• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12826
+
-

روز پر سؤال بهارستان از وزرا

تعدد سؤال نمایندگان از وزرا در جلسه علنی دیروز بهارستان قابل توجه بود؛ از حضور محمود حجتی، وزیرکشاورزی در صحن مجلس گرفته تا اعلام وصول سوال جمعی از نمایندگان از وزیر امورخارجه و تلاش برای فراخوان وزرای دادگستری و کشور به پارلمان بر سر داستان سعید مرتضوی، مواردی بود که تکاپوی مجلس برای ایفای نقش نظارتی بهارستان را بیش از هر زمان دیگری پررنگ‌تر نشان می‌داد. در همین راستا بود که وزیر جهادکشاورزی ساعت پایانی جلسه علنی دیروز مجلس حاضر شد تا به 2سؤال مهرداد لاهوتی- نماینده لنگرود- درباره علت اعلام خودکفایی گندم و کاهش تعرفه و صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی پاسخ بدهد. هر چند توضیحات حجتی، لاهوتی را قانع نکرد اما نمایندگان با 97 رای موافق، 72 رای مخالف و 4رای ممتنع از مجموع 196نماینده حاضر در مجلس سؤال را وارد ندانستند و از پاسخ وزیر قانع شدند.

اعلام وصول سؤال 15 نماینده از ظریف

همچنین در پایان نشست دیروز بهارستان، سؤال نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات و 13نماینده دیگر از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره اقدامات صورت‌گرفته از سوی وزارت امورخارجه در راستای مقابله با ربایش فرهنگی حکیم نظامی توسط دولت آذربایجان و سؤال ملی سیدعلی ادیانی نماینده قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس از وزیر امورخارجه درخصوص عدم‌اجرای کامل شرایط مطروحه 9‌‌گانه از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درخصوص برجام از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شد.  در جلسه دیروز سؤال ملی جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و کلات در مجلس از وزیر امورخارجه درباره عدم‌تلاش دستگاه دیپلماسی برای حل مشکل 2600زندانی ایرانی در کشور ترکمنستان هم اعلام وصول شد اما به‌دلیل آزاد شدن زندانیان ایرانی از زندان کشور ترکمنستان، کریمی قدوسی ازسؤال خود که درباره وضعیت این زندانیان بود، انصراف داد.

احضار 2وزیر به‌خاطر مرتضوی

از سوی دیگر نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز بهارستان، عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید از طرح ۲‌سؤال از وزرای دادگستری و کشور درمورد علت عدم‌دستگیری سعید مرتضوی خبر داد و گفت که این ۲ طرح سؤال تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

فاطمه سعیدی، نماینده تهران با اشاره به طراحی سؤال از وزرای کشور و دادگستری درباره علت عدم‌دستگیری سعید مرتضوی گفت: باتوجه به اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه هنوز موفق به دستگیری سعید مرتضوی نشده‌اند، در سؤالاتی جداگانه از وزرای دادگستری و کشور خواستار توضیح در این رابطه شدم که این ۲ طرح سؤال تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. وی افزود: در این ۲ طرح سؤال جداگانه، از عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و سیدعلیرضا آوایی، وزیر دادگستری درباره اینکه آیا اساساً اقدامی برای جلب سعید مرتضوی انجام شده است، سؤال کردم. این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با اشاره به مفاد سؤال از وزیر کشور به ایلنا گفت: در شرح سؤال از رحمانی فضلی تأکید کردم که باتوجه به فعالیت نیروی انتظامی ذیل وزارت کشور، آیا رحمانی فضلی نظارتی بر نحوه عملکرد نیروی انتظامی در جلب سعید مرتضوی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین از این مسئولان سؤال کردم که آیا حکم جلب سعید مرتضوی به نیروی انتظامی ابلاغ شده و آیا این متهم از کشور خارج شده است. همچنین لازم است وزیر کشور توضیح دهد که درصورت خروج سعید مرتضوی از کشور، چرا مسئولان نتوانستند مانع از اقدام این متهم شوند؟
سعیدی همچنین به تشریح سؤال خود از وزیر دادگستری پرداخت و گفت: در این طرح سؤال از آوایی پرسیدم که آیا اقدامی برای جلب سعید مرتضوی انجام شده، آیا حکمی برای این متهم صادر شده و همچنین درصورت صدور حکم، چرا این حکم به اجرا درنیامده است؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید