• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 4 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128974
+
-

خبرها/ راه‌حل کاهش برخورد مسلحانه شکارچی و محیط‌بان

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: بهره‌گیری از امکانات مدرن همچون پایش هوایی منجر به کاهش درگیری بین محیط‌بان و شکارچی می‌شود که متأسفانه در برخی استان‌ها امکان استفاده از تجهیزات وجود ندارد. سرهنگ جمشید محبت خانی با اشاره به اهمیت قوانین حمایتی و امکانات محیط‌بان‌ها که منجر به کاهش حوادث بین شکارچی و محیط‌بان ‌می‌شود به ایلنا گفت: محیط‌بان‌ها در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند که جامعه هدفشان مسلح است. افرادی بدون مجوز و با سلاح به منطقه می‌آیند که شکارچی‌ها برای متوقف کردن محیط‌بان‌ها دست به تیر می‌شوند و محیط‌بان‌ها هم برای دفاع از خودشان دست به‌کار می‌شوند. او افزود: پایش‌های هوایی ارتباط فیزیکی بین محیط‌بان و افراد مسلح متخلف که وارد مناطق می‌شوند را کمتر می‌کند. استفاده‌ محیط‌بان از جلیقه‌های ضد‌گلوله هم تأثیر بالایی دارد که در 2سال گذشته بیش از ۲۰مورد تیراندازی داشتیم که به‌دلیل استفاده‌ محیط‌بان از جلیقه ضدگلوله آسیبی به آنها نرسید. محبت خانی در مورد ۶۰۰محیط‌بانی که به‌صورت غیررسمی مشغول به‌کار هستند گفت: آنها قراردادی هستند و حقوقشان کم است که پیگیر تبدیل وضعیت آنها هستیم تا از قراردادی به رسمی تبدیل شوند.

  زنگ خطر از دست رفتن زیست‌بوم «ترشیز»
سمیه گلدوی، پژوهشگر محیط‌زیست و عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر به ایرنا خبر داد: منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ با انواع مختلف معضلات زیست‌محیطی ازجمله فرونشست زمین، فرسایش و شوری خاک، بیابانزایی، ریزگرد، تغییرات اقلیمی و کاربری زمین مواجه شده است. او افزود: پیامدهای حاصل از وجود معضلات محیط‌زیستی به کاهش زمین‌های زیرکشت، کاهش عملکرد محصولات زراعی، کاهش دسترسی به آب سالم، افزایش اثرات نامطلوب ناشی از تغییرات اقلیمی، کاهش امنیت غذایی و درنهایت فقر می‌انجامد.

  درخواست ممنوعیت استفاده از کیسه‌های نایلونی
مدیرعامل جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود در حاشیه پاکسازی طبیعت شاهرود با حضور سمن‌های محیط‌زیستی از روند استفاده از پلاستیک و کیسه‌های نایلونی در کشور انتقاد کرد و گفت: مسئولان کشور برای انبوه پلاستیک رها شده در طبیعت باید چاره‌اندیشی کنند. به گزارش ایرنا، امیرحسین ولیان با اعلام اینکه در برخی کشورها مصرف پلاستیک محدودشده و برای آن قانون خاص گذاشته شده اما کشور ما یکی از بی‌مبالات‌ترین کشورها در مصرف پلاستیک است افزود: نه‌تنها آب‌های زیرزمینی و سطحی توسط پلاستیک آلوده‌شده، بلکه در همه جای زمین رسوخ کرده است. او گفت: مصرف پلاستیک بلای فراوانی سر بشر درمی‌آورد و تعجب می‌کنیم چرا در مجلس قانونی برای آن نیست و دولت لایحه‌ای برای جلوگیری از مصرف پلاستیک ارسال نمی‌کند و سازمان محیط‌زیست برنامه‌ای برای کنترل این وضعیت ندارد؟ او گفت: نمی‌دانیم چرا سازمان جنگل‌ها به کمک نمی‌شتابد و برای هیچ ارگانی خطرات پلاستیک در طبیعت مهم نیست؟

این خبر را به اشتراک بگذارید