• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12901
+
-

شبکه‌های شهری دروازه‌ای به اطلاعات نو

راه‌اندازی شبکه‌های شهری ایده‌ای‌است که می‌تواند دنیای صدا و تصویر زنده را متحول کند. چنین شبکه‌هایی در جهان بیشتر با عنوان تلویزیون‌های کابلی شناخته می‌شوند؛ ابزاری برای اطلاع‌رسانی‌های شهری محدود که در برخی شهرهای جهان، بیشترین مخاطب خاص را به خود اختصاص داده‌اند.
تلویزیون کابلی یک نوع سامانه تلویزیونی‌است که در آن افراد، سیگنال‌های رادیویی را از طریق فیبر نوری و کابل کواکسیال دریافت می‌کنند و یک نوع مشترک به حساب می‌آیند. در این نوع شبکه‌ها، ابزارهایی ازجمله برنامه‌های رادیویی اف‌ام، اینترنت پرسرعت و تلفن، برای ارتباط با مخاطب به ‌کار گرفته می‌شود تا مشترکان، آخرین اطلاعات به‌روز و لحظه‌ای مربوط به پدیده‌های شهری را دریافت کنند.

 این شبکه‌ها در زبان انگلیسی به اختصار CATV نامیده می‌شوند؛ عنوانی که برای تلویزیون کابلی به ‌کار می‌رود ولی در اصل به معنی «تلویزیون مشترک» است. شبکه‌های کابلی در سال۱۹۴۸ بنیانگذاری شد. 

در روش هوایی، امکان گیرندگی، به فاصله فرستنده تا گیرنده و حتی به پستی‌وبلندی‌های منطقه بستگی داشت؛ چراکه برای انتقال امواج به منازل افراد، باید از شبکه کابلی استفاده می‌شد. در اصل قدمت تلویزیون کابلی از قدمت رادیو نیز بیشتر است؛ حتی گفته می‌شود که در برخی از شهرهای اروپایی، قدمت آن به سال‌های قبل از ۱۹۲۴ می‌رسد. 

از این روش به‌ظاهر پیش‌پاافتاده در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و شرق آسیا استفاده می‌شده است؛ اگرچه هم‌اکنون در خیلی از کشورهای آمریکای جنوبی و خاورمیانه هم از آن استفاده می‌شود.

تلویزیون کابلی موفقیت‌های کوچکی نیز در آفریقا داشته‌است؛ هرچند در مناطق عامه‌پسند استقبال چندانی از آن صورت نمی‌گیرد و در عوض، از سامانه‌هایی بر مبنای شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود.

اگرچه تلویزیون‌های کابلی تنوع بیشتری به مخاطب ارائه می‌دهند اما شبکه‌های رادیویی به علت قیمت بالای ارتباط زنده تصویری، به‌صرفه‌تر هستند.
رادیوهای سراسری امکان و توانایی کمتری برای پرداختن به رویدادهای مناطق مختلف کشورها دارند و شنوندگان برای آگاهی از خبرهای شهری و اطلاعات، نیازمند رسانه‌های شنیداری و دیداری محلی هستند؛ از این‌رو رادیوهای محلی نقش و رسالت خطیری در انعکاس واقعیت‌ها و تحولات شهری گستره تحت سیطره خود دارند. 

خطیربودن رسالت رادیوهای محلی از آنجا نشأت می‌گیرد که علاوه بر کارکردهایی که رسانه‌های دیگر دارند، این رادیوها به خاطر محلی‌بودن، دارای کارکردهای ویژه‌ای هستند که نمونه پیش‌پاافتاده آن، اخبار 40ثانیه‌ای شبکه‌های رادیویی تهران و پیام درباره ترافیک شهری پایتخت است. حجم این اخبار می‌تواند با پوشش‌دادن موضوعاتی چون وضعیت آب‌وهوا، قیمت روز ارز، قیمت خودرو، قیمت اقلام و ملزومات روز و پیش‌بینی‌های ساعتی شرایط پیش ‌رو، افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید