• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130868
+
-

تولید ابریشم در البرز

امسال 15 جعبه تخم نوغان در میان متقاضیان نوغانداری توزیع شده است

تولید ابریشم در البرز

جهاد کشاورزی استان البرز اجرای طرح نوغانداری را با هدف ارتقای سطح درآمد زنان و مردان روستایی در برنامه کاری خود قرار داده است.
به گزارش همشهری، باغ‌های توت و توتستان‌های مثمر، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه نوغانداری در البرز به‌شمار می‌آید که همین مساله باعث شده نگاه مدیران جهاد کشاورزی به این ظرفیت استان متمرکز شود تا نوغانداری را به یکی از شاخه‌های پر درآمد کشاورزی البرز تبدیل کنند.
رابط مرکز توسعه نوغانداری کشور در جهاد کشاورزی البرز با اشاره به ظرفیت توتستان‌های مثمر در البرز به خبرنگار همشهری گفت: سال گذشته به صورت آزمایشی ۳ جعبه تخم نوغان در اختیار متقاضیان نوغانداری در استان قرار دادیم که با برداشت پیله ابریشم خوبی همراه بوده است.
وی با بیان نتیجه بخش بوده این طرح آزمایشی در استان افزود: امسال تقاضای ۱۵جعبه تخم نوغان را داده‌ایم که در صورت نتیجه‌بخش بودن برداشت محصول، این ظرفیت برای سال آینده بی‌شک با افزایش همراه خواهد شد.
داودی گفت: امسال در اجرای دومین مرحله پرورش کرم ابریشم با مشارکت زنان روستایی ۱۲ جعبه تخم نوغان بین متقاضیان پرورش کرم ابریشم روستای «هیو» از توابع شهرستان ساوجبلاغ  و ۲ جعبه تخم نوغان هم در شهرستان کرج توزیع شد.
وی ادامه داد: در راستای دستورالعمل معاونت بهبود تولیدات دامی استان ۵ جعبه تخم نوغان هم تحت مدیریت ترویج و ۹ جعبه دیگر نیز از سوی کارشناس نوغانداری معاونت بهبود تولیدات دامی مورد رصد و پایش قرار گرفته است.
رابط مرکز توسعه نوغانداری کشور در جهاد کشاورزی البرز گفت: با توجه به وجود درختان توت به‌صورت گسترده در استان البرز و  همچنین ایجاد فرصت شغلی و بهبود کارآفرینی برای زنان روستایی، پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده توزیع تخم نوغان به ۵۰ جعبه برسد.
داودی اضافه کرد: از هر جعبه تخم نوغان می‌توان حدود ۴۰ کیلوگرم پیله تر برداشت کرد که هر کیلوگرم این محصول حدود ۷۰ هزار تومان ارزش دارد. در واقع از هر جعبه تخم نوغان حدود ۲.۸ میلیون تومان درآمد ایجاد می‌شود.
وی افزود: برای تسهیل کار پرورش کرم ابریشم، تجهیزات و نهاده‌های مورد نیاز شامل  آهک، توری، رطوبت سنج و دماسنج در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد. همچنین سازمان جهاد کشاورزی البرز آمادگی دارد تا با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به ارائه خدمات تسهیلاتی به بهره‌برداران برای توسعه فعالیت اقدام کند.
شهناز داودی ادامه داد: البرز از نظر داشتن برگ توت، ظرفیت خوبی برای اجرای نوغانداری دارد، اما مشکل کار آنجاست که بهره‌برداران تمام تلاششان برداشت میوه توت هست، به همین دلیل رغبتی برای بریدن شاخه توت برای تغذیه کرم ابریشم از خود نشان نمی‌دهند. اما در استان‌هایی که نوغانداری توسعه بهتری دارد شرایط برعکس البرز است، زیرا بهره‌برداران برداشت برگ توت را به برداشت میوه ترجیح می‌دهند.

ساوجبلاغ، پایلوت نوغانداری استان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ هم از اختصاص ۹۰ درصد طرح نوغانداری استان البرز به این شهرستان خبر داد و گفت: ساوجبلاغ پایلوت اصلی اجرای این طرح در استان شناخته شده است.
علی اکبر الماسی نوکیانی: این اقدام با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به اجرا درآمده است.
وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌ها و نیازهای اصلی و مهم تولید ابریشم، منبع غذایی کرم ابریشم است. بهترین غذای کرم ابریشم هم برگ درخت توت است و از آنجا که شهرستان ساوجبلاغ از نظر ذخیره درختان توت در شرایط مناسبی قرار دارد بر این اساس می‌تواند منطقه مناسبی برای توسعه نوغانداری در استان باشد.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ ادامه داد: در سال گذشته که تصمیم بر اجرای طرح نوغانداری در این شهرستان داشتیم ۴۵۰۰ نهال توت اصلاح شده را در اختیار متقاضیان و بهره برداران طرح نوغانداری این شهرستان گذاشتیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید