• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129092
+
-

جنجال احضار

سریال تازه علیرضا افخمی بار دیگر ثابت کرد که موضوعات ماورایی در‌ ماه رمضان مخاطب دارد

گزارش
جنجال احضار

فهمیه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

 ۱۱ قسمت از سریال «احضار» از شبکه یک روی آنتن رفته است؛ مجموعه‌ای که به‌گفته مرکز تحقیقات رسانه ملی در میان سریال‌های آماده شده برای رمضان توانسته جزو پربیننده‌ها باشد. بعد از نقدها بر کیفیت این سریال و در ادامه رعایت نکردن درج رده سنی مشخص شده؛ حالا صحبت از فیلمنامه آخرین ساخته علیرضا افخمی است.
علیرضا افخمی در میان سریال‌سازان تلویزیون سابقه ساخت سریال‌هایی با موضوعات ماورایی را دارد. در میانه دهه ۸۰ با ساخت این سریال‌ها این ژانر را وارد تلویزیون کرد. سریال‌هایی که در آن سال‌ها مخاطب خوبی را نیز داشت.
افخمی بعد از سال‌ها با داستانی در همین فضا برای رمضان امسال سریال احضار را ساخت. سریالی که گفته می‌شود سیما فیلم مخالف بوده اما با حضور تهیه‌کننده‌ای چون محمد‌رضا‌تخشید ساخته و پخش شده است. اما سیمافیلم این موضوع را رد می‌کند.

مشکل جدید؛ فیلمنامه
یکی از منابع آگاه در سیمافیلم در پاسخ به این سؤال که موضوع رد شدن فیلمنامه صحت داشته یا خیر به همشهری می‌گوید: «اصلا چنین موردی صحت ندارد. فیلمنامه از ابتدا مشکلی نداشته و برای تولید هم تأیید شده است. این کار برای خود سیما فیلم است و ابتدا طرح داستانی مصوب و فیلمنامه نوشته و تولید شده است.»
 با این حال از بخش دیگری از  سیما هم خبری عنوان شده که تهیه‌کننده سریال تولید و پخش این سریال را پیش می‌برد درصورتی که با فیلمنامه این اثر در سیما فیلم مخالفت شده است.
آنقدر دنیای سریال‌سازی در کشورمان کوچک است و آنقدر موانع و ممیزی‌ها بر سر سازندگان سریال وجود دارد؛ که وقتی یک ‌سریال با موضوع خاص ساخته می‌شود از همان ابتدا حرف و حدیث‌ها هم آغاز می‌شود. این موضوع دلیلی بر خوب یا بد بودن سریال نیست؛ چراکه سریال‌سازی در سال‌های اخیر با افت قابل توجهی روبه‌رو شده است.
افتی که بخشی از آن به سازندگان برمی‌گردد و بخش دیگر به خط قرمز‌ها... ممیزی‌هایی که دست سازندگان را برای ساخت سریال در ژانر‌های مختلف بسته نگه داشته و کسی حال و حوصله توجیه و سختی‌های متفاوت یک ‌سریال با موضوع متفاوت را ندارد.

قضاوت زود است
 حاشیه‌های احضار از لوگو تیزرش شروع کرد. پخش سریال هم نقدهایی به‌دنبال داشت که یکی از آنها کیفیت پایین بود که سازندگانش عنوان کردند برای قضاوت زود است و قبول نداریم کیفیت سریال پایین باشد.

تماشای احضار خوب است یا بد
تلویزیون تیغ سانسورش روی سریال‌های خارجی آنقدر زیاد هست که به‌عنوان تماشاگر سریال نتوانیم قصه سریال را متوجه شویم اما آنقدر که باید و شاید در درج هشدار سنی سختگیر نیست. حتی درباره سریال‌های ایرانی که نمونه جدید آن احضار است. سریالی که گاهی درج این موضوع رعایت و گاهی نیز گویا فراموش می‌شود.
در راستای این تصمیم، در قسمت‌های اولیه پخش سریال احضار در برخی سکانس‌ها شاهد استفاده از علامت ۱۴+ بودیم که به نوعی پخش صحنه‌های رعب و وحشت را توجیه می‌کرد، هر چند پخش همین صحنه‌های درجه‌بندی شده از شبکه‌ای سراسری، آن هم در ساعتی که اغلب اعضای خانواده دور هم جمع هستند، از سوی برخی مخاطبان با واکنش همراه و اینگونه عنوان شده بود که فرزندانشان تحت‌تأثیر صحنه‌های ترسناک سریال قرار گرفته‌اند.
اما در برخی از قسمت‌ها این درجه‌بندی رعایت نمی‌شود. اما از سوی سیما فیلم عنوان شده که «۳۰ثانیه تا یک دقیقه قبل از سکانس این هشدار اطلاع‌رسانی می‌شود، اما کل پلان‌های حساس مگر چقدر است؟ در قسمت اول ۱۵ تا ۲۰‌ثانیه بود. به‌نظرم با توجه به تیزرهایی که از سریال پخش شد خانواده‌ها می‌دانند که این سریال چه فضایی دارد و باید در برخی از قسمت‌ها تمهیدی برای تماشای سریال داشته باشند.»

سوژه‌ای که بیننده‌ها انتخاب کردند

بعد از گذشت بیش از حدود یک هفته از پخش این سریال‌ها در شبکه‌های مختلف، احضار با آمار جالب توجه در رتبه اول پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی قرار گرفته است. احضار به کارگردانی علیرضا افخمی که از شبکه یک سیما پخش می‌شود با ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۴۷۳ بیننده در تلوبیون تا این لحظه پربیننده‌ترین سریال تلویزیون است. بعد از آن فصل چهارم «بچه مهندس» با ۲ میلیون و ۲ هزار و ۸۶۱ بازدید در رتبه دوم قرار دارد. یاور به کارگردانی سعید سلطانی هم که از شبکه سه سیما پخش می‌شود، به یک میلیون و ۸۷۴ هزار و ۸۷۹ بازدید رسید و در رتبه سوم قرار گرفت. هر چند این تعداد بازدید برای رسانه ملی و با توجه به جمعیتی که وجود دارد قابل تامل است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید