• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128028
+
-

پیشنهاد رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به گزارش همشهری

استان‌ها، رنگ‌بندی روستاهایشان را اعلام کنند

تفاوت عمده‌ای در قرمز شدن وضعیت روستاهای کشور نسبت به 3 پیک قبلی دیده می‌شود و به همین دلیل دست استان‌ها در اعلام رنگ‌بندی روستاها باز است

گپ
استان‌ها، رنگ‌بندی روستاهایشان را اعلام کنند

 مریم سرخوش- خبرنگار

همشهری در گزارش روز دوشنبه خود با عنوان «چرخه فعال ویروس در روستاهای کرونازده» وضعیت حاکم بر روستاها در پیک چهارم را بررسی کرد. رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت هم با تأیید مطالب این گزارش، توصیه‌هایی را برای کنترل بحران کرونا در روستاها مطرح کرد. به‌گفته جعفر صادق‌تبریزی هنوز آمار جدید و دقیقی در این‌باره استخراج نشده، اما تفاوت عمده‌ای در قرمز شدن وضعیت روستاهای کشور نسبت به 3پیک قبلی دیده می‌شود و با الگوی موفقی که از مدیریت کرونا در روستاهای مازندران در پیک سوم کرونا به جای ماند، این الگو به تمام کشور ارسال و اختیار اعلام رنگ‌بندی و قرنطینه‌ها به‌خود استان‌ها واگذار شد.

دست باز استان‌ها برای رنگ‌بندی روستاها
تبریزی درباره انتقاداتی که از رنگ‌بندی نشدن روستاها مطرح می‌شود، می‌گوید: «اتفاقا این اتفاق بهمن سال گذشته برای نخستین‌بار در مازندران رخ داد. همانطور که می‌دانید پیک سوم در مازندران نسبت به سایر استان‌ها با تأخیر رخ داد و همان زمان اعلام وضعیت رنگ‌بندی به تفکیک روستا انجام شد. برخلاف بسیاری از استان‌های کشور که کرونا در شهرها بیشتر از روستاها جولان می‌داد، در مازندران ما شاهد آلودگی روستاها نسبت به شهرها بودیم. با اعلام رنگ‌بندی، به سرعت بحران کرونا در روستاهای شمالی فروکش کرد و در عرض 2هفته تغییر وضعیت از قرمز به نارنجی و زرد را داشتیم.»
وی می‌افزاید: «در همان زمان الگوی مازندران به‌عنوان الگوی موفق در کنترل کرونای روستایی مطرح و به تمام کشور ارسال شد. در شرایط کنونی هم این مسئله به‌خود کمیته‌های استانی واگذار شده و دست‌شان را باز گذاشته ایم. آنها می‌توانند درصورت نیاز وضعیت رنگ‌بندی‌های روستایی را به‌صورت مجزا درنظر بگیرند و اعلام کنند. البته این اتفاق در شهرهایی که کامل قرمز هستند لحاظ نمی‌شود و حتی اگر روستایی هم وضعیت سفید داشته باشد باز هم شامل محدودیت‌ها خواهد بود.»

4دلیل شیوع کرونا در روستاها
تبریزی به 4دلیل عمده شیوع گسترده کرونا در روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: «با آغاز سال نو، افزایش سفرها، خریدهای شهری و دید و بازدید شرایط کرونا در روستاها قرمز شد. بازارهای محلی هم که عمدتا با حضور حداکثری روستاییان همراه است در ایام پایانی سال و تا اواسط فروردین برقرار بود و چرخش بیشتر کرونا از شهر به روستاها و حتی بالعکس را رقم زد.»  وی به دربرگیری کمتر کرونا در روستاها تا قبل از پیک چهارم اشاره و عنوان می‌کند: «ما از ابتدا در خط اول سلامت برای روستاها برنامه‌های اختصاصی داشتیم و هدف‌مان عدم‌خروج روستاییان از محل سکونت‌شان به‌دلیل شک به ابتلا بود. بر این اساس تست سریع کووید -19همزمان با مناطق شهری به روستاها هم رسید و تمام آموزش‌ها به کادر درمان حوزه روستایی و حتی آزمایشگاه‌های این مناطق داده شد.
از سوی دیگر از آغاز کرونا تاکنون ضریب ماندن روستاییان در خانه‌ها بیشتر از محیط‌های شهری بوده و به‌عبارتی روستاییان حرف گوش‌کن‌تر از مردم شهری بودند؛ اتفاقی که به کنترل ویروس در روستاها حداقل تا پایان سال 99منجر شد. از سوی دیگر بهورزان هم تسلط بیشتری بر وضعیت جسمانی روستاییان دارند و به سرعت تغییرات جسمی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند. البته یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کرونا در روستاها یکدست و یکپارچه بودن خود مردم در اعمال محدودیت‌ها بود؛ به‌طوری که در برخی موارد مردم روستا اقدام به بستن راه‌های ورودی زادگاهشان می‌کردند و مسافر نمی‌پذیرفتند.»

نیازی به پرداخت هزینه‌ کلان درمان نیست
تبریزی همچنین درباره گزارش روز گذشته همشهری و مشکلات مردم شهری و روستایی ایذه در خوزستان به‌دلیل کمبود امکانات درمانی کرونا و پرداخت هزینه‌های کلان به برخی پزشکان خصوصی می‌گوید: بارها اعلام کرده‌ایم که مردم می‌توانند از طریق سامانه سلامت
 (SALAMAT.GOV.IR) با پاسخ به چند سؤال ارزیابی سلامت داشته باشند و درصورت وجود هر مشکلی به آنها اعلام می‌شود که به کدام مرکز خدمات جامع سلامت کوویدـ19مراجعه کنند.  از سوی دیگر برای پیشبرد اهداف سلامت روستاییان به تمام بهورزان آموزش‌های مقابله با کرونا داده شده و ضرورت ندارد که روستاییان درصورت ابتلا به شهر مراجعه کنند، اما چنانچه ضرورت مراجعه به شهر بود، بیماران می‌توانند از طریق 2 اپلیکیشن مسیریاب نشان و بلد نام و نشانی مراکز درمانی مختص کوویدـ19را
پیدا کنند.  با تمام اینها توصیه ما به عموم مردم به‌ویژه روستاییان، کاهش رفت‌وآمدها غیرضروری است. چنانچه 3هفته رعایت حداکثری داشته باشیم، قطعا از پیک کنونی عبور خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید