• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 فروردین 1400
کد مطلب : 128341
+
-

داوری بسکتبال در وضعیت قرمز

هم بازنده و هم برنده‌ها به قضاوت در لیگ بسکتبال معترضند. اما رئیس کمیته داوران فدراسیون می‌گوید مربیان حق ندارند در کار داوران دخالت کنند چون ما در کار آنها دخالت نمی‌کنیم!

داوری بسکتبال در وضعیت قرمز

لیلی خرسند- روزنامه‌نگار

مهرام با پیروزی در آخرین ثانیه‌های بازی مقابل صنعت نفت آبادان، به فینال لیگ برتر بسکتبال رسید. اما انتقاداتی که بعد از 5بازی این دو تیم به داوری شد، این تردید را ایجاد کرده که آیا فینال حق مهرام است؟ اعتراض به داوری همیشه و در همه لیگ‌ها و مسابقات هست اما این بار همه معترضند؛ از بازنده گرفته تا برنده، از کارشناس گرفته تا داور. بیشتر این افراد هم فدراسیون را مقصر اصلی می‌دانند. آنها معتقدند بعضی از مسئولان فدراسیون در تعیین داوران بازی و خانه‌نشینی بعضی از آنها نقش دارند. هرچند فرهاد زحمتکش، رئیس کمیته داوران هیچ‌یک از این انتقادات را قبول ندارد و مدعی است که داوران با صداقت قضاوت کرده‌اند.
در مرحله نیمه‌نهایی شهرداری گرگان در 3بازی شیمیدر قم را برد و فینالیست شد. اما بازی مهرام و نفت آبادان به بازی پنجم کشید. در بازی آخر هم مهرام فقط با اختلاف یک پرتاب فینالیست شد. بازیکنان و مربیان 2تیم بعد از بازی به داوری معترض بودند. اعتراض آبادانی‌‌ها بیشتر به اتفاقات بازی قبل است و در مجموع داوری را قبول ندارند.
ایسنا به نقل از حماد سامری، سرمربی نفت آبادان نوشت: «اتفاقاتی در بازی قبل افتاد که من اگر داور بودم، شخصا خودم با آنها برخورد می‌کردم. ما در بازی قبل به فینال رفتیم، اما داور این برد را از ما گرفت. تیم ما از نظر روحی به هم ریخت چون بازیکنان دیدند با هر روشی حق تیم ما خورده شد.» محمد‌ حسن‌زاده، بازیکن نفت آبادان هم ‌به رضا آذرافزا (داور بازی چهارم نفت و مهرام) تبریک گفت و آرزو کرد که جیبش پرپول باشد.سعید داورپناه، کاپیتان آبادانی‌ها هم به تندی از دوران انتقاد کرد: «حرفم را می‌زنم حتی اگر به ضرر من باشد. کثیف‌ترین کار در حق نفت انجام شد. با این داوری و نظارت فدراسیون زحمات تیم ما را به باد داد.» علی آرزومندی، سرمربی و صمد نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان مهرام، قبول ندارند که داوری به سود تیم آنها بوده. نیکخواه‌بهرامی گفت: «متأسفانه هجمه‌ها علیه مهرام زیاد است اما خود ما هم از داوری‌ها ضربه خورده‌ایم. ما از خیلی صحنه‌ها ناراحتیم و چندین و چند خطا بود که دیده نشد.»

افشین رضاپور: تصمیمات داوری خارج از کمیته گرفته می‌شود
آیا تنها دلیل باخت نفت داوری بود؟ افشین رضاپور، کارشناس بسکتبال می‌گوید، مسئله، برد و باخت یک تیم نیست: «مسئله داوری است. چرا باید بعد از یک بازی، هر دو تیم به داوری معترض باشند؟ این مسئله تازگی ندارد و مدت‌هاست که کمیته داوران با این اعتراضات روبه‌رو‌ست.» مسئله اصلی از نظر رضاپور کنار گذاشتن بعضی از داوران است: «مشخص نیست که چرا داوران بین‌المللی و ملی مثل محمد دوست، حسن نیکخواه، محمدرضا صالحیان و... را کنار گذاشته‌اند.» او می‌گوید تصمیمات داوری خارج از کمیته گرفته می‌شود: «تصمیمات داوری در اتاق‌های دیگر فدراسیون گرفته می‌شود. چرا باید مسعود قاسمی، مدیر تیم‌های ملی درباره انتخاب داوران نظر بدهد؟ با اتفاقاتی که در داوری افتاده، بی‌اعتمادی زیادشده است. به هر اتفاقی با شک و تردید نگاه می‌شود و تصور همه این است که حقشان خورده می‌شود. اگر اتفاقات درست مدیریت می‌شد، این مشکلات پیش نمی‌آمد.»

رئیس کمیته داوران: مربیان در کار داوران دخالت نکنند
فرهاد زحمتکش، رئیس کمیته داوران هرچند مدعی است که از هر انتقادی استقبال می‌کند اما وقتی صحبت از انتقادات به داوری 5‌بازی مهرام و نفت می‌شود، شاکی می‌شود. تصور او این است که بقیه در حق داوران بی‌انصافی می‌کنند.
 بعد از بازی پنجم مهرام و نفت آبادان و در اعتراضاتی که به داوری شد، 2موضوع مطرح شد؛ یکی اینکه کمیته، داوران خوب بین‌المللی و ملی را کنار گذاشته است.
 کی گفته؟ ما از همه داوران به نوبت استفاده کرده‌ایم. در کمیته داوران کارشناسان خوب و ارزیاب‌کننده‌های خوب داریم. داوران در شرایط کرونا با صداقت و درستی کارشان را انجام دادند. داور هم انسان است و ممکن است اشتباهی داشته باشد. ما در خود کمیته گفته‌ایم تا یک اندازه اشتباه اتفاق بیفتد، مشکلی نیست. حتی همین اندازه‌ای را که تعیین کرده‌ایم، بارها بررسی کرده‌ایم، اشتباهات را تصحیح کرده‌ایم...
  ولی این همه اعتراض طبیعی است؟
مگر ما در کار مربیان دخالت می‌کنیم که آنها در کار ما دخالت می‌کنند؟‌ کار مربیان روی داوری تأثیری ندارد ولی کار داور روی نتیجه کار مربیان اثر می‌گذارد.ما همه با هم در یک گروه هستیم، همه در یک مجموعه  کار می‌کنیم. همانطور که مربیان شرایط تیم را بررسی می‌کنند، تاکتیک تیم را تغییر می‌دهند، تعویض می‌کنند و... ما هم شرایط داوران را بررسی می‌کنیم. همه داوران در این 10‌ماه بالا و پایین شده‌اند، از کوچک و بزرگ قضاوت کرده‌اند.
  می‌گویند کمیته در چینش داوران خیلی مستقل نیست. مثلا آقای مسعود قاسمی، مدیر تیم‌های ملی روی کار شما نظارت دارد.
نه اصلا. همه حرف درمی‌آورند. هیچ‌کس در کار ما دخالت نمی‌کند. برای دوستانی که این حرف‌ها را می‌زنند، متأسفم. آنها تا حالا کجا بوده‌اند؟ چرا زحمت من، کمیته، داوران و بقیه همکارانم را زیر سؤال می‌برند؟ داشته ما همین است. اشتباهاتی هم داریم ولی قبول کنید که کار سنگین است. املای نانوشته که غلط ندارد. ما به کسی توهین نکرده‌ایم و با کمال صداقت کارمان را انجام داده‌ایم. شما دنبال چه می‌گردید؟ دنبال کار درست باشید. تشکر نکنید ولی این همه هم حرف نزنید. الان مهم این است که ما المپیک را داریم، مسابقات آسیایی داریم، وقتش نیست که درباره انتقاد به داوری صحبت شود.
 ما دنبال چیزی نیستیم. مربیان و بازیکنان 2 تیم مهرام و نفت به داوری اعتراض دارند.
آنها حرف‌هایشان را در کمیته انضباطی بزنند. کمیته برایشان برنامه دارد. شنبه به کمیته انضباطی می‌روند.

برنامه فینال
مرحله فینال لیگ 3 از 5 و مرحله رده‌بندی تک‌بازی برگزار می‌شود. بازی رده‌بندی شنبه بین تیم‌های نفت آبادان و شیمیدر انجام می‌شود. مهرام و شهرداری گرگان نخستین بازی فینال را یکشنبه، بازی دوم را سه‌شنبه و بازی سوم را هم پنجشنبه این هفته برگزار می‌کنند. اگر 3 بازی قهرمان را مشخص نکند، بازی چهارم شنبه و بازی پنجم دوشنبه هفته بعد برپا می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید