• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129155
+
-

همشهری آینده تولید و عرضه مرغ را برمبنای مولفه‌های تولیدی بررسی می‌کند

ظهور 3نشانه نگران‌کننده در بازار مرغ

بازار
ظهور 3نشانه نگران‌کننده در بازار مرغ


تداوم مشکلات در تامین نهاده‌های تولید، افت جوجه‌ریزی و کمبود و رشد قاچاق جوجه یک‌روزه، 3نشانه نگران‌کننده‌ای است که موجب شده تولید‌کنندگان نسبت به‌احتمال وقوع موج تازه گرانی مرغ در چند هفته آینده هشدار دهند.
به‌گزارش همشهری، با سپری شدن ایام نوروز و افت نسبی تقاضا، موج گرانی مرغ و تخم‌مرغ نیز فروکش کرد اگرچه هنوز قیمت خرده‌فروشی مرغ در سطح بازار با نرخ مصوب 24هزار و 900تومانی ستاد تنظیم بازار فاصله زیادی دارد و هر کیلوگرم از این ماده پروتئینی در محدوده 28تا 35هزار تومان درخرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.
در این شرایط حالا مرغداران با اشاره به توقف ثبت سفارش واردات نهاده‌ها و تولید مانند کنجاله سویا و ذرت و کاهش تولید، در کنار قاچاق جوجه‌های یک‌روزه احتمال افت تولید مرغ تا پایان اردیبهشت‌ماه را قریب‌الوقوع می‌دانند. متولیان تنظیم بازار برای مقابله با موج تازه گرانی مرغ، فعلا به مجوز واردات 50هزار تن مرغ، تخصیص ارز 4200تومانی به واردات جوجه‌های یک‌روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار و از سرگیری مجدد ثبت سفارش واردات نهاده‌های دام و طیور رأی داده‌اند اما فعالان صنفی نسبت به اثربخشی این اقدامات برای مقابله با کمبود و گرانی مرغ در آینده نزدیک ابراز شک و تردید می‌کنند.

عقب‌ماندگی 25میلیون قطعه جوجه‌ریزی 
حبیب اسدالله‌نژاد، نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با همشهری گفت: به‌دلیل کاهش عرضه و گرانی جوجه یک‌روزه شاهد عقب‌ماندگی آمار جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری نسبت به برنامه تولید هستیم، پیش‌بینی می‌شود درصورت جبران نشدن این عقب‌افتادگی در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه جاری بازار مرغ بار دیگر با التهاب روبه‌رو شود. حبیب اسدالله‌نژاد افزود: برخی واحدهای مرغ مادر به صادرات بی‌قاعده یا خروج غیررسمی جوجه از کشور اقدام کرده‌اند که نتیجه آن کاهش عرضه این نهاده مهم تولید در بازار بوده، این کاهش عرضه زمینه تشکیل بازار سیاه برای جوجه یکروزه و گرانی آن را فراهم کرده است. او افزود: قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به 7هزار تومان رسیده درحالی‌که قیمت مصوب آن 4هزار و 200تومان است. به‌گفته او، این امر موجب کاهش جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری و افزایش قیمت تمام‌شده تولید مرغ می‌شود. اسدالله‌نژاد با تأکید براینکه 25میلیون قطعه از برنامه جوجه‌ریزی عقب هستیم، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید در این‌ماه 125میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شد، که فقط 100میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده و درصورت جبران نشدن عقب‌ماندگی در جوجه‌ریزی، شاهد تکرار دوباره التهاب در بازار مرغ تا پایان اردیبهشت‌ماه خواهیم بود. او با بیان اینکه بالا بردن قیمت جوجه یکروزه و قاچاق آن موجب افزایش هزینه تمام‌شده تولید مرغ شده افزود: واحدهای مرغ مادری اجازه افزایش قیمت جوجه‌ یکروزه بدون تأیید ستاد تنظیم بازار را ندارند و با افزایش قیمت مصوب جوجه یکروزه نیز قیمت مصوب مرغ افزایش می‌یابد. نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور توضیح داد: مباحثی که درخصوص اختصاص نیافتن ارز برای واردات نهاده‌های دامی از بانک مرکزی مطرح است، در یک‌ماه گذشته نگرانی‌های تولید‌کنندگان را مضاعف کرده است. او گفت: بنابر آمار، تولید جوجه یکروزه ۱۰درصد کاهش یافته که امیدوار هستیم با افزایش سن کشتار این کسری جبران شود. او با بیان اینکه اگر از پتانسیل تولید جوجه به درستی استفاده کنیم به واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه نیازی نیست، افزود: با توجه به ممنوعیت صادرات جوجه باید مشخص شود جوجه‌هایی که بدون مجوز از واحدهای مرغ مادر خارج شده‌اند، کجا رفته‌اند؟ اسداله‌نژاد، افزود: تأخیر در عرضه ذرت و کنجاله سویا مرغداران را مجبور به تامین آن از بازار آزاد می‌کند، درحالی‌که با مدیریت صحیح عرضه و توزیع به موقع سهمیه‌ها، به تامین این نهاده‌ها از بازارآزاد نیازی نیست. همچنین اکنون بسیاری از واحدها به سبب دسترسی نداشتن به جوجه یکروزه، امکان جوجه‌ریزی ندارند که این موضوع پیام خوبی به آینده بازار مرغ نمی‌دهد.

از سرگیری ثبت سفارش نهاده‌ها بعد از 2هفته 
تخصیص نیافتن ارز برای واردات نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی علت اصلی توقف 2هفته‌ای ثبت سفارش واردات این نهاده‌ها بوده است. بر این اساس چندی پیش اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به تخصیص نیافتن ارز برای واردات نهاده‌های دامی از هفته‌های پایانی اسفند پارسال بر آثار زیانبار وقفه حتی کوتاه‌مدت در پرداخت ارز بر تولید دام و طیور خبر دادند. اما دیروز مشاور عالی هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی از آغاز ثبت سفارش دریافت نهاده‌های دامی مرغداران بعد از 2هفته وقفه خبر داده و گفت: از دیروز مرغداران امکان ثبت سفارش نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه را پیدا کرده و مرغدارانی که جوجه‌ریزی انجام داده‌اند توانستند ثبت سفارش دریافت نهاده‌های دامی دولتی در سامانه بازارگاه را انجام دهند. محمدعلی کمالی‌سروستانی با بیان اینکه از 2هفته پیش گزینه ثبت سفارش برای مرغداران غیرفعال شده بود و امکان درخواست برای دریافت نهاده‌های دولتی برای آنها فراهم نبود، افزود: افزایش هزینه تمام‌شده تولید، افت سلامت و کیفیت گله‌های مرغ گوشتی از نتایج توقف 2هفته‌ای ثبت سفارش واردات نهاده‌های مرغ در دوره پرورش آینده خواهد بود چراکه به‌دلیل گرانی نهاده‌ها مرغداران مجبور به تهیه جیره با مواد کم‌ارزش‌تر و ارزان‌تر هستند. به‌گفته او هر کیلوگرم دان با نهاده‌های دولتی ذرت و کنجاله 4هزار و 600تا 4هزار و 700تومان تمام می‌شود این در حالی است که اگر مرغدار این نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کند قیمت هر کیلوگرم دان کمتر از 9هزار تومان نخواهد شد و 65درصد از هزینه تمام‌شده تولید هر کیلوگرم مرغ نیز مربوط به دان است. کمالی سروستانی، ابراز امیداری کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن نهاده‌ به‌دست مرغداران برسد تا بیش از این تأخیر در ثبت سفارش نهاده‌ها بر تولید تأثیر منفی نداشته باشد. 

از واردات مرغ تا ارز دولتی جوجه 
هشدارهای تولید‌کنندگان به کمبود و افزایش قیمت مرغ تا نیمه دوم اردیبهشت‌ماه موجب شد تا ستاد تنظیم بازار طی مصوباتی واردات مرغ تنظیم بازاری و تخصیص ارز دولتی به واردات جوجه یکروزه را در دستورکار قرار دهد. بر این اساس ستاد تنظیم بازار با درخواست شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر خرید و واردات گوشت مرغ به میزان ۵۰هزار تن موافقت کرد. براساس مصوبه این ستاد همچنین مقرر شد تا ارز مرجع واردات جوجه یکروزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار از گروه2 کالایی به گروه یک کالایی تغییر کند. در این جلسه مقرر شد برای تسریع در تخصیص و تامین ارز مورد نیاز جوجه یکروزه با تغییر گروه کالایی از2 به یک، مکاتبه لازم انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید