• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129265
+
-

همشهری موضوع توقف پروازها از شبه‌قاره را راستی‌آزمایی می‌کند

سفر بی‌بازگشت به هند و پاکستان

با اطلاعیه‌ای که متولی هوانوردی ایران به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده، فروش بلیت به مسافرانی که از مبدأ کشورهای ممنوعه کرونایی قصد سفر به ایران را دارند، ممنوع است و حتی سفر با پرواز کانکشن به کشورهایی نظیر هند و پاکستان نیز یک سفر بی‌بازگشت محسوب می‌شود. به گزارش همشهری، به‌دنبال بحرانی‌شدن شرایط کرونا در هند، از ابتدای هفته جاری با نامه فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به وزیر راه و شهرسازی، هرگونه تردد مستقیم یا غیرمستقیم مسافر و کالا با کشورهای هند و پاکستان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد و سازمان هواپیمایی کشوری نیز پس از ابلاغ این نامه از لغو پروازها میان ایران و کشورهای هند و پاکستان و حتی ممنوعیت مسافرت با پروازهای کانکشن از مبدأ این کشورها به ایران خبر داد.

فروش بلیت به مقصد ایران ممنوع
متولیان حوزه هوانوردی می‌گویند ایران، پروازهای برنامه‌ای زیادی با کشورهای هند و پاکستان ندارد اما همین تعداد محدود پرواز به این 2کشور نیز تعلیق شده و وجوه دریافتی بابت بلیت کاملاً به مسافران برگشت داده می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: اگرچه پرواز ایرلاین‌های ایرانی با این 2کشور کاملاً متوقف شده؛ اما اصل اول در ممنوعیت پرواز میان ایران و کشورهای پرخطر، ممانعت از ورود مسافر از مبدأ این کشورهاست و به همین واسطه ورود مسافر از مبدأ هند و پاکستان از طریق پروازهای کانکشن ایرلاین‌های خارجی نیز ممنوع است. محمدحسن ذیبخش در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: با اطلاعیه هوانوردی (نوتام) ایران به شرکت‌های هواپیمایی، هیچ شرکتی برای مسافرانی که از مبدأ هند و پاکستان و سایر کشورهای پرخطر قصد عزیمت به ایران داشته باشند، بلیت صادر نمی‌کند؛ ازاین‌رو افراد می‌توانند از طریق پروازهای کانکشن از ایران به هند و پاکستان یا حتی برزیل، آفریقای‌جنوبی و هر کشور پرخطر دیگری سفر کنند اما تا زمانی که ممنوعیت‌های کرونا لغو نشود قادر نخواهند بود به ایران بازگردند.

بلیت‌های پرحاشیه
باوجود ابلاغ ممنوعیت پرواز میان ایران و کشورهای هند و پاکستان از شنبه هفته جاری، برخی از سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما همچنان تا دیروز مشغول فروش بلیت پروازهای کانکشن در این مسیر بودند؛ اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: این بلیت‌ها رزروی و پیش‌فروش بوده‌اند و عمدتاً به‌واسطه ابلاغ ممنوعیت سفر میان ایران و هند و پاکستان، پروازی برای آنها وجود ندارد. ذیبخش با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری، چند شرکت متخلف در بحث فروش بلیت رزروی هند و پاکستان را شناسایی کرده است، از صدور اخطار برای این شرکت‌ها خبر می‌دهد و برخورد درصورت تکرار تخلفات را حتمی می‌داند. او تأکید می‌کند: هیچ‌گونه پروازی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از هند و پاکستان اجازه ورود به ایران و فرود در فرودگاه‌های کشور را ندارد؛ اما اگر کسی الزاماً باید به این 2کشور سفر کند، می‌تواند با علم به اینکه تا رفع محدودیت ورود مسافر از این کشورها، امکان برگشت به ایران ندارد، از طریق پروازهای کانکشن ایرلاین‌های خارجی عازم این کشورها شود.

بلاتکلیفی ممنوعیت سفر زمینی به پاکستان
در ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا توصیه شده بود در کنار توقف مسافرت هوایی میان ایران و کشورهای هند و پاکستان، سفر زمینی در مرزهای پاکستان نیز متوقف شود. یک روز بعد از این ابلاغیه، سیدحسین حسینی، معاون دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری اعلام کرد: این بخشنامه هنوز کتبی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ نشده؛ اما سازمان راهداری، ممنوعیت ورود و خروج مسافر بین ایران و پاکستان در مرزهای مشترک میرجاوه و ریمدان را از  روز یکشنبه (5اردیبهشت) اعلام کرده است. در ادامه، سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران نیز اعلام کرد: تاکنون مصوبه‌ای درباره ممنوعیت تردد مسافر بین ایران و هند از مرز پاکستان به این سازمان ابلاغ نشده و تردد مسافر به روال گذشته در حال انجام است.

تداوم تجارت دریایی با هند
از ابتدای شیوع کرونا، این بیماری به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تجارت جهانی تبدیل شد؛ اما به‌تدریج با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، بخش عمده مبادلات تجاری حتی با کشورهای پرخطر و دارای وضعیت بحرانی کرونا به حالت عادی برگشت. در این شرایط تجارت خارجی ایران با کشورهای پرخطر کرونایی نیز با تشدید تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد و آنگونه که حسین عباس‌نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: فعالیت بنادر بدون تعطیلی و فقط با رعایت محدودیت‌های اعمالی از نظر تردد افراد و جریان کالا ادامه دارد. به‌گفته او، تردد دریایی بین ایران و هند نیز که فقط در حوزه تجارت کالایی است، در دوره جدید اعمال محدودیت‌ها ادامه دارد. طبق اظهارات مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در مورد کشورهایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌عنوان کشور حساس معرفی شوند، تست گرفتن از پرسنل کشتی قبل از ورود به بندر و نیز بررسی شرایط داخل کشتی پیش از پهلودهی در دستور کار قرار دارد و کشتی‌هایی که از کشورهای برزیل و هند به ایران می‌آیند نیز مشمول رعایت همین پروتکل‌ها هستند.
عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز به رسانه‌ها گفته است: زمان ورود و پهلوگیری کشتی‌ها از مبدأ هند، به مرکز پاس کشتی‌ها اعلام خواهد شد تا کار قرنطینه و سایر تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای این کشتی‌ها و خدمه‌شان اجرایی شود. به‌گفته او کنترل وضعیت تندرستی خدمه کشتی‌های ورودی، نظارت بر تردد خدمه کشتی ورودی به خارج از کشتی و کنترل تردد کارگران تخلیه و بارگیری روی عرشه کشتی ورودی ازجمله اقداماتی است که از لحظه ورود کشتی تا پهلوگیری آن در بنادر استان خوزستان انجام می‌شود. خبرها حاکی از این است که سازمان بنادر، شرکت‌های تجاری و بخش‌های مرتبط با تجارت خارجی معتقد هستند به‌واسطه زمان سیر کالا میان ایران و هند، ورود کالاها به‌صورت کانتینری و همچنین با توجه به پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای که براساس آن خدمه و پرسنل حق پیاده شدن از کشتی‌ها را ندارند، بحث انتقال ویروس از خدمه و پرسنل کشتی‌های ورودی از هند نمی‌تواند مطرح باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید