• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 20 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130262
+
-

تعطیلی شریان انرژی آمریکا با حمله سایبری

حمله هکرها باعث شد تا شبکه خط لوله‌ای که 45درصد از منابع سوخت ساحل شرقی آمریکا را تامین می‌کند، تعطیل شود

تعطیلی شریان انرژی آمریکا با حمله سایبری

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

یکی از شریان‌های حیاتی انرژی آمریکا به طول بیش از 8800کیلومتر و تولید روزانه حدود 380میلیون لیتر، به‌علت آنچه این شرکت «حمله سایبری» نامیده، تعطیل شد. این شبکه خط لوله متعلق به شرکت کلونیال پایپ‌لاین است.
این مسئله بار دیگر نشان می‌دهد که حملات سایبری بیشتر از گذشته می‌توانند باعث تخریب فیزیکی و خرابکاری در تاسیسات زیربنایی کشور شوند.
به‌گفته این شرکت، این حادثه در حال بررسی است و اکنون نیروهای سایبری شرکت‌های خصوصی و همچنین آژانس‌های فدرال مشغول تحقیق در مورد آن هستند.
آن طور که ادعا شده، این حمله، بزرگ‌ترین شبکه خط لوله سوخت بنزین و گازوئیل آمریکا را که 45درصد از منابع سوخت ساحل شرقی، ازجمله بندر نیویورک و فرودگاه‌ها را تأمین می‌کند، با اختلال روبه‌رو خواهد کرد.
به گزارش فوربس، این شرکت می‌گوید: «ما برای جلوگیری از تهدیدهای بیشتر، برخی از سیستم‌ها را به‌صورت آفلاین درآورده‌ایم و کل عملیات خط لوله را به‌طور موقت متوقف کرده‌ایم.» آخرین اختلال عمده در این خط در جریان توفان هاروی در سال2017 رخ داد که منجر به وقوع سیل در پالایشگاه‌های هوستون شد. در آن زمان، قیمت گاز در ساحل شرقی به سرعت افزایش یافت. هنوز هم از‌ماه نوامبر به این طرف، قیمت بنزین در سراسر آمریکا به‌طور متوسط با افزایش 80سنتی روبه‌روست.
مایک چاپل، دانشمند کامپیوتر و استاد دانشکده تجارت مندوز دانشگاه نوتردام می‌گوید که صرف‌نظر از سرعت بازگشت این مجموعه به مدار تولید، «توقف عملیات این خط لوله پیامی را به همراه دارد؛ اینکه اجزای اصلی زیرساخت‌های ملی ما همچنان در معرض حملات سایبری هستند.»
حتی اگر این توقف به‌خاطر احتیاط بیشتر صورت گرفته باشد، اما چاپل بر این باور است که «این حمله سیستم‌هایی را با مخاطره مواجه کرده که زیرساخت‌های خط لوله را کنترل می‌کنند. همچنین این موضوع نشان می‌دهد که این حمله بسیار پیچیده بوده یا سیستم‌ها از امنیت مناسبی برخوردار نبوده‌اند.»
این حمله پس از هک کردن شرکت سولاروایندز به‌دست روسیه و همچنین هک کردن‌های قبلی شرکت‌های آمریکایی تولید برق از سوی روسیه اتفاق افتاده است.
اوایل سال‌جاری میلادی بود که هکرها در شهر اولدزمار فلوریدا تلاش کردند تا کنترل سیستم آب شهری را به‌دست بگیرند. آنها زمانی شناسایی شدند که درصدد افزایش مواد شیمیایی خطرناک در آب 15هزار خانه در ساحل غربی فلوریدا بودند.
در سال‌های اخیر، مهم‌ترین مورد هک شدن را می‌توان هک سیستم‌های شرکت آرامکو عربستان سعودی در سال2012 دانست که باعث نابودی 30هزار کامپیوتر این شرکت شد.
پیش از این هم در سال 2010، یک حمله سایبری صنعتی به تاسیسات هسته‌ای ایران اتفاق افتاد. در این حمله از یک کرم رایانه‌ای به نام استاکس نت استفاده شد که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا طراحی شده بود. گفته می‌شود این نخستین حمله سایبری در جهان بود که باعث تخریب فیزیکی شد.
شرکت کلونیال پایپ‌لاین در مالکیت گروهی از سرمایه‌گذاران سازمانی شامل شرکت
کی کی آر، شرکت سرمایه‌گذاری کوخ کپیتال و شل میدستریم قرار دارد. مجله فوربس سال‌ها پیش گزارش داده بود که خانواده کوخ بیش از 85میلیون دلار در سال از این خط لوله، درآمد کسب می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید