• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129621
+
-

گفت‌و‌گو با هنرمندی که در طرح زیباسازی منطقه فعال بوده است

خلق خانه رویایی در محله

خلق خانه رویایی در محله

«زهرا پنده» دانش‌آموخته رشته نقاشی است و در بسیاری از پروژه‌های زیباسازی منطقه ۷ با شهرداری همکاری کرده. در طرح استقبال از بهار هم، علاوه بر طراحی و اجرا، نظارت بر گروه‌های هنرجو برعهده او بوده است. با او درباره این طرح و تجربه زیباسازی در منطقه گفت‌وگو کردیم.  

 در باره کارهایی که در پروژه استقبال از بهار انجام دادید، برایمان بگویید.  
ما در چند محله، زیر عنوان طرح‌های کوچک‌مقیاس و برای زیباتر شدن محله‌ها در شروع بهار، نقاشی دیواری کشیدیم. از جمله این نقاشی‌ها در خیابان پازوکی بود که یکسری از دیوارها در مسیر پیاده‌رو یا گذر خودرو، نقاشی شدند. این دیوارها خالی و سیمانی بودند که می‌‌شد روی آنها نقاشی دیواری اجرا کرد. روی این دیوارها بیشتر تصویرسازی و همین‌طور نقاشی‌های مدرن انجام دادیم.  
 روی چند دیوار کار کردید؟  
در خیابان پازوکی روی ۹ دیوار نقاشی کردیم.  
 در محله‌های دیگر چطور؟  
در خیابان اجاره‌دار و کوچه باقرزاده هم نقاشی کردیم. ما با توجه به فرم خانه‌ها طرح‌ها را انتخاب کردیم. مثلاً در همین کوچه، با توجه به رنگ و بافت آجرهای یک خانه، دیوارهای کنار خانه رنگ‌آمیزی و طراحی شدند. خود خانه هم شکل یک خانه رویایی را به خود گرفت. در خیابان پلیس هم روی یک پست برق یک تصویر انتزاعی کار کردیم. انبار شهرداری هم در اول بزرگراه رسالت با ۱۷۰‌مترمربع وسعت در یک روز و نیم نقاشی شد. یک المان فلزی تنگ ماهی هم در خیابان قدوسی کار کردیم.  
 این کارها از کی شروع شد و چقدر ادامه داشت؟  
۲ هفته مانده به عید کار را شروع کردیم. نقاشی‌ها تا ۲ روز قبل از عید تمام شدند و رنگ‌آمیزی المان‌ها را هم تا شب‌عید تمام کردیم.  
 به‌عنوان هنرمندی که با شهرداری کار می‌‌کنید، معتقدید شهرداری منطقه در زمینه زیباسازی خوب کار می‌‌کند؟  
به نظرم زیباسازی منطقه ۷ با دید خوبی این کار را انجام می‌‌دهد و در این زمینه بسیار فعال است؛ چراکه مسئول زیباسازی منطقه دید هنری دارد و انتخاب‌های درستی هم در زمینه طرح‌ها انجام می‌‌دهد. به همین دلیل، فکر می‌‌کنم در مقایسه با مناطق دیگر عملکرد خوبی دارد.  
 کارهایی که انجام می‌‌دهید سفارشی محسوب می‌‌شوند. به این معنی که شهرداری‌کاری را به شما سفارش می‌‌دهد و شما انجام می‌‌دهید. در زمینه ایده چطور؟ ایده هم سفارش آنهاست یا متعلق به خودتان است؟  
آنها از من ایده می‌‌خواهند و من هم طرح‌هایی را تحویل می‌‌دهم. بعد با مشورت همدیگر از میان طرح‌ها چند تا را انتخاب می‌‌کنیم.  
 واکنش مردم چطور است؟ چه زمانی که کار می‌‌کنید و چه زمانی که کار تمام می‌‌شود و مردم با طرح کامل مواجه می‌‌شوند.  
در حین کار که بسیار زیاد استقبال می‌‌کنند. بیشتر اهالی محله وقتی می‌‌بینند مشغول کار هستیم، می‌‌خواهند دیوار خانه آنها را هم رنگ‌آمیزی کنیم یا اگر ساکن محله دیگری هستند، از ما می‌‌خواهند به محله آنها هم برویم. از ما می‌‌پرسند چرا در همه محله‌ها این کار را نمی‌‌کنیم.  جواب هم این است که بودجه شهرداری اندک است. با این حال، حاضرند هزینه کار را بپردازند تا در محله‌شان نقاشی دیواری انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید