• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 30 فروردین 1400
کد مطلب : 128571
+
-

موافقان و مخالفان قرنطینه در استان‌ها

برخی مسئولان، قرنطینه را تنها گزینه برای برون‌رفت از شرایط بحرانی فعلی عنوان می‌کنند اما برخی آن را غیرمنطقی می‌دانند

سلامت
موافقان و مخالفان قرنطینه در استان‌ها


حمیده پازوکی ـ خبرنگار

اوایل بهمن99 بود که خبر شیوع کرونای انگلیسی در خوزستان، همه جا پیچید. وقتی پیگیری ۱۸نماینده این استان برای تعطیلی ۲هفته‌ای به نتیجه نرسید ابتلا به بیماری تا 50درصد و بستری تا 30درصد افزایش یافت. شرایط وخیم‌تر و آمار بالاتر رفت و بسیاری سال1400 را ندیده از دنیا رفتند. 2هفته از آغاز موج چهارم کرونا می‌گذرد، اکنون آمار مرگ در بعضی شهرها دورقمی شده است، بسیاری از بیمارستان‌ها جای خالی برای بستری ندارند و برخی شهرها به برپایی بیمارستان صحرایی رو‌آورده‌اند.  2هفته‌ از تعطیلی مشاغل گروه‌های 2 و 3 می‌گذرد. نتیجه همچنان مورد‌رضایت نیست. به‌نظر می‌رسد سختگیری‌ها باید بیشتر شود اما تا به کجا؟ آیا قرنطینه سراسری دردی را دوا می‌کند؟ چگونه باید نقشه ایران را از سرخ به آبی تغییر رنگ داد؟ موضوع قرنطینه را مسئولان بعضی استان‌ها به صراحت درخواست کرده‌اند اما برخی دیگر این اقدام را در شرایطی که کل کشور درگیر کروناست، منطقی نمی‌دانند.

قزوین و دورقمی شدن فوتی‌ها
طی یک روز در قزوین 15نفر جان خود را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند؛ موضوعی که باعث شد «فاطمه محمدبیگی» نماینده مردم این شهر و دبیر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی صراحتا درخواست قرنطینه کند. او از مسئولان خواسته بود برای کاهش تلفات در این استان کمک کنند اما این‌بار به شکلی مستقیم به رسانه‌ها گفت که قزوین باید قرنطینه شود.
آمار نشان از وخیم‌تر شدن اوضاع در قزوین دارد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این‌باره به همشهری می‌گوید: «برای قرنطینه‌کردن یک شهر یا یک استان ستاد ملی کرونا باید تصمیم بگیرد و ما در دانشگاه علوم پزشکی نمی‌توانیم به تنهایی تصمیم بگیریم.» «جلال رحمانی» با بیان اینکه تلاش کرده‎ایم یک قدم از پروتکل‌های کشوری جلو برویم، ادامه می‌دهد: «در همه استان‌ها مشاغل گروه یک امکان کار و فعالیت دارند اما در قزوین ما فقط به مشاغلی که با مسائل پزشکی و مواد غذایی ارتباط دارند اجازه فعالیت داده‌ایم و دیگر مشاغل همگی موظف هستند که واحدهای صنفی خود را تعطیل کنند.»
وی می‌افزاید: «بیمارستان‌های ما پر شده است. هفته گذشته قزوین فقط 2نفر فوتی داشت اما بیماران بدحال هفته گذشته حالشان وخیم‌تر شده است و این موضوع واقعا نگران‌کننده است.»

درخواست قرنطینه ابرکوه
فرماندار ابرکوه نیز با توجه به وخامت اوضاع برای این شهر درخواست قرنطینه کرد. «محمدحسین امامی» گفته بود که اگر کرونا در ابرکوه مهار نشود، به ناچار شهر قرنطینه شده و این اقدام با جدیت انجام خواهد شد. با این حال معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد از اجرای محدودیت‎های لازم خبر می‌دهد و می‌گوید نمی‌توان به همین آسانی یک شهر را قرنطینه کرد. «محمدرضا دهقانی» به همشهری می‌گوید: «زمانی یک شهر را قرنطینه کامل می‎کنیم که بخواهیم از تسری بیماری به شهرهای همجوار جلوگیری کنیم. الان همه نقاط کشور قرمز هستند و به‌نظر من نیاز به قرنطینه نیست. سختگیری بیشتر باید درون شهرها اعمال شود. مراسمات مذهبی و... نباید برگزار شود تا بیماری بیش از این به مردم صدمه نزند.»

افزایش بی‌سابقه مرگ‌ومیر در اصفهان
اصفهان هم این روزها شرایطی دشوار دارد. روزگذشته  هزار‌و۸۷۲ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده‎اند و شوکه‌کننده آنکه از این تعداد 31نفر جان باخته‌اند. به‌نظر می‌رسد که برای اصفهان نیز افزایش محدودیت‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این‌باره به همشهری می‌گوید:« در استان اصفهان اجرای کامل محدودیت‌های هوشمندسازی می‌تواند به کنترل اوضاع بسیار کمک کند. متأسفانه این محدودیت‌ها به شکل کامل در استان اجرا نمی‌شود و همین موضوع موجب شده است که با افزایش بی‌سابقه آمار فوتی‌ کرونا در استان مواجه شویم.» «آرش نجیمی» با تأکید بر اینکه چیزی به نام قرنطینه نداریم، اظهار می‌کند: «بستن کامل شهرها ممکن نیست. تنها کاری که می‌شود کرد اجرای درست و جزئی محدودیت‎هاست. در ماه‌های آبان و آذر سال99 مردم به خوبی این محدودیت‌ها را رعایت کردند اما اکنون اینگونه نیست. متأسفانه سازمان‌های آموزشی و تجاری هم برای این کار همکاری نمی‎کنند و میزان تردد هم در شهرهای استان بالاست. همه این عوامل دست به‌دست هم داده است که آمار نه‌تنها کاهش پیدا نکند بلکه با افزایش تعداد فوتی‌ها مواجه شویم.»

نیاز به دستورالعمل واحد و مشخص کشوری
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در مجلس به همشهری می‌گوید: برای گذر از شرایط بحرانی کنونی باید یک دستورالعمل واحد و مشخص کشوری وجود داشته باشد؛ چیزی که ما از ابتدای شروع کرونا تا امروز نداشته‌ایم.
«زهرا شیخی» می‌افزاید:« وقتی دستورالعمل تخصصی برای گذر از این وضعیت وجود نداشته باشد و با تحقیقات علمی و نتایج تخصصی دانشمندان سلیقه‌ای برخورد شود، شرایط همین می‌شود که اکنون هست. هم‌اکنون سلامت مردم مهم است و بس. این موضوع باید اولویت اصلی همه باشد. البته به‌نظر می‌رسد هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم که مسئولان تصمیم تخصصی بگیرند.»
وی ادامه می‌دهد:« آنچه می‌گویم قطعا فقط درباره شهرستان اصفهان نیست، همه شهرها شامل این موضوع می‌شوند و کشور به دستورالعمل علمی و دقیق نیاز دارد. البته در مرحله بعد باید چنین دستورالعملی اجرا شود تا بتوانیم از وضعیتی که در آن گرفتار شده‌ایم نجات یابیم.»

راه‌های ورودی استان را ببندید
فوت 28نفر در یک شبانه‎روز در استان مرکزی، نام این استان را هم به فهرست پرتعداد استان‌های با افزایش مرگ‎ومیر کرونا اضافه کرده است. اراک شهری در نقطه‌ثقل صنعت ایران است و دست‌کم بستن راه‌های ورودی به این شهر می‌تواند از افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا بکاهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره شرایط کنونی این استان به همشهری می‌گوید: «مهم‌ترین عاملی که باعث شد به اینجا برسیم سفرهای نوروزی بود. نگرانی کنونی ما دیدوبازدیدها و افطاری‎های ‌ماه‌رمضان است. پیشنهاد ما این است که محدودیت‌های جاده‌ای در استان ایجاد کنیم تا از تشدید بیماری جلوگیری شود. البته محدودیت‎های شبانه هم باید بیشتر کنترل شود.»
«سید محمد جمالیان» می‌افزاید: «متأسفانه در استان مرکزی از نظر تعداد تخت و همینطور ضریب پرستار به تخت با کمبود مواجه هستیم. این موضوع فشار بسیاری به کادر درمان وارد کرده است و باید به ما کمک شود تا در هفته‌های آینده با آماری نگران‎کننده‌تر از این مواجه نباشیم.»

  
ایلام، لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، کرمانشاه و بسیاری دیگر از استان‌ها با شرایطی مشابه مواجهند. آمار مرگ‌ومیر در آنها مدام بالا می‌رود و این شرایط وخیم به عاملی بازدارنده نیاز دارد؛ عاملی که آنقدر قوی باشد تا موج چهارم به موج پنجم تبدیل نشود و فهرست بی‌پایان
مرگ‌ها را ببندد.

این خبر را به اشتراک بگذارید