• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128122
+
-

چشم‌انداز سال پیش‌رو در گفت‌وگو با شهردار منطقه ۱۷

رویکردمان در ۱۴۰۰ اجتماعی و فرهنگی است

رویکردمان در ۱۴۰۰ اجتماعی و فرهنگی است

ابوذر چهل‌امیرانی

  اطلاع پیدا کردن از کارهایی که قرار است سال جدید در محله‌ها انجام شود، مزایای زیادی دارد که می‌توان به افزایش تعلق محله‌ای و امید به زندگی، شکیبایی مردم برای نهایی شدن طرح‌ها و از همه مهم‌تر مشارکت آنها برای به ثمر رسیدن طرح‌ها اشاره کرد. این اطلاع‌رسانی در منطقه ۱۷ نقش مهمی دارد؛ چراکه منطقه‌ای کم مساحت، اما پرتراکم با سرانه‌های ناچیز و بناهایی فرسوده و قدیمی است که شهروندان به امید روزهای بهتر به انتظار نشسته‌اند و اگر بدانند که قرار است چه کارهایی در محل سکونتشان انجام خواهد شد، کمتر به فکر نقل مکان از این منطقه جنوبی شهر می‌افتند. سراغ «داود لطفی» شهردار منطقه ۱۷ رفتیم تا ضمن آشنایی با اقدام‌هایی که سال گذشته در این بخش از پایتخت انجام شد، درباره فعالیت‌های در دست اقدام در این منطقه بدانیم.

  بدون شک یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌هایی که سال گذشته در زمان مدیریت شما در منطقه ۱۷ اجرا شد و امسال هم ادامه دارد، ساخت باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) در مسیر آزاد شده خط آهن تهران‌ـ تبریز است. این طرح چطور پس از سال‌ها انتظار به نتیجه رسید و چه کارهایی سال گذشته در این محور انجام شده و قرار است چه فعالیت‌هایی در سال جاری به اجرا درآید؟
طرح ایجاد باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) روی عرصه خط آهن تهران‌ـ تبریز بعد از امضای توافقنامه دکتر حناچی، شهردار تهران، با مدیرعامل شرکت راه‌آهن شروع شد تا بهره‌برداری از این مسیر در اختیار شهرداری قرار گیرد. بر این اساس، شهرداری متعهد به پرداخت ۱۸۰میلیارد تومان به شرکت راه‌آهن شد تا این مجموعه در اختیار شهرداری قرار گیرد. شهرداری منطقه هم در این مدت که بیش از ۶ماه از آن می‌گذرد، فعالیت‌ها را از منظر عمرانی، ترافیکی، فضای سبز، فرهنگی و اجتماعی پیگیری کرد تا از این فرصت فضای باز شهری استفاده و آن را حفظ کند. با توجه به ریزدانه بودن منطقه و کمبود شدید سرانه‌ها، تلاشمان این بود با این فرصت، کمبودها را جبران کنیم. براین اساس کار با جدیت توسط معاونت‌های مختلف در شهرداری منطقه با اولویت پیگیری شد. ۲ کارگاه در این مجموعه (مقابل بارگاه امامزاده حسن(ع) و نزدیکی میدان شهدای مدافع حرم) از سوی سازمان عمرانی شهرداری تهران تجهیز و ۲ کوشک در حال احداث است. اولویت بعدی راه‌اندازی محور پیاده‌راه و دوچرخه به طول حدود ۸کیلومتر به‌صورت رفت و برگشت است تا فضای مناسب، ایمن و استاندارد برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی شهروندان ایجاد شود. کار شروع و خط‌کشی‌ها هم انجام شده است. در نقاطی از طرح که می‌توانیم آن را به فضای سبز دائمی تبدیل کنیم، فعالیت‌هایی در حال انجام است. در هفته درختکاری شروع به غرس نهال به یاد و نام شهدای منطقه کردیم که عمده نهال‌ها ارغوان بودند. نکته بعدی فضاسازی‌هایی خاطره‌انگیز برای خانواده‌هاست تا بتوانند به‌صورت تفرجگاه از آن استفاده کنند. کفسازی‌ها هم مناسب خواهد بود تا خانواده‌ها بتوانند به راحتی در آن قدم بزنند.

  یکی از معضلات مهم منطقه ۱۷ جزیره‌ای بودن برخی محله‌هاست که دسترسی مناسبی به بخش‌های دیگر منطقه ندارند.
سال گذشته فعالیت‌هایی برای باز شدن مسیر در ضلع جنوبی محله بلورسازی انجام شد که خواسته ۲۵ ساله مردم بود. معبر کم عرضی در این محله زیر پل قلعه‌مرغی وجود داشت که خودروهای عبوری و امدادی امکان‌ تردد آسان از آن را نداشتند. با طراحی‌های انجام شده و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز بهداشت مهرگان و حسینیه ثارالله توانستیم این معبر را تعریض کنیم. با این کار عرض گذر که کمتر از ۲ و نیم‌متر بود به ۸ متر توسعه پیدا کرد و کارها در سال جدید هم ادامه دارد. با این اقدام عرض ۶ متری برای‌ تردد خودروها و پیاده‌رو با عرض ۲ متر اختصاص پیدا کرد. در موازات همین محور درحال ایجاد مسیر دوچرخه هستیم. همچنین امسال قصد داریم با ساخت پل‌های زیرگذر، دسترسی شهروندان به محله‌های دیگر را تسهیل کنیم. طراحی برای ساخت این زیرگذرها انجام شده و قطعاً ۲ زیرگذر در سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد که کاملاً استاندارد خواهد بود و حتی خودروهای سنگین امکان‌ تردد از آنها را خواهند داشت. پیمانکار برای ساخت زیرگذر اول مشخص شده و این ماه تجهیز کارگاه را شروع خواهیم کرد. با ساخت این زیرگذرها شمال و جنوب منطقه به همدیگر متصل و ضلع جنوبی از حالت جزیره بودن خارج خواهد شد. اگر این اتفاق در سال جدید بیفتد، خط اتوبوسرانی می‌تواند در بخش جنوبی منطقه هم فعال شود.

  سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و از طرف دیگر تحریم‌ها، با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شدیم که ناخواسته منجر به ایجاد مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد در شهرداری شد. سال گذشته منطقه ۱۷ از نظر تأمین اعتبارات چه وضعی داشت؟
 با وجود این مشکلات، سال گذشته ۷۲ میلیارد تومان صرف فعالیت‌های عمرانی اعم از مستمر، توسعه محلی و اولویت‌دار کردیم که ۵۸ میلیارد تومان از این بودجه به پروژه‌های توسعه محلی اختصاص پیدا کرد. در کنار طرح‌های بزرگی که اجرا شد و در سال جدید هم ادامه دارد، بهسازی محیطی خیابان تشیع، اصلاح هندسی و تکمیل بلوار سجاد جنوبی، تهیه و اجرای طرح ساماندهی خرده فضای شهری در تقاطع کوچه معماری و خیابان احمدی، تجهیز پاتوق‌های محور رشیدی جهان، تجهیز زمین‌های چمن میلان، فتح‌المبین، زمزم و شهید یارجانی، از برخی فعالیت‌های انجام شده بود. نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسید و پمپ بنزین کوچک مقیاس در منطقه راه‌اندازی کردیم. در موضوع بازیافت، روزانه ۷ ونیم تن زباله جمع‌آوری می‌شد که به ۱۰ تن رسید و قصد داریم در سال جدید به ۱۲ تن برسانیم. خوشبختانه در شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران تلاش و زحمت‌های زیادی برای افزایش بودجه و توجه به منطقه ۱۷ شده و قدردان آنان هستیم، اما نام ۲ نفر در این بین می‌درخشد؛ دکتر «پیروز حناچی» شهردار پایتخت و «حامد مظاهریان» معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران. ایشان در این عرصه به جد وارد شدند تا کارها در منطقه ساری و جاری شود. الحق در این مدت حمایتگری خوبی از منطقه شد و ما سعی کردیم قدر این فرصت را بدانیم تا از بودجه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته، برای‌ آبادانی بیشتر محله‌ها استفاده کنیم و کار را با همه مشکلات اقتصادی پیش ببریم. خوشبختانه این اتفاق در سال۱۴۰۰ هم با یک نگاه کامل‌تر و برگرفته از تجربه بهتر با رویکرد اجتماعی و فرهنگی درحال انجام است. از ساکنان منطقه می‌خواهیم اگر پیشنهادهای راه‌گشایی دارند، به شهرداری منطقه ارائه کنند تا در برنامه‌ها قرار دهیم. همچنین از اینکه صبوری می‌کنند تا بتوانیم با همین فرصت‌های محدود، مشکلاتشان را حل کنیم، قدردانی می‌کنم.

  طرح بزرگ و شاخصی در سال پیش‌رو اجرا خواهد شد؟
بله فعالیت‌هایی را به‌عنوان مگاپروژه در منطقه در دستور کار داریم. به‌عنوان مثال قصد اتصال مناطق۱۷ و ۱۸ با ساخت تقاطع در بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی را داریم که کارهای مطالعاتی توسط سازمان مهندسی شهرداری تهران انجام شده و امسال شروع خواهد شد. پروژه دیگری که می‌توان گفت فاخرترین طرح منطقه در سال جدید خواهد بود، ساخت یادمان ۴ هزار شهید سرافراز منطقه است. این یادمان ۲۰ ستون استوانه‌ای از جنس فولاد به ارتفاع‌های ۳، ۴ و ۵ متر خواهد داشت که اسامی ۴ هزار شهدا منطقه روی این ستون‌ها حک می‌شود. جنس فولاد هم به لحاظ قوام و از طرف دیگر به نشانه استقامت و ایستادگی شهدا انتخاب شده است.

  در اجرای این طرح‌ها به‌خصوص ساخت باغ‌راه حضرت فاطمه(س)، چقدر از نظر شورایاران و مردم استفاده شده است؟
این سؤال از طرفی خوب و از سوی دیگر سخت است. به دلیل اینکه طرح باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) بزرگ بود که طراحی آن به مسابقه گذاشته شد و گروه‌های مختلف حتی خارجی در آن شرکت کردند. هیئت داوری در نهایت یکی از این طرح‌ها را انتخاب و تصویب کرد. بنابراین، باغ‌راه الزاماً با نظر شورایاران یا مردم طراحی و اجرا نشد، اما با توجه به اینکه پیوست فرهنگی و اجتماعی داشت و در آن نیازهای منطقه لحاظ شده بود و از سوی دیگر نیازمند در نظر گرفتن فرهنگ محلی بود، موضوعات و بخش‌هایی به آن اضافه شد. به‌عنوان مثال، بنا به خواسته مردم و شورایاران، یک زمین فوتبال قرار است در این محور ایجاد شود. همچنین این طرح به گونه‌ای است که بسیاری از سرانه‌های منطقه را در بخش‌های مختلف فضای سبز، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی ارتقا می‌دهد. این سرانه‌ها از نیازهای منطقه و شهروندان بودند که در این طرح دیده شده است. سعی ما همواره استفاده از نظرات مردم و نمایندگان آنها در شورایاری برای اجرای بهتر کارهاست. به‌عنوان مثال، یادمان شهدا که قصد ساخت آن را در سال جدید داریم، از خواسته‌های مردم و حوزه اجتماعی بود که علاوه بر انگیزه‌های معنوی که برای عرض ارادت به ساحت شهدا دارد، حتماً نظرات مردم در تکمیل و تجلی یافتن این یادمان نقش داشته است.


«داود لطفی» شهردار منطقه ۱۷

شهرداری در کار خیریه‌ها دخالت نمی‌کند!

در منطقه ۱۷ خیریه‌های زیادی فعالیت می‌کنند که نیازمند تعامل و ایجاد شبکه‌ای ارتباطی بین همدیگر هستند تا خدمات آنها به‌صورت عادلانه بین خانواده‌های نیازمند توزیع شود؛ چراکه برخی خانواده‌های محروم تحت پوشش چند مرکز خیریه هستند و ممکن است خانواده آبرومندی برای دریافت کمک‌های مؤمنانه از قلم بیفتد. شهرداری منطقه ۱۷ برای حل این مشکل الگوی مناطق تهران در اجرای طرح «سنا» شده است. در این طرح اطلاعات خانوارهای نیازمند در سامانه گردآوری می‌شود. هدف شهرداری منطقه از این اقدام قصد ورود یا دخالت در فعالیت گروه‌های خیریه نیست و فقط مشخصات خانواده‌های نیازمند که از طریق مراجع مختلف مثل کمیته امداد، بهزیستی، خیران، سپاه، بسیج، اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه و... شناسایی می‌شوند، با کد ویژه آنها در سامانه سنا ثبت می‌شود. پس از این اقدام، گروه‌های خیریه حمایتگری لازم را از آنها انجام می‌دهند تا خدایی ناکرده نیازمندی بدون پشتوانه نماند.

پیگیری برای حل مشکل خط آهن تهران‌ـ اهواز

یکی از مشکلات عمده منطقه ۱۷ جزیره‌ای شدن برخی از محله‌ها و عدم دسترسی مناسب شهروندان ساکن در این محله‌ها به نقاط مختلف است. گذر ۲ خط آهن یعنی تهران‌ـ تبریز و تهران‌ـ اهواز از دل منطقه ۱۷، در این بن‌بست شدن محله‌ها نقش مهمی دارند. با زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز، تا حدودی این مشکل حل شده و مسئولان شهری درحال مناسب‌سازی بام تونل قطار هستند، اما معضلات خط آهن تهران‌ـ اهواز، همچنان به قوت خود باقی است و ساکنان ضلع جنوب منطقه ۱۷ را دچار چالش کرده است. البته مسئولان شهرداری منطقه ۱۷ برای اجرای طرحی مشابه در خط آهن تهران‌ـ اهواز پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اند و حتی شهردار تهران نامه‌ای به وزیر راه نوشته و معاونت شهرسازی هم کارها را پیگیری می‌کند تا شرایط برای نوسازی و تغییر بافت پیرامونی این خط آهن تسهیل شود.

۳۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه ۱۷ ایجاد شد و این نهضت در سال جدید هم ادامه دارد.

۲۵۰ تیر چراغ‌برق از معابر کم‌عرض منطقه جابه‌جا شده که در تردد خودروها مزاحمت ایجاد می‌کرد. .

۱۱ کوچه رنگی (کوچه دوستی) سال گذشته در منطقه افتتاح شد و قرار است در سال نو ۲۸کوچه دیگر زیباسازی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید