• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12869
+
-

روستاهای رهاشده در حاشیه تبریز

سیدمرتضی احمدپور‌|‌ روزنامه نگار :

تبریز یکی از شهرهای پرجمعیت و دارای بیشترین بافت حاشیه‌نشین پس از تهران است. روستاهای اطراف این شهر هم بخش بزرگی از جمعیت حاشیه‌نشین این شهر را دربرمی‌گیرند. برخی از این روستاها به تدریج به تبریز ملحق شده‌اند؛ روستاهایی ماندن کرکج و کندرود که اکنون تحت مدیریت مناطق شهرداری اداره و خدمات شهری به این روستاها ارائه می‌شود. اما برخی روستاها مانند باغ معروف با جمعیت بالای 15 هزار نفر با اینکه در چند کیلومتری تبریز واقع هستند جزو این شهر محسوب نشده و تحت مدیریت بنیاد مسکن قرار دارند. 

خدمات‌دهی بنیاد مسکن به این روستاها نیز در محدوده طرح هادی صورت می‌گیرد و خانه‌هایی که خارج از این طرح و به صورت غیر‌قانونی احداث می‌شوند نه در محدوده بنیاد مسکن هستند و نه در محدوده شهرداری تبریز، حتی به نوعی می‌توان گفت که به نوعی رها شده و بدون نظارت هستند. در حقیقت در خود روستاهای حاشیه‌ای هم بافت حاشیه‌ای تشکیل شده که عملا متولی خدمات‌دهی ندارند. خانه‌های این مناطق هم بسیار نامقاوم و با حداقل مصالح ساختمانی استاندارد احداث شده‌اند و نظارتی نیز بر این ساخت‌و‌سازها وجود ندارد. 
بی‌شک ادامه چنین روندی می‌تواند علاوه بر جذب مهاجران بیشتر از روستاها و مناطق دورافتاده به افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی در کنار نابسامانی خدمات شهری بینجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید