• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 25 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130586
+
-

قصه تلخ سهراب به سر رسید

سهراب مرادی هم مثل کیانوش رستمی نمی‌تواند در بازی‌های المپیک توکیو وزنه بزند. هر دو در بازی‌های 2016 مدال طلا گرفته بودند

قصه تلخ سهراب به سر رسید

محسن محمود  صفری- خبرنگار

سهراب مرادی، قهرمان المپیک ریودوژانیرو نتوانست برای بازی‌های توکیو سهمیه بگیرد. سهراب تا آخرین روز برای گرفتن سهمیه جنگید اما مصدومیت‌‌های پیاپی اجازه نداد وزنه‌هایی را که نیاز داشت، بالای سر ببرد. قبل از این وداع تلخ، کیانوش رستمی، دیگر قهرمان وزنه‌برداری ایران در ریو، با توکیو خداحافظی کرده بود. او که می‌دانست در آخرین مسابقه گزینشی هم نمی‌تواند به سهمیه برسد، تسلیم شرایط شد. با حذف این دو از المپیک، همه منتظرند فدراسیون توضیح قانع‌کننده‌‌ای برای این اتفاقات ارائه دهد اما تا عصر دیروز فدراسیون سکوت کرده بود.سهراب مرادی حدود 3هفته پیش در مسابقات قهرمانی آسیا که گزینشی المپیک بود، با وجود اینکه به مدال نقره مجموع رسید، اما نتوانست سهمیه را به‌دست بیاورد. آخرین فرصت او مسابقات گزینشی المپیک در کالی کلمبیا بود. مرادی برای رفتن به توکیو نیاز داشت در مجموع رکورد 388کیلوگرم را به ثبت برساند، اما هنوز رقابت در حرکت یک‌ضرب دسته 96کیلوگرم تمام نشده بود که سهراب از ادامه مسابقات انصراف داد.او برای حرکت یک‌ضرب وزنه 170کیلوگرمی را انتخاب کرد. از همان ابتدا مشخص بود فشار زیادی را زیر این وزنه تحمل می‌کند و مصدومیتی کهنه دارد آزارش می‌دهد. داوران حرکت اولش را خطا اعلام کردند. در حرکت دوم وزنه ۱۷۰‌کیلوگرم را بالای سر برد و 3چراغ سفید گرفت، اما درد مچ نگذاشت به کارش ادامه دهد. سهراب برای حرکت سوم روی تخته نیامد و این پایان همه تلاش‎های او برای رسیدن به توکیو بود. مسئولان فدراسیون‌ دلیل از دست رفتن سهمیه المپیک را به کادر فنی واگذار کرده‌اند و حاضر نیستند در این‌باره حرفی بزنند. کادر فنی هم در ماه‌ها و هفته‌های گذشته کمتر حاضر شده در این‌باره اظهارنظری داشته باشد. اما برخی از کارشناسان معتقدند تمرینات سنگین محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی سبب مصدومیت‌های متعدد ملی‌پوشان به‌خصوص سهراب شده است. سهراب مرادی در مسیر کسب سهمیه المپیک 2بار کتفش آسیب دید و برای درمان راهی آلمان شد. چندی بعد کمر و پشت ران پایش مصدومیت جدی پیدا کرد. این‌بار در کلمبیا هم مصدومیت مچ دست سبب شد بلیت توکیو را از دست بدهد.
حالا وزنه‌برداری ایران در المپیک 2نماینده دارد. در دسته فوق‌سنگین علی داوودی وزنه می‌زند. نفر دوم هم از بین علی هاشمی و علی میری انتخاب خواهد شد. گفته می‌شود با توجه به آنالیز رقبا شانس میری برای رفتن به توکیو بیشتر از هاشمی است. اما واقعیت این است که از تیم دونفره ایران در المپیک نمی‌شود توقع کسب مدال داشت و این ضربه بزرگی به کاروان ایران در بازی‌های توکیو است که از سال‌2000 همیشه از مدال‌های المپیک سهم قابل توجهی داشته است.

  خسته‌نباشید صالحی امیری به سهراب
بعد از ناکامی سهراب مرادی، رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در پیامی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر سهراب مرادی برای حضور در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک توکیو تقدیر و تشکر کرد. در بخشی از متن این پیام آمده است: «سهراب مرادی پولادمرد افتخار‌آفرین و با‌اخلاق کشورمان به‌رغم آسیب‌دیدگی مزمن برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو، دلاورانه با تحمل درد و رنج فراوان پنجه در پنجه پولاد سرد با حریفان سر‌سخت خود نهاد تا بتواند بار دیگر پرچم پر‌افتخار میهن عزیزمان را در این میدان بزرگ برافراشته کند. یاد و نام سهراب قهرمان و پهلوان نامدار ایران‌زمین تا ابد بر تارک اذهان مردم نقش بسته و ماندگار خواهد ماند.» زحماتی که سهراب برای گرفتن سهمیه داشت، بر کسی پوشیده نیست اما سؤال این است که چرا رئیس کمیته ملی المپیک در زمان کسب 5سهمیه المپیک توسط کشتی‌گیران تبریک نگفت یا در زمان از دست رفتن تک سهمیه کشتی‌فرنگی از کسی دلجویی نکرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید