• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 27 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130797
+
-

مسئولان هلال احمر می‌گویند: از آنها خواسته شده درباره واردات محمواه‌های واکسن اطلاع‌رسانی نکنند

ورود محموله جدید واکسن

دومین محموله یک میلیون دوزی واکسن چینی از سوی هلال احمر صبح روز گذشته وارد کشور شد و سعید نمکی، وزیر بهداشت ظهر دیروز هم از ورود محموله دیگری به کشور تا شامگاه یکشنبه (شب گذشته) خبر داد. پیش از این سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که تاکنون 3میلیون و 195هزار دوز واکسن وارد شده که با اضافه شدن محموله یک میلیون دوزی صبح دیروز و محموله یک میلیون و 400هزار دوزی شامگاه یکشنبه   میزان کل واردات واکسن به کشور به 5میلیون و 600هزار دوز رسید. همه اینها در شرایطی است که براساس اعلام روز گذشته وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و 899هزار و 22نفر دوز اول واکسن و 370هزار و 731نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند. واردات واکسن به ایران، در ماه‌های گذشته حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است؛ از تأخیر در ثبت درخواست برای واردات، تا ماجرای تحریم‌ها و چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی. اینها منجر شد تا محموله‌ها به تعداد بسیار کم و با فاصله‌ زیاد وارد کشور شود. تا جایی که از ابتدای امسال، تنها ارگانی که توانست واکسن وارد کشور کند، هلال احمر بود که آن هم با رایزنی‌های بسیاری که با صلیب سرخ جهانی داشت، موفق به رساندن واکسن به ایران شد.
دوازدهم اردیبهشت بود که سخنگوی جمعیت هلال احمر خبر داد یک میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده که بزرگ‌ترین محموله تا آن زمان بوده است. همه این ها در شرایطی بود که این جمعیت، 14فروردین امسال پس از پیگیری‌های بسیار توانست مجوز واردات واکسن را دریافت کند و با ورود دومین محموله، تاکنون 2میلیون و 400هزار واکسن چینی به کشور وارد کرده است. هر چند که به تأکید مسئولان این سازمان تا پایان خرداد آمار واکسن وارداتی از سوی آنها به 10میلیون دوز هم خواهد رسید. با اینکه جمعیت هلال احمر نقش زیادی در واردات این واکسن‌ها داشته اما از درون همین ارگان، خبرهایی به گوش می‌رسد که از تلاش وزارت بهداشت برای جلوگیری از خبررسانی از سوی هلال احمر، حکایت دارد. تا جایی که سعید نمکی، وزیر بهداشت ظهر روز گذشته در یک گفت‌وگوی زنده خبری، از ورود محموله جدید واکسن خبر داد،  بدون اینکه اشاره‌ای به واردکننده این محموله داشته باشد. یک منبع آگاه در هلال احمر به همشهری گفت که پیش از ورود محموله دوم وزارت بهداشت نامه‌ای به هلال احمر فرستاده و از آنها خواسته تا ورود واکسن را رسانه‌ای نکنند. قبل از این البته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود که یکی از دلایل نام‌نبردن از نوع واکسن وارداتی سینوفارم، درخواست طرف چینی است تا به‌دلیل تحریم‌ها آن کشور دچار مشکل نشود. همین منبع آگاه در هلال احمر که از طرف چینی، اطلاعاتی دریافت کرده تأکید کرد که صلیب سرخ چین هیچ ملاحظه‌ای در این زمینه ندارد و پس از شروع به‌کار دولت بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، حساسیت‌ها نسبت به ایران در زمینه دارو از بین رفته است. در همین زمینه، یکی از مسئولان رده بالای جمعیت هلال احمر که نخواست نامش در گزارش بیاید، درباره ممنوعیت اطلاع‌رسانی درباره واکسن‌ها از سوی هلال احمر با تأیید این موضوع به همشهری گفت:« یک نامه کتبی از وزارت بهداشت به ما رسیده که اعلام شده بود درباره واردات واکسن از سوی ما، اطلاعاتی منتشر نشود. دلیل آن را هم نمی‌دانیم.» او تأکید کرد که هلال احمر در حال انجام تعهداتش است و دیروز یک میلیون دوز واکسن وارده شده را در فرودگاه امام خمینی (ره) تحویل وزارت بهداشت داد. واکسن‌های وارداتی از سوی هلال‌احمر با رایزنی مستقیم این ارگان، محقق می‌شود و از طریق سازمان جهانی هلال احمر به ایران می‌رسد. از آن طرف، محمد حسن قوسیان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر هم با بیان اینکه سیاست‌های کلی در بحث کرونا را خود ستاد ملی کرونا تشخیص می‌دهد و در این‌باره هم اعلام شده که درباره فعالیت‌های واردات واکسن بدون هماهنگی با وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی صورت نگیرد به همشهری گفت:« دلیل اینکه وزارت بهداشت تأکید کرده مجموعه‌ها نتوانند خبری درباره واکسن اعلام کنند را نمی‌دانیم اما پایبند به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی دولت خواهیم بود.»
به‌گفته او، هلال‌احمر به‌عنوان جمیعتی غیردولتی با 172کشور ارتباط دارد و چنین ظرفیتی را در هیچ وزارتخانه‌ای نمی‌توان دید و هلال احمر قصد ورود به فضای رقابتی را ندارد. از آن طرف، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به همشهری درباره اینکه چرا وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی درباره واکسن کرونا را انحصاری کرده است، بدون ورود مستقیم به موضوع، تنها به گفتن این نکات بسنده کرد که : «در دنیا تنها دولت‌ها می‌توانند واکسن کووید- ۱۹ تامین کنند. تمام موارد واردات واکسن کرونا به کشوربا حمایت تمام ارکان دولت و همه توان عملیاتی مانند جمعیت هلال احمر و سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها انجام شده است.» اما علیرضا وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت به همشهری  گفت:« هلال‌‌احمر واردات این واکسن را انجام داده اما اطلاع‌رسانی برای ورود آن باید از سوی مرجع واحد (وزارت بهداشت) انجام شود. ما محموله محرمانه نداریم و قرار است محموله دیگری وارد شود که ورود هر دوی آنها با هم اعلام خواهد شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید