرد و اصول خود را به مردم توضیح دهیم. رئیس‌جمهور گفت: همه ما امیدواریم دولت آینده قدرتمند و قوی باشد و بتواند کشور را از مشکلات سخت و پیچیده به نقطه رهایی برساند. رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های چهارشنبه‌ خود در جلسه هیأت دولت به موضوع فلسطین هم اشاره کرد و گفت: امروز همه کشورهای اسلامی باید برای نجات مردم مظلوم فلسطین از دست تجاوزات سبوعانه رژیم آدمکش صهیونیستی در کنار هم باشند. حسن روحانی تصریح کرد: موضوع فلسطین نشان می‌دهد که نه سازمان ملل، نه شورای همکاری و نه اتحادیه عرب کاری انجام نمی‌دهند باید خودمان توانمند باشیم و اگر در روزهای سخت توانمند نباشیم کسی به فریادمان نمی‌رسد. امروز وظیفه داریم با هر توان و امکانی که در اختیار داریم از ملت فلسطین دفاع کنیم البته پیروزی نهایی از آن ملت مظلوم فلسطین است.

مشارکت منافاتی با کرونا ندارد
رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت با بیان اینکه مشارکت و حفظ سلامت مردم در عرصه انتخابات هیچ منافاتی با هم ندارد، گفت: اگر سلامت را در این هفته‌ها خوب حفظ نکنیم، مشارکت از بین می‌رود، حواسمان باشد. اگر هفته اول و دوم خرداد مراقبت نکنیم، خدای ناکرده ممکن است هفته چهارم دچار موج پنجم شویم. آن‌وقت است که مشارکت هم خراب می‌شود و خدای ناکرده مشارکت معمولی یا حداقلی‌ می‌شود. اما اگر سلامت مردم را حفظ کردیم و هفته آخر مردم در نشاط بودند و موج جدید نبود و ان‌شاءالله این موج‌ها همه جا کاهش پیدا کرد، ابتلاها کاهش پیدا کرد، آن وقت خیلی راحت‌تر پای صندوق رأی می‌آیند و رأی می‌دهند و در آن شرایط این افتخار بزرگ مشارکت حداکثری هم نصیب ما می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید