• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130330
+
-

بازسازی «سی‌سخت»‌ تا پایان تابستان

بازسازی «سی‌سخت»‌ تا پایان تابستان

سیده زهرا عباسی-خبرنگار

بیش از 2ماه از زلزله 6/5ریشتری در سی‌سخت،‌ شهری در دامنه کوه‌های سربه فلک کشیده دنا می‌گذرد. به روایت مسئولان شهرستان دنا در کهگیلویه‌وبویراحمد، آواربرداری به پایان رسیده و اوضاع شهر نسبت به روزهای اول بعد از زلزله بهتر شده، اما نگاه مردم به خرابی‌هاست و تا شهر بخواهد آباد شود،‌ آرام و اطمینان خاطر نخواهند داشت.

روند بازسازی ادامه دارد 
آمار خرابی‌ها کم نیست. خانه‌های سی‌سخت چندان امن ساخته نشده‌ بودند و یک لرزه کافی بود تا سقف‌های قدیمی‌تر آوار شود و حتی دیوار خانه‌های نوساز هم ترک بردارد. آمار واحدهای تخریبی که باید از نو ساخته‌ شوند به گفته فرماندار دنا، 1018مورد در شهر و 680مورد در روستاهای اطراف است؛ خانه‌هایی که سرجمع تسهیلات در نظر گرفته شده برای از نو ساختن‌شان 185 میلیون تومان تعیین شده.
فرماندار دنا با بیان اینکه حدود 3هزار خانه روستایی و شهری هم جزو خانه‌های تعمیری قرار گرفته است به همشهری می‌گوید: ‌«بیش از 600 پرونده برای ساخت خانه‌های تخریبی به بانک‌ها معرفی شده است و بیش از 500 مورد از این میان قرارداد بسته‌ و بیش از 200 مورد هم شناژ گرفته‌اند.»
«عبدالحمید پناهی» ‌با بیان اینکه قرار است ساخت‌وسازها تا مرداد به پایان برسد، می‌افزاید: «برای تسریع کار مردم ساعت کاری بانک‌ها افزایش یافته و همچنین تعداد کارمندان و باجه‌ها هم بیشتر شده، اما مردم باید همکاری کنند و پیگیر پرونده‌هایشان باشند و هم اینکه نقشه‌ها را کم و زیاد نکنند. بعضی نقشه نظام مهندسی گرفتند، اما نقشه را کم و زیاد کرده‌اند و همین روند بازسازی را با تاخیر مواجه می‌کند.»
او با بیان اینکه سیمان، بتن، آرماتور، آجر و سایر مصالح پایین‌تر از قیمت بازار به شهروندان زلزله‌زده فروخته شده است، اظهار می‌کند:‌ »این شرایط موجب شده است کمی هزینه‌ها کاهش یابد،‌ اما با وجود این طبق وعده معاون اول رئیس‌جمهوری قرار شد مردم کار را تا 80 درصد جلو ببرند و در صورت کافی نبود تسهیلات برای ساخت یک واحد 80متری، دولت مجدد در این باره تصمیم‌گیری کند.»
به گفته او، تسهیلات 185 میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای ساخت خانه‌های تخریبی بر مبنای متراژ 80متر است و اگر کسی بخواهد خانه‌ بزرگتری بسازد مابه‌ازا را باید خودش پرداخت کند.

تسهیلات بازسازی
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری روز دوشنبه، دوم فروردین به سی‌سخت سفر و ضمن دیدار و گفت‌وگو با زلزله‌زدگان تأکید کرده بود که اگر اعطای وام و تسهیلات پیش‌بینی شده برای‌ بازسازی سی‌سخت پاسخگو نبود، هیأت دولت برای حمایت‌های بعدی همکاری می‌کند. با وجود این، شهروندان برآورد کرده بودند ساخت هر متر خانه در سی‌سخت تا 4 میلیون تومان هزینه داشته باشد، اما مسئولان بنیاد مسکن این رقم را تا 2 میلیون و 500 تومان اعلام کرده‌اند و در این میان خبر می‌رسد که قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اعلام آمادگی کرده است 200 واحد مسکونی را با همین تسهیلات 185 میلیون تومانی می‌سازد.
علاوه بر 185میلیون تومان تسهیلات برای خانه‌های تخریبی، خانه‌های تعمیری هم به 3 گروه تقسیم شده‌اند. با توجه به حجم خسارت، خانه‌های تعمیری نوع اول 30میلیون تومان وام بدون سود با کارمزد 4درصد و 15میلیون تومان کمک بلاعوض، خانه‌های تعمیری نوع دوم 20میلیون تومان وام و 10میلیون تومان کمک بلاعوض و خانه‌های تعمیری نوع سوم، 10میلیون تومان وام و 5تومن کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید