• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130534
+
-

مزرع سبز رمضان و داس مه نو

مزرع سبز رمضان و داس مه نو

مهدیا گل‌محمدی

 ماه چه گرد و قرص کامل چه قوس ابروی یار و داس‌مانند باشد، بر آنچه در زمین می‌گذرد، تأثیر دارد. جاذبه این ‌ماه با جزر و مد فقط پهنه اقیانوس را جا‌به‌جا نمی‌کند.
 چرخش آن به دور سیاره ما، روی آدم‌ها و سیر معنوی آنها هم تأثیر دارد؛ تا آنجا که لسان‌الغیب حافظ شیرازی هم می‌فرماید:
مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو
 یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو
برای نمونه، مسلمانان در پایان ‌ماه رمضان با داس ‌ماه نو آنچه در مزرع سبز رمضان کشت کرده‌، درو می‌کنند.
 رمضان امسال مسلمانان جهان از برکات این عید بی‌بهره نماندند و آنچه در اخبار چهارگوشه جهان نشان می‌دهد این است که دانه‌های کارهای خیر و زیبا در جای‌جای جهان کاشته شده و برخی از آنها به ثمر نشسته است.
 در این گزارش تصویری قصد داریم به برخی از آنها اشاره کنیم و چشم‌هایمان را سفره زیبایی‌ها و کار خیر آنها کنیم.

پیاده‌روی رمضانی دانش‌آموز 12ساله

عبدالله نجار، پسربچه 12ساله با زبانی روزه هر روز با پدر و مادرش خداحافظی می‌کرد و تا پارلمان انگلستان یک ساعت پیاده‌ می‌رفت. او از جلوی تندیس‌های گاندی و نلسون ماندلا می‌گذشت و مقابل پارلمان بریتانیا با هدف آگاه‌سازی جامعه از رنج مردم سوریه پلاکارد‌هایی در دست می‌گرفت که حاوی جمله‌هایی پرمعنا بود. در یکی از این پلاکارد‌ها که توسط خبرگزاری‌ها هم عکس‌هایی از آن منتشر شد، نوشته شده است «هیچ انسانی پناهجو به دنیا نمی‌آید» در پلاکارد دیگری نوشته بود «پناهجو‌ها فرشته‌اند».

اطعام 100میلیون نفر گرسنه

کمپینی در دوبی به راه افتاد که هدفش اطعام 100میلیون گرسنه در 30کشور فقیر جهان بود. این کمپین به‌قدری موفق بود که ویل اسمیت، بازیگر نامدار آمریکایی هم در آن شرکت کرد. ثروتمندان دوبی برای جمع‌آوری هزینه این اطعام رمضانی برخی آثار سالوادور دالی و دست‌‌نوشته‌ای از نلسون ماندلا، رهبر جنبش ضدنژادپرستی آفریقای جنوبی را هم زیر چکش حراج بردند.

10قطعه موسیقی برای عید فطر

سامی یوسف، خواننده بریتانیایی که بیشتر آثارش تم مذهبی دارند هم به مناسبت عید فطر امسال 10قطعه موسیقی جدید روانه بازار کرد. او که به اتحاد دنیای اسلام باور دارد، با خواندن ترانه‌هایی با مضامین معنوی، دل‌های مسلمانان جهان را به هم نزدیک‌تر کرده است. این خواننده از سوی مجله تایم آمریکا به‌عنوان «بزرگ‌ترین ستاره پاپ اسلام» و از سوی مجله گاردین انگلستان «ستاره پاپ مقدس» معرفی شده‌است.

زکاتی که آب آشامیدنی است

یکی از برکات عید فطر برای نیازمندان روستاهای دورافتاده کشور‌های بنگلادش، پاکستان و مالی، لوله‌کشی آب آشامیدنی بود. طی کمپینی فراگیر میان مسلمانان جهان برخی از آنها زکات خود را به شکل جمع‌آوری پول برای تهیه آب آشامیدنی این روستا‌ها پرداخت می‌کنند. تا پیش از انجام این طرح از هر 5مدرسه در بنگلادش یکی از آنها دسترسی به آب آشامیدنی نداشت اما این آمار پس از عید فطر امسال کاهش پیدا می‌کند.

بادبادک‌های رنگی افطار

کودکان عراق در ساعات پایانی روز و پیش از افطار بادبادک‌های رنگی هوا می‌کردند تا بر گرسنگی و تشنگی خود غلبه کنند. حالا قرار است برای عید فطر هم این بازی کودکانه، آسمان بغداد و نجف را ستاره‌باران کند. مصطفی علی پدر 36ساله یکی از این کودکان برای او و باقی کودکان نذر بادبادک کرده بود. او می‌گوید: تا به حال بیش از 40بادبادک رنگی درست کرده‌ام.

اصلاح مو به‌عنوان عیدی

آرایشگری در دوبی که پیش از این به‌خاطر خدمات حرفه‌ای خود مبلغی معادل 59دلار آمریکا دریافت می‌کرد، حالا به مناسبت عید فطر و به‌عنوان عیدی مسلمانان موی آنها را مجانی اصلاح می‌کند. جمال همکار این آرایشگر می‌گوید: در طول ‌ماه مبارک رمضان هم سر افراد خیر و فعالان امور خیریه را به‌صورت رایگان اصلاح کردیم.

ماهی دودی وعده عید فطر فلسطینی‌ها

مسلمانان فلسطین برای جشن فرارسیدن عید فطر غذای محلی و مشهوری دارند که با ماهی دودی ماکرل (mackerels‌) تهیه می‌شود. محمد یکی از فروشندگان ماهی صد‌ها قطعه از ماهی ماکرل را دودی می‌کند تا برای روز عید فطر آماده شود. این غذا در نوار غزه و گذرگاه رفح و حتی بخش‌هایی از مصر غذای محبوب مسلمانان است.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید