• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12884
+
-

استخرهای خون در مجاورت یک مدرسه

ستاره حجتی| گرگان ـ خبرنگار:

 استخری از خون. اشتباه نکنید اینجا نه صحنه یک قتل است و نه مذبح گوسفندان عید قربان. اینجا روستای کلاجان سادات در 10 کیلومتری گرگان است که یک کشتارگاه صنعتی واقع در آن سال‌هاست خونابه‌های حاصل از کشتار مرغ را به استخرهایی در مجاورت مدرسه ابتدایی می‌ریزد.  هنوز از کنار دیوار مدرسه رد نشده‌ایم که بوی زهم خونابه‌ها ثابت می‌کند مسیر را درست آمده‌ایم. تصویری که روبه‌روی چشم ماست تکان‌دهنده است. 


استخرهای خون در همسایگی مدرسه 

3 استخر برای تخلیه خونابه‌ها ایجاد شده است. درست در مجاورت مدرسه ابتدایی و تنها زمینی که محل ورزش و فوتبال اهالی است.  
«حمید امینیان» عضو شورای روستا که ما را همراهی می‌کند، می‌گوید: سال‌هاست به فعالیت این کشتارگاه معترضیم، اما تنها نتیجه فعالیت ما این بود که محل آلودگی به منطقه‌ای نزدیک‌تر به روستا منتقل شد. بوی نامطبوع فعالیت‌های کشتارگاه در سال‌های نخست تأسیس آن تنها دلیل اعتراض ما بود. حالا اما سال‌هاست که خونابه‌ها را هم در مجاورت روستا تخلیه می‌کنند. امینیان نامه‌هایی را به ما نشان می‌دهد که از سال 84 برای مسئولان مختلف در شهرستان و استان ارسال شده اما هیچ‌یک پاسخ و واکنشی در پی نداشته است.  امینیان می‌گوید: حتی 2 نماینده مجلس را برای بازدید به روستا آوردیم. برخی مدیران به صراحت گفتند نمی‌توانیم به سرمایه‌گذار سخت بگیریم. تا به امروز هیچ‌یک از اعتراض‌های ما نتیجه‌ای نداشته است. مدیران انتخاب خودشان را کرده‌اند. آنها سلامت اهالی روستا را فدای حمایت از سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نفع سرمایه‌گذاری‌اش هم به اهالی این روستا نرسیده است. 


فقط یک جلسه، سهم روستا 

ساعتی بعد از انتشار تصاویر این استخرها در کانال خبری همشهری، دهیار روستا در تماسی به روزنامه می‌گوید که فرماندار و بخشدار موضوع را پیگیری کرده‌اند اما نتیجه‌ای نداشته است.
 او در اثبات تلاش‌های مدیران، خبری از جلسه‌ای که مهر سال گذشته در بخشداری تشکیل شده بود برای ما ارسال می‌کند. «میلاد میرموسوی» می‌گوید: سال گذشته این جلسه در بخشداری و با حضور اعضای شورای روستا، بخشدار و مدیر کل حفاظت محیط‌زیست وقت استان تشکیل شد. مدیر کل قول پیگیری را داده بود، اما این جلسه به نتیجه خاصی نرسید. روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان هم به همشهری می‌گوید: برای بررسی، تیم کارشناسی به منطقه اعزام شد. 
«احمد دباغیان» ادامه می‌دهد: این کشتارگاه پیش از این نیز پرونده داشته است. تخلیه دوباره خونابه‌ها در این استخرها تخلف آشکار و اقدامی خلاف قانون است. این کشتارگاه به رفع بوی نامطبوع و تصفیه پساب خروجی مکلف شده بود. 


13 سال پیگیری بی‌نتیجه

13 سال پیگیری‌های مکرر اهالی روستای کلاجان سادات به نظر به حکمی منتج شده که هرگز به اجرا نرسیده است. صبح امروز (شنبه) یعنی زمانی که شما مشغول خواندن این گزارش هستید قرار است دهیار و اعضای شورای روستا برای پیگیری مطالبه روستاییان با مدیر کل فعلی حفاظت محیط‌زیست استان جلسه‌ای داشته باشند.  این کشتارگاه که نام تجاری معروفی در میان شرکت‌های تولید محصولات طیور دارد از اوایل دهه 70 تأسیس شده است و در این سال‌ها با امنیتی که برایش ایجاد شده به جای استانداردسازی، مکرر بر تخلفات و آسیب زدن به محیط‌زیست و دست‌درازی به حقوق اهالی این روستا و روستاهای اطراف دست زده است.  این استخرها در حالی سال‌هاست در مجاورت روستا مستقرند که حتی یک حفاظ ساده برای جلوگیری از افتادن کودکان در آن تعبیه نشده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید