• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130488
+
-

ایجاد شهرستان‌های جدید در استان قم

پیگیری
ایجاد شهرستان‌های جدید در استان قم

روح‌الله کریمی- خبرنگار

قم تنها استان کشور بود که ساختار یک استان را نداشت و هم استان بود و هم شهرستان. از 25سال پیش که قم به‌عنوان یک استان مستقل شناخته شد، مسئولان و نمایندگان قبلی و فعلی قم پیگیر تکمیل ساختار این استان بودند، ولی تلاش آنها نتیجه‌ای نداشت.

در این سال‌ها قم در رتبه آخر جدول اعتبار استانی قرار داشت و تک شهرستان بودن این استان مهم‌ترین مانع در جذب اعتبار بیشتر بود. در گذشته پیگیری‌ها برای تکمیل ساختار استان قم مبتنی بر رویکرد برون‌استانی بود و فعالیت‌هایی هم در این زمینه انجام شد تا تعدادی از شهرستان‌های مجاور ازجمله محلات، دلیجان و... به قم ملحق شوند که به نتیجه نرسید.

تأکید بر ظرفیت درون‌استانی
بهرام سرمست، استاندار قم با توجه به سوابقی که در معاونت سیاسی وزارت کشور و به‌عنوان مدیرکل سیاسی و انتخابات و تقسیمات کشوری در چند استان داشت به جای اینکه به‌دنبال الحاق شهرستان‌های مجاور به قم باشد، پیگیر تاسیس چند شهرستان در خود استان قم شد.
استاندار قم درباره این ایده‌اش می‌گوید: «با توجه به شناختی که از تقسیمات کشوری و ظرفیت‌های بالقوه استان قم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت‌های درونی استان استفاده کنیم و رویکرد درون استانی را در دستور مطالعه قرار دادیم.»
سرمست به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی‌اش مأموریت می‌دهد که با تکیه بر مطالعات تخصصی و کارشناسی به کمک صاحب‌نظران و استادان دانشگاهی و در تعامل با دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور موضوع را مورد بررسی قرار دهد. مطالعاتی در این زمینه انجام و پیشنهادهای مرتبط و گزینه‌های مختلف در مطالعات جامع مطرح شد. براساس این مطالعات، تعدادی از کارشناسان تقسیمات کشوری به قم سفر کردند و با ماموریتی که به تیم کارشناسی داده شد در بازدیدهای استانی این پیشنهادها مورد ارزیابی قرار گرفت و اصلاحاتی انجام و در نهایت با امضای وزیر کشور به هیأت دولت منعکس شد.»

ابلاغ شهرستان‌های جدید
استاندار قم با بیان اینکه هیأت دولت در جلسه روز 15اردیبهشت، تاسیس 2شهرستان جدید در استان را تصویب کرد، می‌گوید: «طبق مصوبه هیأت دولت که با امضای معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، شهرستان کهک با 2بخش مرکزی و بخش فردو با مرکزیت شهر کهک و شهرستان جعفرآباد با 2بخش مرکزی و قاهان با مرکزیت شهر جعفریه تأسیس شد.»
این مصوبه از آنجا اهمیت ویژه‌ای دارد که مسئولان استان بدون اینکه درگیر تنش با مسئولان استان‌های همجوار شوند، جایگاه و ظرفیت‌های داخلی استان قم را ارتقا دادند.

فواید ساختار جدید
استاندار قم با طرح مطالعاتی ترکیب 2بخش خلجستان و سلفچگان پیگیر تأسیس شهرستان سوم است. سرمست درباره مزایای ایجاد 2شهرستان در قم می‌گوید: «با ابلاغ مصوبه تأسیس 2شهرستان جدید، قم از تک شهرستانی بودن خارج می‌شود که نتایج و فواید بسیاری به همراه خواهد داشت. درباره بودجه و اعتبار استانی که به‌عنوان
 دغدغه‌های استان بود و قم به‌دلیل تک شهرستانی بودن در رتبه سی و یکم به شمار می‌رفت، اما هم‌اکنون 3شهرستان داریم و این دستاورد معیاری در محاسبه‌ها و تخصیص
اعتبار می‌شود.»
وی تقویت امور زیربنایی و اساسی استان قم را از آثار تأسیس 2شهرستان جدید برمی‌شمارد و می‌افزاید: «این مصوبه بر توسعه متوازن تأثیر بسزایی خواهد داشت و از مهاجرت بی‌رویه که گسترش حاشیه‌نشینی را در قم به‌دنبال داشته، می‌کاهد.» استاندار قم مهاجرت معکوس با استفاده از توسعه شهرهای اقماری را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: «تأسیس 2شهرستان کهک و جعفرآباد جمعیت تحت پوشش فرمانداری قم را کمتر می‌کند و منجر به سبک‌سازی مسئولیت سنگین فرمانداری قم می‌شود.»
به‌گفته سرمست، توسعه پایدار و ماندگار روستاها و شهرهای اقماری و توسعه متوازن در استان و شاکله و ساختار اصولی با اجرای این طرح تحقق می‌یابد و قم به‌معنای واقعی، استان می‌شود و فرایند تکاملی را می‌پیماید.
وی تأسیس 2شهرستان جدید را به مردم قم تبریک می‌گوید و تصریح می‌کند: «از بزرگان و معتمدان این 2شهرستان تقاضای همراهی برای استقرار 2فرمانداری با 2بخش جدید داریم. معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ماموریت دارد کمیته‌های موردنظر را تشکیل دهد و ما نیز در سطح ملی مسائل را پیگیری می‌کنیم.»
با وجود اینکه مصوبه تأسیس 2شهرستان کهک و جعفرآباد بعد از بودجه سال1400ابلاغ شد، اما این مصوبه باارزش و به‌یاد‌ماندنی می‌تواند مبنای ریل‌گذاری برای بودجه سال1401باشد. گرچه می‌توان از ظرفیت بودجه شناور سال 1400برای توسعه این دو شهرستان استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید