• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12825
+
-

دیپلماسی برجامی ظریف از نیویورک تا بروکسل

ترامپ 3هفته دیگر درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران یا خروج از توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری می‌کند

برجام
دیپلماسی برجامی ظریف از نیویورک تا بروکسل

 3 هفته قبل از اعلام‌نظر دونالد تــــــرامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام، وزیر خارجه ایران در نیویورک، مقر سازمان ملل، واپسین رایزنی‌های دیپلماتیک برای مقابله با اقدامات تخریبی ترامپ را انجام می‌دهد. ظریف مهمان شورای روابط خارجی آمریکاست. هفته آینده نیز ظریف در بروکسل درباره برجام و سوریه سخنرانی خواهد کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این‌باره اعلام کرد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود به نیویورک می‌رود.

قاسمی افزود: سخنرانی در اجلاس صلح پایدار، دیدار و گفت‌وگو با مقامات خارجی و نیز سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا ازجمله برنامه‌های وزیر امور خارجه در این سفر است.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی و غلامحسین دهقانی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.

اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار در زمینه برقراری صلح و حفظ صلح قرار است چهارم و پنجم اردیبهشت‌ماه (24و 25آوریل) در راستای تلاش‌های انجام‌شده به‌منظور تقویت فعالیت سازمان ملل در زمینه برقراری و حفظ صلح برگزار شود.

میروسلاو لاجاک، رئیس هفتادودومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه و درباره این اجلاس برقراری صلح و حفظ صلح را اولویت کلیدی خواند.

 این نشست سه‌شنبه چهارم اردیبهشت (24آوریل) با سخنرانی افتتاحیه رئیس هفتادودومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سالن مجمع آغاز می‌شود و پس از آن آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

براساس اعلام شورای روابط خارجی آمریکا، ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار است 23 آوریل (سوم اردیبهشت‌ماه) در این شورا درخصوص روابط ایران و آمریکا، سیاست‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و آینده برجام سخنرانی کند.

شورای روابط خارجی که در سال ۱۹۲۱ در آمریکا تأسیس شده یک سازمان عضوگیر، ناشر و اندیشکده ایالات متحده آمریکا سازمان غیرانتفاعی است که در حوزه سیاست خارجی آمریکا و روابط بین‌الملل متخصص است. اعضای آن سیاستمداران قدیمی، بیشتر از 12وزیر امور خارجه دوره‌های مختلف ایالات متحده آمریکا، بانکداران، وکلا و چهره‌های شاخص و فعالان رسانه گروهی هستند.
ظریف سال گذشته هم در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک شرکت کرده بود.

از سوی دیگر قرار است هفته آینده نشستی در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا برگزار شود که موضوع آن سوریه است و گفته می‌شود هیأتی بلندپایه از ایران در این نشست شرکت می‌کنند.

از محمدجواد ظریف و سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه و معاون سیاسی او به‌عنوان شرکت‌کنندگان ایرانی اجلاس بروکسل نام برده شده است. اگرچه محور نشست هفته آینده بررسی مسائل سوریه است، اما قاعدتا ظریف رایزنی‌های برجامی با همتایان خود و مقامات شرکت‌کننده خواهد داشت.

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان روز سه‌شنبه 28فروردین پس از پایان سفرش به تاجیکستان برای شرکت در بیست و سومین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو در جمع خبرنگاران و درباره خروج آمریکا از برجام و تصمیم ایران نیز عنوان کرد: ایران از منافع ملی خود حراست می‌کند و باید منافع ایران از برجام حفظ شود، حتما اگر آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، واکنشی از سوی ایران و جامعه بین‌المللی را مشاهده خواهد کرد که این واکنش برای آن اصلا خوشایند نخواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا روز 22اردیبهشت قرار است نظر خود را درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران اعلام کند. او نوبت قبل یعنی 3ماه قبل اعلام کرده بود این آخرین بار است که توافق هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند. او 4شرط را برای تمدید مجدد برجام اعلام کرده که از آن جمله حذف بند موسوم به غروب برجام و گنجاندن بند‌های مرتبط با مسائل موشکی بود.    

   آمریکا تاوان می‌دهد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به نقل قولی از خود مبنی بر ادامه برجام بدون حضور آمریکا، گفت: بارها تأکید شده است که هیأت نظارت بر برجام درموقع لازم در ارتباط با هرگونه اقدام آمریکا در ارتباط با این توافق بین‌المللی تدابیر و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند و تاکنون در این مورد موضعی از سوی این هیأت اعلام نشده است و قطعا بعد از هرگونه تصمیم‌گیری، این هیأت از طریق مکانیسم‌هایی که در اختیار دارد افکار عمومی را در جریان این تصمیمات قرار می‌دهد. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: برجام برای ایران و اروپا بسیار مهم و مورد علاقه دو طرف است. این تماس‌ها تا 22اردیبهشت ادامه خواهد یافت. اروپا به مواضع خود پایبند است و ایران نیز تغییری در مواضع خود نخواهد داشت. ایران نخستین کشوری که برجام را نقض کند، نخواهد بود. با هوشیاری تحولات را رصد می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد دیگران به هزینه ایران در برجام خللی ایجاد کنند. برجام که به پشتوانه قطعنامه شورای امنیت شکل گرفته بدون بازنگری و به همین شکل باقی خواهد ماند. دیگرانی که در این مسیر اقدام نکنند، بازنده خواهند بود و تاوان سنگینی در این زمینه خواهند داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید