• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 9 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129489
+
-

بدون ماسک، ‌بدون بنزین

آمریکایی‌هایی که واکسن زده‌اند از این به بعد می‌توانند بدون ماسک بیرون بروند اما اگر دلشان سفر بخواهد، باید برای کمبود بنزین هم آماده باشند

جهان‌نما
بدون ماسک، ‌بدون بنزین

واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا در آمریکا، ‌این کشور را با سرعت زیادی در مسیر بازگشت به زندگی نرمال قرار داده؛ در آخرین دستاورد بزرگ در همین مسیر، دولت آمریکا گفته که افرادی که هر  2دوز واکسن را زده‌اند، می‌توانند بدون ماسک از خانه‌هایشان بیرون بروند.
این موضع‌گیری رسمی از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، نشانه‌ای از دور شدن جامعه از چالش وحشتناک کروناست با این حال این دور شدن از کرونا، چالش جدیدی پیش روی میلیون‌ها آمریکایی می‌گذارد که می‌خواهند بعد از بیش از یک سال زندگی در استرس، به جاده‌ها بزنند و سفر بروند و این چالش، ‌بنزین است، نه خود بنزین که در واقع توزیع آن.
به گزارش نیویورک‌تایمز، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در بیانیه رسمی خود درباره شیوه استفاده از ماسک در میان کسانی که هر دو دوز واکسن کرونای خود را زده اند آورده که این افراد دیگر لازم نیست وقتی که بیرون از خانه پیاده‌روی و ورزش می‌کنند ماسک بزنند. براساس این بیانیه، ‌آنها همچنین می‌توانند تجمع‌های کوچکی هم داشته باشند. با این حال این افراد باید در تجمع‌های بزرگ مثل استادیوم‌ها ماسک بزنند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید، به این بیانیه اشاره کرده و آن را لحظه‌ای مهم در مبارزه با کرونا خوانده است. او در این صحبت‌ها، مردم را ترغیب کرده است تا حتما واکسن بزنند؛ «بروید و واکسن بزنید. خیلی راحت است و وقتی که کاملا واکسن بزنید، می‌تواند بدون ماسک بیرون بروید.»
تا همین دوشنبه، بیش از 140میلیون آمریکایی، یا به‌عبارتی 42.5درصد از جمعیت این کشور دست‌کم یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. تقریبا 95.8میلیون آمریکایی، یا 28.9درصد جمعیت این کشور هم هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و به‌اصطلاح کاملا واکسینه شده‌اند. این یعنی میلیون‌ها نفری که بیش از یک سال در خانه گرفتار بوده‌اند حالا بدون ترس از کرونا می‌توانند برای یک تعطیلات تابستانی رویایی، به جاده‌ها بزنند و این ممکن است بحران بنزین در آمریکا ایجاد کند.
به گزارش سی‌ان‌ان، ‌مسئله این نیست که این کشور با کمبود نفت خام و یا بنزین مواجه است بلکه مشکل این است که آنقدر راننده کامیون‌های نفتکش وجود ندارد که این بنزین را در سراسر کشور به پمپ‌های بنزین برساند.
به گزارش انجمن ملی کامیون‌های نفتکش آمریکا، چیزی بین 20تا 25درصد ناوگان‌ کامیون‌های نفتکش‌های آمریکا در آستانه ورود به تابستان، در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند و دلیل آن هم کمبود رانندگان دارای تأییدیه برای این کار است. در سال 2019، تنها 10درصد کامیون‌ها به همین‌خاطر در پارکینگ‌ها بدون حرکت مانده بودند.
رایان استربلو، مدیر اجرایی این انجمن به سی‌ان‌ان گفته است: «ما از قبل هم با کمبود راننده مواجه بودیم اما همه‌گیری، این بحران را عمیق‌تر کرد و به یکباره اوضاع به‌شدت بدتر شد.»
سال گذشته در پی کاهش شدید تقاضا برای بنزین به‌خاطر همه‌گیری، رانندگان این صنعت را ترک کردند.
هالی مک‌کورمیگ، نایب‌رئیس گروه حمل‌ونقل گرون‌دایک درباره این بحران گفته است: «ما حتی مجبور بودیم از رانندگان به‌عنوان پیک بسته‌های آمازون استفاده کنیم تا مشغول نگه‌شان داریم. بسیاری از راننده‌ها دیگر میل نداشتند در آموزش‌های دوره‌ای شرکت کنند. نیروی کار در این صنعت به‌شدت در حال پیر شدن است و بسیاری از رانندگان در یک سال گذشته به فکر افتاده‌اند که خودشان را بازنشسته کنند.»
پیچیدگی این بخش از صنعت حمل‌ونقل آمریکا این است که هر راننده کامیونی نمی‌تواند در آن شاغل باشد. راننده‌ها باید شرایط خاصی داشته باشند و بعد از هفته‌ها آموزش می‌توانند به‌عنوان راننده تانکر مشغول به‌کار شوند. یک بدی دیگر رانندگی تانکرها این است که جذابیت‌های رانندگی دیگر کامیون‌ها را ندارد. دیگر رانندگان می‌توانند روزها و حتی هفته‌ها در جاده‌ها باشند اما راننده‌های نفتکش‌ها مسیرهای کوتاهی را می‌روند و مقررات بسیار سخت و پیچیده‌ای را باید رعایت کنند. یک مشکل بزرگ برای آماده‌سازی راننده‌ها این است که بسیاری از مدارس آموزش راننده‌های نفتکش، در ابتدای همه‌گیری تعطیل شده‌اند. قانون جدید فدرال برای استخدام راننده‌ها هم کار را سخت‌تر کرده است. براساس این قانون، راننده‌هایی که قبلا تست الکل و مواد‌مخدر آنها مثبت شده است نمی‌توانند در این شغل مشغول به‌کار باشند. به‌خاطر همین قانون، 40تا 60هزار راننده مجبور شدند رانندگی نفتکش‌ها را ترک کنند.
این شرایط باعث شده تا جایگاه‌داران به‌شدت نگران ماه‌های پیش رو باشند. جف لنارد، سخنگوی انجمن ملی جایگاه‌داران گفته است که آنها نگرانند که درصورت نداشتن سوخت، فروش دیگر فروشگاه‌های مستقر در جایگاه‌ها افت کند.
بیشترین ریسک متوجه مقاصد همیشگی تعطیلات است. شمال غرب میسوری، فلوریدا و آریزونا، در همین بهار، وقتی که شهروندان در فرصت محدودی اجازه سفر داشتند، به‌شدت با کمبود بنزین مواجه بودند. حتی کمبود بنزین در چند جایگاه می‌تواند وضعیت را بحرانی کند چون رانندگان به هراس می‌افتند و سعی می‌کنند باک‌هایشان را تا می‌توانند پر نگه دارند و اگر بشود در ماشین‌شان بنزین ذخیره کنند و همین به یکباره تقاضا را به‌شدت بالا می‌برد و کمبود بنزین، ‌در سطحی وسیع احساس خواهد شد. همه اینها می‌تواند، فراتر از خراب شدن تعطیلات میلیون‌ها آمریکایی، حتی قیمت بنزین را هم بالا ببرد و بحرانی ملی ایجاد کند. میانگین قیمت بنزین هم‌اکنون در آمریکا 2.89دلار برای هر گالن (3.7لیتر) است اما از حالا پیش‌بینی می‌شود که این رقم در تابستان و در اوج مسافرت‌ها، به 3دلار در هر گالن برسد.
خیلی از آمریکایی‌ها، احتمالا به این فکر خواهند کرد که مسافرت بدون ماسک، ارزش آواره ماندن در جاده‌ها را دارد یا نه.

این خبر را به اشتراک بگذارید