• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127971
+
-

اقدام علیه نطنز

صالحی: حادثه دیروز نطنز تروریسم هسته‌ای است،‌حق اقدام ایران علیه آمران محفوظ است

هسته‌ای
اقدام علیه نطنز


 یک روز پس از رونمایی از دستاوردهای صنعت هسته‌ای، نام نطنز دوباره به صدر اخبار بازگشت. این بار اما خبر حادثه‌ای در تاسیسات غنی‌سازی مجتمع شهید احمدی روشن منتشر شد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأیید خبر گفت که در حادثه بامداد نطنز، کسی صدمه ندیده است و آلودگی هم اتفاق نیفتاده، اما هیچ‌یک از مقامات سازمان انرژی درباره علت حادثه و چگونگی آن توضیحی نداده. حتی هنوز مشخص نیست که در پی این حادثه تجهیزات هسته‌ای چقدر آسیب‌ دیده است. البته بهروز کمالوندی تأکید کرد که این موضوع در دست بررسی است. به‌گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نظنز رخ داده است، اما پس از بازتاب خبر حادثه جزئیات بیشتری درباره آن منتشر شد و رسانه‌های خارجی ادعاهایی درباره جزئیات آن منتشر کردند. در حالی نمایندگان مجلس از مشکوک بودن ماجرا می‌نوشتند که رسانه‌های اسرائیلی نقش این رژیم در حادثه را تأیید کرد. این رسانه‌ها اعلام کردند که حادثه نظنز به‌دلیل حمله سایبری رژیم اسرائیل اتفاق افتاده است؛ اتفاقی که نخستین حادثه تاسیسات نطنز در سال جدید است و البته بی‌سابقه نیست. در واکنشی دیگر  علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه بر ضرورت بر خورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای تاکید کرد.او همچنین این اقدام را نشان دهنده ناکامی مخالفان  مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه دانست. او تأکید کرد که جمهوری اسلامی حق خود را برای اقدام علیه آمران محفوظ می داند.

ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حادثه
مالک شریعتی، نخستین نماینده مجلس یازدهم بود که از بررسی ابعاد حادثه نطنز در مجلس خبر داد. شریعتی در توییتی نوشت: «این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریم‌‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است.» همزمان با اعلام این حادثه در ایران روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست هم از حمله سایبری به تاسیسات نظنز نوشت و ادعا کرد که احتمالا اسرائیل در این حمله نقش داشته است.  بنابر ادعای این روزنامه، اتفاقی که در نطنز رخ داده خسارت زیادی هم دارد. البته این ادعاها از سوی مقام‌های ایران و اسرائیل تأیید نشده است. وزارت خارجه و مقام‌های دولتی نیز تا لحظه تنظیم این گزارش واکنشی نسبت به حادثه نطنز نداشتند.

وقتی نطنز لرزید
سال 99   انفجار در تاسیسات نطنز خبرساز شد. هر چند هنوز هم جزئیاتی از علت و چگونگی این حادثه منتشر نشده، اما رئیس سازمان انرژی اتمی 2 روز قبل، آن را کار «دشمن» دانست. 
به‌گفته علی‌ اکبر صالحی «سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ‌ماه پیش منفجر کرد، ولی باز نایستادیم و سالنی را که جبران‌کننده سالن از دست رفته است، به‌صورت موقت برپا کردیم.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم درباره انفجار تیر‌ماه نطنز گفته بود: «خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته، اما خسارت‌های مالی قابل توجه بود.» شورای‌ عالی امنیت ملی هم درباره علت انفجار تیر ماه تاسیسات غنی‌سازی نطنز اطلاعاتی منتشر نکرد. این شورا در اطلاعیه‌ای تأکید کرده بود که علت را «دقیق» مشخص کرده، اما به‌دلیل «ملاحظات امنیتی» در «زمان مناسب» در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.
 با این همه همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای ایران بار دیگر سالن سانتریفیوژهای پیشرفته را راه‌اندازی کرد. راه‌اندازی خط تولید سانتریفیوژهای جدید «IR-9» این امکان را به ایران می‌دهد که غنی‌سازی اورانیوم را تسریع کند. همچنین علی‌اکبر صالحی هنگام افتتاح این خط تولید گفت که سازمان انرژی اتمی شبانه‌روزی در تلاش است تا تجهیزات حساس را به دل کوه ببرد. اما باید دید که حادثه نطنز چه واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت و بر مذاکرات وین درباره احیای برجام تأثیرگذار است یا نه.
در روزهای اخیر و همزمان با پیشرفت در مذاکرات احیای برجام تحرکات مخالفان برجام در منطقه افزایش یافته است. مقامات رژیم صهیونیستی در اظهار نظرات خود به صورت علنی از این مذاکرات ابراز نگرانی کرده اند و همزمان دست به تحرکاتی علیه ایران زده‌اند. ادعای رسانه‌های این رژیم درباره دست داشتن در حادثه دیروز نطنز در همین مسیر صورت می‌گیرد.

مکث
منابع داخلی ادعای رسانه‌های خارجی را رد کردند 


سرپرست گروه فنی بررسی حادثه در مجتمع غنی‌سازی نطنز گفت: «اخباری که از سوی برخی رسانه‌های خارجی درخصوص علت حادثه در مجتمع غنی‌سازی نطنز منتشر شده صرفا فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد.» او همچنین گفت که گروه فنی بررسی سانحه از ابتدای وقوع حادثه در مجتمع نطنز در محل حاضر شده و در حال بررسی علت رخداد هستند. این فرد افزود: «هم‌اکنون مجموعه احتمالات ممکن درخصوص بروز این حادثه به دقت در حال بررسی است و به محض مشخص شدن علت قطعی حادثه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.»  نورنیوز 

این خبر را به اشتراک بگذارید