• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 فروردین 1400
کد مطلب : 128340
+
-

لیگ قهرمانان انگلیس

نیمی از 8تیم حاضر در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا از لیگ برتر انگلیس هستند

لیگ قهرمانان انگلیس

با پایان یافتن دور یک‌چهارم پایانی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا 4 تیم انگلیسی خودشان را به نیمه‌نهایی این دو رقابت مهم رساندند. ایتالیا تنها یک نماینده و آلمان بدون نماینده باید این مسابقات را تماشا کنند.

    لیگ قهرمانان
رئال مادرید، چلسی، منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن با عبور از تیم‌های لیورپول، پورتو، دورتموند و بایرن‌مونیخ به جمع 4 تیم پایانی لیگ قهرمانان راه یافتند. جدا از رئال که مسئله‌اش فرق دارد، 3 تیم دیگر مالک خارجی دارند و به‌نوعی باشگاه نفتی محسوب می‌شوند و البته هر 4 تیم جزو ثروتمندترین باشگاه‌های جهان به شمار می‌روند.
این 4 تیم سرجمع 14بار فاتح این مسابقات شده‌اند که سهم رئال 13تا و چلسی یکی است و 2تیم دیگر رنگ جام را ندیده‌اند. من‌سیتی با گواردیولا برای اولین‌بار به این مرحله رسیده، درحالی‌که پیش از او یعنی 5 سال قبل حضور در همین مرحله را تجربه کرده بود.
از سال2000 این چهاردهمین بار است که رئال مادرید به نیمه‌نهایی می‌رسد. این نهمین نیمه‌نهایی رئال مادرید در ۱۱فصل گذشته است. یشترین‌ حضور در نیمه‌نهایی در تاریخ لیگ قهرمانان حالا متعلق است به رئال با 30بار حضور؛ بایرن با 20بار و بارسلونا با 16بار در رده‌های بعدی جای دارند و میلان، یونایتد و یوونتوس با 12بار.
رئال مادرید برای چهاردهمین بار به مرحله نیمه‌نهایی ورژن جدید لیگ قهرمانان اروپا رسید؛ آنها از این نظر هم در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا رکورددار هستند. تیم‌های بارسا و بایرن هم هر کدام 12‌بار به نیمه‌نهایی رسیده‌اند.
برای اولین‌بار از سال۲۰۰۳، رئال‌مادرید بدون کریستیانو رونالدو موفق شده که به مرحله نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان‌اروپا راه یابد.
زیدان در 5سال حضورش در رئال 4بار به نیمه‌نهایی صعود کرده و 3‌بار قهرمان شده است. او تنها به یک تیم در مراحل حذفی باخته که مربوط می‌شود به 2 شکستش به منچسترسیتی در فصل قبل؛ ۱۰صعود در مراحل حذفی از ۱۱رقابت ممکن. زیدان رکورد بیشترین برد در 50بازی اولش در لیگ قهرمانان به‌عنوان سرمربی را با 31برد و 62درصد پیروزی بالاتر از گواردیولا و دل‌بوسکه که به‌ترتیب 30 و 29 برد به‌دست آورده‌اند از آن خود کرد. رئال مادرید و چلسی برای نخستین بار در تاریخ در لیگ قهرمانان به مصاف هم خواهند رفت. 3دیدار قبلی 2تیم در جام برندگان یوفا رقم خورده که حاصل آن یک تساوی و 2‌برد برای چلسی بوده است. توخل در 4رویارویی با رئال یک‌بار برده و 3 بار مساوی کرده است.
گواردیولا برای هشتمین بار به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسید تا با رکورد ژوزه مورینیو در این خصوص برابری کند. هیچ سرمربی دیگری در تاریخ بیشتر از پپ و ژوزه به جمع ۴تیم پایانی لیگ قهرمانان نرسیده است.
هالند هم به طلسم 9بازی پیاپی بدون گل زده رسید. او غیراز من‌سیتی به همه تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان روبه‌روی آنها بازی کرده بود گل زده بود؛ سویا، بروخه، خنک، ناپولی، پاری‌سن‌ژرمن، لیورپول، لاتزیو، زنیت.
همه کارت زردهای مراحل قبلی در مرحله نیمه‌نهایی پاک شدند. بازی‌های این مرحله روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت و دور برگشت یک هفته بعدتر بین تیم‌های من‌سیتی - پاری‌سن‌ژرمن و رئال - چلسی برگزار می‌شود.

    لیگ اروپا
دور یک‌چهارم پایانی لیگ اروپا زیر سایه شوم نژادپرستی برگزار شد. شاید از بیرون که به قضیه نگاه کنیم، احساس‌مان این باشد که این آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها زیادی به افراد با نژادهای مختلف و سیاهان اهمیت می‌دهند و دیگر شورش را در‌آورده‌اند اما نژادپرستی از رگ گردن هم به آنها نزدیک‌تر است؛ به‌ویژه در شرق اروپا که فرهنگسازی ضعیف‌تر از غرب بوده است. به‌طور مثال بازیکنان اسلاویا پراگ طبق عادت خود در دیدارهای گذشته اروپایی حاضر نشدند پیش از سوت آغاز مسابقه به احترام نژادهای دیگر و علیه نژادپرستی روی زانو بنشینند و کنار هم ایستادند. این کار زشت آنها این‌بار بدون پاسخ نماند و 3 گلزن سیاهپوست توپچی‌ها شامل لاکازت (2)، ساکا و پپه 4 بار با گل‌های خود آنها را تنبیه کردند. لاکازت و پپه با الهام از حرکت تامی اسمیت و جان کارلوس در مراسم اهدای مدال دوی 200متر المپیک 1968 مکزیکوسیتی گل خود را جشن گرفتند که اعتراضی به نژادپرستان سفیه بود.
آرسنال روند ۳۳بازی بدون باخت خانگی اسلاویا پراگ را پاره کرد. اسلاویا 18ماه در اروپا نباخته بود. آرسنال با وجود نتایج ضعیف در لیگ داخلی، در ۴فصل اخیر ۳بار بین ۴تیم نهایی لیگ اروپا قرار گرفته است. آرسنال پیش از این در یک نیمه‌نهایی دیگر و در سال2006 در رقابت‌های لیگ قهرمانان مقابل ویارئال قرار گرفته است. آرسنال موفق شد در مجموع 2بازی رفت و برگشت با نتیجه یک بر صفر پیروز شود و به فینال برسد. لاکازت هم در مراحل حذفی 18گل زده است که از این حیث سومین بازیکن گلزن در تاریخ لیگ اروپا پس از رادمل فالکائو (20گل زده) و کوین گامیرو (19گل زده) است.
منچستر هم برد 2 بر صفر بازی رفت را مقابل گرانادا تکرار کرد و راهی دور بعد شد تا به آاس‌رم بخورد. تیم ایتالیایی با توجه به برد 2 بریک در زمین حریف با یک تساوی یک-یک به جمع4 تیم راه پیدا کرد. اونای امری هم که متخصص لیگ اروپاست این‌بار با چهارمین تیمش برای ششمین بار در نیمه‌نهایی لیگ اروپا حاضر است و جالب اینکه این‌بار با تیم سابقش یعنی آرسنال که در سال2019 این تیم را به فینال برد و به چلسی باخت روبه‌رو می‌شود. حالا با توجه به رتبه هفتمی آاس‌رم در سری‌آ، همین رتبه برای ویارئال در لالیگا و رتبه نهمی آرسنال در لیگ برتر این 3 تیم برای قهرمانی در این تورنمنت انگیزه زیادی دارند چون قهرمانی می‌تواند سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد را برای آنها تضمین کند. فقط منچستریونایتد که جایگاه دومی در لیگ برتر را تثبیت کرده، خیالش از سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده آسوده است. پنجشنبه ۹اردیبهشت مرحله رفت لیگ اروپا در اسپانیا و ۱۶ اردیبهشت بازی برگشت در لندن برگزار خواهد شد. روز پنجم خرداد هم بازی فینال در گدانسک لهستان انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید