• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 19 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130186
+
-

بلاتکلیفی

جریان‌های سیاسی 2روز مانده به شروع ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هنوز در معرفی نامزدهای نهایی خود بلاتکلیف هستند


از فهرست اولیه 10نفره اصولگرایان و 14نفره اصلاح‌طلبان رایزنی‌ها درباره گزینه‌های اصلی هنوز به نتیجه نرسیده است و جبهه‌های سیاسی معطل تصمیم شاخص‌ترین چهره‌های این فهرست‌ها مانده‌اند. در آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی بیشترین قطعیت حضور به ابراهیم رئیسی درون اصولگرایان و اسحاق جهانگیری در مجموعه اصلاح‌طلبان داده شده است. آنها نه کاندیداتوری خود را رد کرده‌اند و نه مهر تأیید بر آن گذاشته‌اند. تنها شروع زمان ثبت‌نام‌ها آنها را مجاب به افشای تصمیم‌شان خواهد کرد.
دو مرحله جلوتر چه در زمان ارسال دعوتنامه‌ها و چه در مهلت دریافت برنامه‌ها گزینه‌های مطرح ریاست‌جمهوری درخواست جبهه‌های سیاسی را اجابت نکردند و همچنان چراغ خاموش حرکت کردند. ارائه برنامه به جبهه اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان به‌معنای پذیرش تلویحی آنها برای حضور در انتخابات 28خردادماه امسال تلقی می‌شد.
 اصلاح‌طلبان قرار بود پس از دریافت پیشنهادهای 14گانه نامزدهای خود از 46چهره حقیقی و حقوقی عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان دست به گزینش نهایی از میان آنان بزنند. هر کدام از داوطلبان اصلاح‌طلب می‌بایست حداقل دو‌سوم آرا را در جبهه اصلاح‌طلبان به‌دست بیاورند. با وجود این، در فاصله کوتاه باقیمانده تا انتخابات خبری از   رأی‌گیری بر سر نامزدها نیست. براساس آخرین اطلاعات دریافتی همشهری جبهه اصلاح‌طلبان صرفا در مقام درخواست‌کننده از برخی چهره‌ها برای حضور در انتخابات قرار داشته و هیچ شرطی با آنها نگذاشته است. 
چهره‌های پیشنهادی مختارند در انتخابات ثبت‌نام کنند یا نکنند و هیچ الزامی نیز برای باقی‌ماندن در صحنه انتخابات یا ترک آن بنا به تصمیم آتی جبهه اصلاح‌طلبان ندارند.
 بنابر توضیحات آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان به ایلنا «لیست ۱۴نفره صرفا افراد پیشنهادی اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران به دبیر‌خانه است»، «افراد مطرح‌شده در این لیست بر مبنای تمایل اعضای حقیقی و حقوقی مجمع معرفی شده‌اند» و «چه‌بسا برخی از این افراد خودشان اعلام کاندیداتوری هم نکرده‌اند و ممکن است از دیدن نام خود در بین این ۱۴ نفر تعجب هم کرده باشند.» بر این اساس داوطلبان جبهه اصلاح‌طلبان در پایین‌ترین حد مسئولیت نسبت به این جبهه قرار دارند و تکلیفی متوجه آنان نیست و در سوی مقابل، این جریان سیاسی یک‌بار دیگر مسئولیت انتخاب یک نامزد ائتلافی در مقابل مردم را برعهده گرفته است.
 از 5نامزد نخست اصلاح‌طلبان به‌ترتیب اولویت رأی محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاجزاده، مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف تنها تاجزاده تصمیم قطعی به ثبت‌نام در انتخابات گرفته است. ظریف و جهانگیری همچنان اقبال احزاب و نظرسنجی‌های عمومی را رصد می‌کنند؛ پزشکیان و عارف نیز با وجود برخورداری از رأی تشکیلاتی جبهه اصلاح‌طلبان از ضریب نفوذ طرح اسامی خود در سطح رسانه‌ها برخوردار نبوده‌اند.
 در اصولگرایان نیز تاکنون شرایط به نفع یک توافق سراسر پیروزی به نفع نامزدها تمام‌شده است. شورای وحدت اصولگرایان تاکنون چک سفیدامضا به برخی نامزدهای این جریان ازجمله ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف داده است و در مقابل هیچ‌گونه تضمین و شروط انتخاباتی با آنان در میان نگذاشته است.
 اتفاق عجیب‌تر در این جبهه سیاسی اعلام حمایت قطعی از رئیس قوه قضاییه برای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌رغم تکذیبیه‌هایی است که در رد برگزاری هرگونه جلسه مشترک وی با شورای وحدت اصولگرایان به دفتر رسانه‌ها ارسال می‌شود. گزینه‌های اصلی این جریان نیازی به ارائه توضیح و راهبرد انتخاباتی خودشان به شورای وحدت اصولگرایان و جریانات دیگر اصولگرایی ندیده‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید