• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 فروردین 1400
کد مطلب : 128603
+
-

نگاه استانبول به وین

نرخ دلار در 2روز گذشته همزمان با تقویت چشم‌انداز توافق دست‌کم 1.4درصد افت کرده است


به‌دنبال ظهور چشم‌انداز امیدبخش از مذاکرات هسته‌ای در وین و تقویت احتمال احیای برجام و رفع تحریم‌ها، روز یکشنبه نرخ برابری ریال در برابر سایر ارزها تقویت شد. دیروز همچنین تحت‌تأثیر کاهش قیمت دلار قیمت سکه هم با افت 100تا 200هزار تومانی مواجه شد و قیمت سکه بهار آزادی در آستانه نزول به کانال 10میلیون تومان قرار گرفت.
به گزارش همشهری، مذاکرات هسته‌ای در وین در جریان است و خبر‌های دریافتی از پیشرفت مذاکرات حکایت دارد. برخی منابع خبری می‌گویند احتمال توافق طرفین افزایش یافته؛ چنانکه دیروز کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: آنچه در وین در حال پیگیری و گفت‌وگوست، ایجاد یک تصویر واضح و شفاف درخصوص لغو تحریم‌هاست.
به‌نظر می‌رسد این نوع خبر‌ها از ابتدای هفته بازار ارز را تا حدی تحت‌تأثیر قرار داده؛ به‌طوری که در طول 2روز اول هفته قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 350تومان کاهش یافته و از 25هزار تومان به 24هزارو 650تومان در مبادلات دیروز رسیده‌ است. به‌عبارت دقیق‌تر، قیمت هر دلار آمریکا در 2روز گذشته دست‌کم 1.4درصد افت کرده است.
دیروز صرافی ملی که به‌عنوان کارگزار بانک مرکزی در بازار ارز شناخته می‌شود، با هدف حمایت از موج نزول قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت فروش هر دلار را 23هزارو 883تومان تعیین کرد. سایر ارزها هم همزمان با افت قیمت دلار با نزول مواجه شدند. به‌نظر می‌رسد تقویت ارزش پول ملی در برابر دلار ناشی از نزدیک شدن به بازگشت آمریکا به برجام و انتخابات است. انتظار می‌رود روند آرام اما نزولی قیمت دلار دست‌کم تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا کند با این حال متغیر‌های اقتصادی نشان می‌دهند این روند نزولی در بلندمدت پایدار نخواهد بود.
 اغلب اقتصاددانان بر این باورند که رفع تحریم‌ها و انجام یک توافق سیاسی عمدتا بازار را با یک شوک روانی کوتاه‌مدت مواجه می‌کند و اثر آن عمدتا حاصل یک هیجان کوتاه‌مدت است؛ زیرا مطابق مولفه‌های اقتصادی حتی با فرض رفع تحریم‌ها و فروش روزانه 2.5میلیون بشکه نفت در روز میزان درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت در سال‌جاری از مرز 35میلیارد دلار تجاوز نخواهد کرد و این موضوع با درنظر گرفتن میزان منابع و مصارف ارزی کفاف ارز موردنیاز کشور را نمی‌دهد و در بلندمدت بار دیگر به رشد قیمت دلار منجر خواهد شد. با وجود این انتظار می‌رود تحت‌تأثیر شوک‌های روانی حاصل از انجام یک توافق سیاسی قیمت دلار تا محدوده 20هزار تومان نزول کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید