• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 19 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130180
+
-

رئیس‌جمهوری در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا:

کرونا را سیاسی نکنید

دولت
کرونا را سیاسی نکنید


هرچه به موعد برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم، تحرکات انتخاباتی احزاب هم بیشتر می‌‌شود و در این میان انتقاد از عملکرد دولت در دستورکار برخی جریان‌های سیاسی قرار دارد تا بلکه مسیر برای ورود به پاستور هموارتر شود. درچنین شرایطی کارنامه دولت در مقابله با ویروس کرونا و همچنین موضوع واکسیناسیون از بخش‌هایی است که در رأس هدف‌گذاری منتقدان قرار گرفته تا جایی که عکس‌العمل رئیس‌جمهوری را هم به‌همراه داشت و حسن روحانی از منتقدان درخواست کرد کرونا را سیاسی نکنند. به‌گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری دیروز در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: موضوع کرونا یک مسئله ملی، انسانی و اخلاقی است؛ خواهش می‌کنم هیچ‌کس این داستان را دستمایه‌ای سیاسی برای مسائل حزبی و جناحی یا برای انتخابات قرار ندهد.
روحانی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته با موج چهارم کرونا مواجه شده‌ایم، افزود: این خیز در نمودارها هم به خوبی مشخص است که بسیار بلند و بیش از 3خیز قبلی بوده است. نوع ویروس انگلیسی متأسفانه موتاسیون (جهش) یافته و بسیار خطرناک است. اگرچه طبق گزارش‌ها در استان‌ها نیز افت‌و‌خیزهایی مشاهده می‌کنیم، اما عمدتا می‌توانیم بگوییم در همه استان‌ها به پیک رسیده‌‌ایم و طی‌کردن این پیک به سیر نزولی آغاز شده است. وی با بیان اینکه خروج از موج چهارم به چند هفته زمان نیاز دارد، افزود: تأکید من بر موضوع واکسن است و در این مقطع نیازمند وارد‌کردن واکسن خارجی هستیم.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: برخی در نوشته‌ها و گفته‌های خود آورده‌اند که کمی صبر کنید تا واکسن‌های داخلی برسد و با فشاری که داریم واکسن را از خارج نخریم که این حرف دقیقی نیست. همان جمله معروفی که می‌گوید «بهترین واکسن، نخستین واکسن است» را باید استفاده کنیم. هرکدام که اول به‌دست انسان برسد، باید تزریق شود.
روحانی گفت: هر واکسن مورد تأییدی که رسید، چه با تأثیر ۹۰ تا ۸۰درصد و شاید کمتر یا بیشتر را باید فوری استفاده کرد. گروه اول یعنی مدافعان سلامت از واکسن استفاده کردند. واکسیناسیون گروه دوم آغاز شده و واکسینه‌کردن افراد بالای ۸۰سال درحال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده به نهایت برسد تا گروه‌های بعدی را آغاز کنیم و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند تا بتوانیم آنها را واکسینه کنیم.
وی با بیان اینکه در روزهای آینده یک میلیون دوز دیگر و اوایل خرداد ۸میلیون دوز دیگر در اختیار ما قرار می‌‌گیرد، افزود:   امیدواریم دراین فاصله «کوواکس» چند میلیون دوز در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم ۱۳ تا ۱۴میلیون نفری که در اولویت ما هستند، در این دولت واکسینه شده تا بتوانیم بگوییم مرگ را مهار کرده‌ایم. روحانی همچنین با اشاره به انواع جهش‌یافته ویروس کرونا، گفت: آنچه امروز در جامعه مطرح می‌شود که این ویروس نوع انگلیسی است و نوع بدتر آن، هندی، برزیلی و آفریقایی   آمده است، نباید ذهن مردم را مشغول کند. همه آنها یک ویروس هستند و درمان هم یکی است. ممکن است این ویروس موتاسیون (جهش) پیدا کند و حتی ممکن است در کشور ما نیز جهش یابد، اما باید در رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک، حذف سفرهای غیرضروری و... حساب‌شده‌تر عمل کرد. مسیر همان است و ما مسیر دیگری نداریم. وی درباره وظایف دولت در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ افزود: کار دولت تامین دارو و تجهیز بیمارستان‌ها، در اختیار قرار‌دادن اکسیژن و ونتیلاتور به بیمارستان‌ها و تجهیز آی‌سی‌یوها و تخت‌های بیمارستانی است. کار دیگر دولت تامین واکسن است. دولت موظف است که واکسن را خریده  و وارد کند.
رئیس‌جمهوری گفت: امیدواریم تا پایان امسال واکسیناسیون در ایران انجام شود. بخشی از آن در این دولت و بخش دیگر در دولت آینده انجام می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسیم که مورد نظر همه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید