• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128208
+
-

دستگیری 864 تبهکار در عملیات رعد 43


864مجرم که در قالب 29باند تبهکاری در تهران فعالیت می‌کردند در جریان چهل و سومین مرحله از اجرای طرح رعد توسط مأموران پلیس دستگیر شدند.
به گزارش همشهری، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در تشریح جزئیات طرح رعد 43گفت: با تلاش همکارانم در مجموعه پلیس پیشگیری و کلانتری‌های سطح پایتخت ۳۱۸ حکم قضایی اجرا و 864سارق، زورگیر، مالخر و قاچاقچی شناسایی و دستگیر شدند. متهمان در قالب 29باند فعالیت داشتند که از آنها 4هزار و 933قلم از اموال سرقتی کشف شد. به‌گفته سردار رحیمی ارزش اموال مکشوفه 9میلیارد و 600میلیون تومان بوده است. همچنین 132دستگاه خودرو و موتورسیکلت از متهمان در جریان اجرای این طرح کشف و ضبط شد. وی گفت: یکی از موضوعات پر اهمیت طرح رعد، بحث محکومان فراری است که در این مرحله نیز همکارانم موفق به دستگیری ۳۰ نفر از محکومان فراری شدند. رئیس پلیس تهران به حوزه برخورد با قاچاق کالا نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این مرحله۳۱ پرونده قاچاق کالا تشکیل شد و ۲۶ هزار و ۵۲۰ قلم کالای قاچاق به ارزش هشت و نیم میلیارد تومان کشف و ضبط شدند.

   سناریوی سرقت پس از تولد نوزاد

تنها متهم زنی که در بین متهمان دستگیر شده در این طرح به چشم می‌خورد و در محوطه پلیس پیشگیری پایتخت حضور دارد مهین 45ساله است. زنی با رفتارهای عجیب؛ گاهی به سؤالات خبرنگاران با دقت هرچه تمام‌تر پاسخ می‌دهد و گاهی به‌شدت خشمگین می‌شود و فریاد می‌زند که اگر دورش را خلوت نکنند به سمت همه هجوم می‌برد و کتکشان می‌زند. روی صورتش آثار کبودی به چشم می‌خورد و ماسکش را کنار می‌زند تا جای زخمی را نشان بدهد که حاصل درگیری خونین با شوهرش است. می‌گوید شوهرش او را مجبور به سرقت می‌کرده و گاهی به‌شدت او را کتک می‌زده است.

از شگرد سرقت هایت بگو؟
بیشتر تجهیزات بیمارستانی می‌دزدیدم. گاهی هم لباس بهیار می‌پوشیدم، وارد بیمارستان‌های تهران می‌شدم و موبایل بیماران یا همراهان بیمار را سرقت می‌کردم.
منظورت چه تجهیزاتی است؟
دستگاه‌هایی که در اتاق بیماران بود؛ مثل دستگاه آلارم برای حضور پرستاران. آنها را می‌دزدیدم و به مالخری که شوهرم می‌شناخت می‌فروختیم.
گفتی شوهرت تو را مجبور به سرقت می‌کرد؟
بله. اما راستش را بخواهید ایده سرقت چند وقت قبل به ذهن خودم خطور کرد. من به تازگی مادر شده‌ام، همین چند وقت قبل به بیمارستان رفتم تا عمل سزارین انجام بدهم. در آنجا می‌دیدم که تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها زیاد است و به راحتی می‌شود از همراهان بیمار و یا اصلا خود بیماران بستری سرقت کرد. از طرفی چون شوهرم معتاد بود می‌گفت که باید سرقت کنی و برای من پول مواد بیاوری. برای همین این نقشه را انتخاب کردم.
خودت هم اعتیاد داری؟
همسرم مرا به دام اعتیاد کشاند. حدود 15سال قبل با اصرار شوهرم پای بساط نشستم و حالا معتاد به گل و شیشه شده‌ام.
سابقه داری؟
چندین بار به اتهام سرقت، جیب بری، کش‌روی و حمل مواد بازداشت شده‌ام. شوهرم هم یک خلافکار حرفه‌ای است. دزدی را هم او به من یاد داد.
چطور دستگیر شدی؟
سر بزنگاه مچم را گرفتند. وقتی می‌خواستم سرقت کنم، متوجه شدند و گیر افتادم.

   سارق، طعمه‌اش را زیر گرفت

اگرچه میلاد 24سال بیشتر ندارد اما با وجود این سن کم، سردسته یک باند سه نفره است. او چند وقت قبل با دو نفر از همکلاسی هایش باند سرقت تشکیل داد و از روزی که باندشان تشکیل شد یک نشان خاص روی هر دو دستشان خالکوبی کردند.

نقشه سرقت هایتان را چطور اجرا می‌کردید؟
هر کدام یک نقش یا بهتر بگویم یک وظیفه‌ای را به‌عهده داشتیم. ما 3دوست صمیمی هستیم که دوستی‌هایمان از پشت نیمکت های مدرسه شکل گرفت و تا الان ادامه دارد. ما چند وقت قبل دور هم جمع شدیم و نقشه سرقت کشیدیم. من سردسته گروه بودم و چون زورم زیاد بود سرقت به‌عهده من بود. کار ما سرقت ماشین و گوشی بود. سعید همدستم با قمه و چاقو طعمه‌ها را تهدید می کرد و امیر که از همه ما ریزنقش‌تر بود کار سرقت ماشین و رانندگی با ماشین مسروقه را به‌عهده گرفته بود. من هم اموال طعمه هایمان را می‌دزدیدم.
طعمه هایتان را چطور شناسایی می‌کردید؟
شگرد ما این بود که ابتدا یک خودرو برای انجام موبایل قاپی می‌دزدیدم. سپس با خودروی سرقتی راه می‌افتادیم و به سمت پارک‌های تهران می‌رفتیم. امیر پشت فرمان منتظر ما می‌نشست و من و سعید وارد پارک‌ها می‌شدیم. به محض شناسایی طعمه‌ها، سعید با چاقو و قمه آنها را تهدید می‌کرد و من گوشی‌ها را می‌قاپیدم.
ظاهرا به یکی از طعمه هایت هم آسیب رساندید.
قصد ما آسیب رساندن نبود. اگر با خودمان چاقو و قمه هم می‌بردیم صرفا برای تهدید و ترساندن طعمه‌ها بود. آن روز هم برای سرقت به پارک رفتیم و 2 نفر را که عمو و برادرزاده بودند گیر انداختیم. با تهدید گوشی هایشان را سرقت کردیم اما آنها به تعقیبمان پرداختند. زمانی که سوار ماشین شدیم تا فرار کنیم خودشان را انداختند جلوی ماشینمان. ناچار شدیم برای فرار یکی از آنها را زیر بگیریم. فکر می کنم عمو را زیر گرفتیم و پایش شکست.
خودرو‌ها را چطور سرقت می‌کردید؟
تخصص امیر بود. اغلب پرایدهایی را که کنار خیابان پارک شده بود سرقت می‌کرد. با ماشین‌های دزدی راهی سرقت می‌شدیم و بعد از اینکه بنزین ماشین تمام می‌شد آن را کنار خیابان رها کرده و سراغ سرقت بعدی می‌رفتیم. فکر می‌کنم حدود 4یا 5ماشین دزدیدیم و بعد رها کردیم.
چطور دستگیر شدید؟
هنگام آخرین سرقت، مالباخته مقاومت کرد و همزمان هم مأموران کلانتری ۱۶۱ رسیدند و دستگیرمان کردند.


   فروش روغن‌های تقلبی

«فروش روغن سوخته و تقلبی در بازار به اسم روغن زیتون اسپانیایی و ایتالیایی». 4مرد روغن‌های سوخته و تقلبی را در بازار می‌فروختند و پول به جیب می‌زدند. با این حال مأموران کلانتری 119مهرآباد موفق شدند در جریان طرح رعد 43فعالیت این گروه را ناکام بگذارند. ماجرا از این قرار بود که چند وقت قبل مأموران پلیس در جریان گزارشی قرار گرفتند مبنی بر اینکه اعضای یک گروه در کارگاهی اقدام به تولید روغن‌های تقلبی می‌کنند. تحقیقات حکایت از این داشت که 4 مرد در کارگاه خود، روغن‌های سوخته را داخل بطری ریخته و روی آنها برچسب و لیبل اسپانیا و ایتالیا می‌زنند. سپس روغن‌های تقلبی را در بازار به اسم روغن ایتالیایی و اسپانیایی می‌فروشند. شگرد آنها این بود که روغن‌های تقلبی را زیر قیمت در بازار می‌فروختند و پول به جیب می‌زدند. هم‌اکنون مأموران یکی از متهمان این گروه را بازداشت کرده‌اند و تحقیقات برای بازداشت اعضای دیگر این باند ادامه دارد.

   انتقام مرد آرایشگر از زنان

شایان یکی از 864مجرمی است که در طرح رعد 43بازداشت شده است. او فقط گوشی زنان را سرقت می‌کرد و دلیل عجیبی هم برای این کار داشت؛ انتقام.

چرا انتقام؟
چون عاشق زنی بودم که به من خیانت کرد و رفت. شکست عشقی باعث شد تا از زنان نفرت پیدا کنم. این شد که حس انتقام مثل یک خوره به جانم افتاد. تصمیم گرفتم برای ترساندن زنان و انتقام از آنها دست به سرقت موبایل هایشان بزنم!
تک رو بودی یا همدستی هم داشتی؟
نه. تنها بودم.
چطور سرقت می‌کردی؟
برای انجام سرقت یا پیاده می‌رفتم یا با موتور. شگردم این بود که در غرب تهران، طعمه هایم را شناسایی می‌کردم. اغلب آنها در حال صحبت با موبایل هایشان بودند یا پیاده راه می‌رفتند یا پشت فرمان بودند. در یک لحظه به سمتشان می‌رفتم و موبایل‌هایشان را می‌قاپیدم.
با گوشی‌های سرقتی چه می‌کردی؟
به مالخر می‌فروختم و با پول آن تفریح می‌کردم. چون من نیاز مالی ندارم. آرایشگرم و پول خوبی در می‌آورم. هدفم از سرقت، انتقام از زنان بود.
چند مورد سرقت انجام دادی؟
حدود 30مورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید