• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129579
+
-

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن از امروز آغاز می‌شود

قرآن؛ کتاب رشد و رویش

گزارش
قرآن؛ کتاب رشد و رویش

کرونا بسیاری از نمایشگاه‌ها را بارها  به‌تعویق انداخت و سبب شد که خیلی از آنها در سال1399 برگزار نشوند. نمایشگاه قرآن کریم که هر ساله در ایام‌ ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد یکی از آنها بود. بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه قرآن سال گذشته برگزار نشد و دوستداران قرآن یک رمضان را بدون نمایشگاه سر کردند. اما بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی و تجربه خوشایند ناشران و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه این بار نوبت نمایشگاه قرآن است که برای نخستین‌بار به‌صورت مجازی برگزار شود.
نخستین نمایشگاه مجازی قرآن از امروز آغاز می‌شود و تا بیستم اردیبهشت ادامه خواهد داشت. «قرآن؛ کتاب رشد و رویش» شعار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن است. هنوز جزئیات چندانی از چگونگی برگزاری نمایشگاه در دست نیست و باید منتظر ماند و دید برگزارکنندگان چه برنامه‌هایی را برای دوستداران قرآن در ‌ماه رمضان تدارک دیده‌اند.
نمایشگاه مجازی در 2 بخش فروشگاهی و محتوایی برگزار می‌شود. ظاهرا به‌خاطر تجربه خانه کتاب و ادبیات در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بخش فروشگاهی نمایشگاه قرآن نیز به خانه کتاب واگذار شده است. در بخش فروشگاهی، مثل نمایشگاه‌های گذشته، اقلام گوناگون قرآنی به فروش می‌رسند و بسیاری از ناشران قرآنی در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.
به‌جز اینها شماری از ناشران مذهبی و ناشران دفاع‌مقدس نیز در نمایشگاه شرکت خواهند کرد. اما چند نکته مثل همیشه درباره بخش فروشگاهی نمایشگاه مطرح است. چرا کتاب‌های دفاع‌مقدس باید در نمایشگاه قرآن به فروش برسند؟ بهتر نیست که نمایشگاه فقط به کتاب‌های قرآن و آنچه درباره قرآن است مثل تفسیر و کتاب‌های آموزشی اختصاص داشته باشد؟
در عین حال در خبرهای نمایشگاه هیچ خبری درباره بخش الکترونیک نمایشگاه نیز شنیده نشده است. آیا شرکت‌ها ، نهادها و استارت‌آپ‌هایی که در حوزه‌های محتوایی مشغول به فعالیتند و در سال‌های اخیر آثاری ارائه کرده‌اند، در نمایشگاه مجازی شرکت می‌کنند یا نه.
بخش‌های پژوهشی نمایشگاه قرآن نیز ازجمله بخش‌های مسکوت‌مانده نمایشگاه مجازی است. نمایشگاه قرآن همواره جایی برای بررسی کارنامه‌پژوهشی یک سال گذشته در حوزه قرآن بوده است، ازجمله پایان‌نامه‌های قرآنی که باز هم معلوم نیست در نمایشگاه مجازی جایی دارند یا نه.
در عین حال بعضی نام‌ها در میان مدیران نمایشگاه به چشم می‌خورد که می‌تواند مایه دلگرمی دوستداران نمایشگاه قرآن باشد. مثلا حسین سلیمانی به‌عنوان دبیر محتوایی نمایشگاه منصوب شده‌ است. کارنامه و سابقه او در برگزاری اتفاق‌های قرآنی از زمانی که مدیریت روابط‌عمومی اوقاف را به‌عهده داشت تا زمانی که خانواده عقیق را به‌راه انداخت، نشان می‌دهد که روحانی خوشفکر جوانی مدیریت محتوایی نمایشگاه را عهده‌دار شده است که به جز قرآن رسانه را خوب می‌شناسد و شیوه‌های ارائه محتوا در قالب‌های گوناگون، به‌ویژه قالب‌های نوین را به‌خوبی می‌داند.
با این همه، فعلا باید منتظر ماند و دید که در روزهای نخست نمایشگاه مجازی چه اتفاقی می‌افتد و عموم دوستداران قرآن از نمایشگاه چقدر استقبال می‌کنند. آیا نخستین نمایشگاه مجازی قرآن می‌تواند مثل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تجربه‌ای موفق باشد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید