• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12873
+
-

پارک لاکان در آستانه توسعه

مدیرعامل فضای سبز شهرداری: فاز دیگر این مجموعه ایجاد باغ پرندگان است که ظرفیت‌های لازم آن در پارک لاکان وجود دارد

شهری
پارک لاکان در آستانه توسعه




وحیده اسماعیلی | رشت – خبرنگار:

همزمان با رشد روزافزون شهرنشینی و افزایش جمعیت شهری در رشت، تقاضای شهروندان برای دریافت خدمات شهری بیش از گذشته می‌شود و خدمات فعلی دیگر جوابگوی این حجم جمعیت نخواهد بود. یکی از این خدمات، فضای سبز شهری و بهره‌مندی هریک از شهروندان از میزان فضای سبز موجود در رشت است، چراکه توسعه فضای سبز در شهرها موجب لطافت فضای زیستی و تاثیرات مثبت روحی و روانی بر شهروندان خواهد بود.

رشت شهری با اقلیم معتدل و پربارش در طول سال است که آب فراوان و سرسبزی خدادادی از ویژگی‌های طبیعی آن است. اما این شهر هرچه بیشتر گسترش پیدا کرد از میزان فضای سبز موجودش کاسته شد و باغ‌ها و اراضی بسیاری در دل آن تبدیل به منازل مسکونی شدند.  اکنون این شهر در میان مراکز استان‌های کشور با برخورداری از حدود 160 هکتار فضای سبز شهری دارای کم‌ترین سرانه فضای سبز با 2/4 مترمربع برای هر شهروند است. درحالی که بر طبق استاندارهای جهانی این میزان باید 9 مترمربع باشد. شهرداری و شورا‌های شهر رشت تلاش‌های زیادی برای افزایش فضای سبز شهری انجام دادند که یکی از این تلاش‌ها در اسفند گذشته با واگذاری پارک جنگلی 450 هکتاری لاکان به شهرداری رشت به ثمر رسید. باغ پرندگان، کمپینگ، پیست دوچرخه سواری و پیاده‌روی از جمله طرح‌هایی است که از سوی شهرداری برای این پارک پیش‌بینی شده است.


 هدف حفظ طبیعت پارک است

عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر در این باره به همشهری گفت: انتقال پارک 450 هکتاری لاکان به شهرداری 3 سال به طول انجامید. این پارک سال‌ها در محدوده شهری رشت واقع شده بود و اکنون می‌توانیم شاهد افزایش سرانه فضای سبز شهروندان رشتی باشیم.«حامد عبداللهی» ادامه داد: در واگذاری پارک لاکان، شهرداری به منابع طبیعی تضمین داد هدف اولیه در بهره‌برداری از پارک، حفظ محیط زیست است، لذا این پارک شکل جنگلی خود را حفظ می‌کند. قطعا حفاظت و حراست از این مجموعه طبیعی به عهده شهرداری است و اکنون نیز باید منتظر ورود سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های مختلف در این پارک باشیم. امیدوارم امسال این پارک به بهره‌برداری برسد.


در بهسازی به درختان آسیب نمی‌رسد

در ادامه مدیرعامل فضای سبز شهرداری نیز بیان کرد: بعد از واگذاری باغ در زمستان گذشته به شهرداری، در حال آماده‌سازی بسترهای لازم برای همکاری سرمایه‌گذاران در باغ لاکان هستیم.
«سجاد محجوب» افزود: ایجاد واحدهای اقامتی، بازی‌های جنگلی و احداث پکیج تفریحی مناسب برای این پارک پیش‌بینی شده و با توجه به هزینه زیادی که انجام این طرح‌ها به دنبال دارد نیازمند همکاری سرمایه‌گذاران در این پروژه هستیم. در حال حاضر نیز مشاوری در حال مطالعه روی طرح پیشنهادی است و در صدد هستیم طرح‌هایی در این پارک عملیاتی شود که هیچگونه آسیبی به درختان و گونه‌های گیاهی پارک وارد نشود. فاز دیگر مجموعه نیز ایجاد باغ پرندگان است که پتانسیل‌های لازم آن در پارک لاکان وجود دارد. وی تاکید کرد: با افتتاح این پارک درآینده نزدیک منطقه تفریحی و توریستی جنگلی   بی‌نظیری در شمال کشور خواهیم داشت. 


شروع مطالعات برای جذب سرمایه‌گذار

مدیر دفتر سرمایه‌گذاری شهرداری رشت درباره طرح پارک لاکان گفت: با توجه به اینکه نزدیک 10 روز است این پروژه به دفتر اعلام شده، هنوز طرح مشخصی برای جذب  سرمایه‌گذار آماده نشده و در حال شروع مطالعات در این زمینه هستیم.«مریم گل احضار» تاکید کرد: با توجه به اینکه این طرح تازه دراختیار ما قرار گرفته هنوز زود است درباره آن صحبت شود، بنابراین در 2 ماه آینده و بعد از مطالعات انجام شده و پکیج‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاران می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد. 

گفتنی است پیش از این «مسعود نصرتی» شهردار رشت در خصوص پارک لاکان بیان کرده بود: در خصوص پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان خلاقیت و کاربلدی تیم سرمایه‌گذار مدنظر است. راه‌اندازی این مجموعه برای گیلان و رشت ارزشمند خواهد بود و سرانه فضای سبز از طریق ایجاد پارک در این شهر را ارتقا می‌دهد و اگر اهداف گردشگری را نیز محقق کند برایمان دستاوردهای مناسبی به همراه خواهد داشت.
نصرتی همچنین با بیان اینکه انتظار می‌رود در کنار این پروژه سرمایه‌گذاری دیگری نیز در شهر صورت بگیرد تا سرمایه بیشتری وارد شهر و استان شود، تاکید کرده بود: ذهنیت ما این است که 2 پروژه کوتاه مدت و میان مدت تعریف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید