• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127966
+
-

ناکامی مجلس در اصلاح قانون انتخابات


 طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس یازدهم به بن‌بست رسید. سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این طرح با ایراد هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با قانون اساسی تشخیص داده شده است. آن‌هم درست بعد از نشست خبری سخنگوی هیأت رئیسه مجلس که در آن گفته بود نظر مجمع برای این طرح تامین شده است. محمدحسین فرهنگی حتی اعلام کرد که مجلس امیدوار است این طرح به سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برسد؛ چرا‌که نمایندگان طرح اصلاح قانون ریاست‌جمهوری را به‌عنوان یکی از نخستین اقدامات خود ارائه دادند. از طرف دیگر گفته شد که شورای نگهبان نیز در جریان تدوین این طرح بوده است و بسیاری نیز مواد این طرح را در راستای گسترده‌تر شدن سایه شورای نگهبان بر انتخابات دانستند. با این همه به‌نظر می‌رسد طرح مجلس یکدست اصولگرای مجلس یازدهم هم نتوانسته نظر شورای نگهبان را جلب کند.

 طرح مجلس با کدام اصل مغایر بود؟
به گزارش همشهری طرح مجلس به‌دلیل مغایرت با بند دوم اصل‌110 قانون اساسی رد شده است. براساس این بند نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از اختیارات و وظایف رهبری است. هیأتی هم که به همین نام در مجمع تشخیص تشکیل شده از سال‌96 این وظیفه را به‌عهده دارد. حالا مجلس می‌تواند بر مصوبه خود اصرار کند. اما دراین صورت مصوبه به مجمع تشخیص می‌رود و این نهاد باید بین نظر خود و مجلس داوری کند. این اتفاق البته بی‌‌سابقه هم نیست و مجمع تشخیص امروز در حالی لایحه پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فرملی) را بررسی می‌کند که مجلس پس از ایرادهای این نهاد بر مصوبه‌خود پافشاری کرد. به این ترتیب مجلس یازدهم نیز تا اینجا شبیه مجلس دهم و ادوار پیشین در اصلاح قانون انتخابات ناکام مانده است.

تلاش‌های ناکام مجلس دهم
تلاش برای اصلاح قانون انتخابات از نخستین اقداماتی بود که مجلس یازدهم را به تحرک انتخاباتی متهم کرد. پیش ازآن  مجلس دهم چند طرح برای اصلاح قانون انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری ارائه داد که همگی در شورای نگهبان رد شد. با وجود اینکه نمایندگان نزدیک به یک‌‌سال‌ونیم زمان صرف طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس کرده بودند و کارشناسان شورای نگهبان نیز در جریان همه مواد آن قرار داشتند، اما شورای نگهبان نه‌تنها این قانون را رد کرد بلکه دبیر شورا گفت که مجلس دهم به مطالبه شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات توجه نکرده است. وقتی هم که مجلسی‌ها سعی کردند در آخرین روزها نظارت استصوابی شورای نگهبان را در چارچوب مشخصی محدود کنند، از سوی شورا متهم به اقدام «هیجانی» شدند. احمد جنتی گفته بود که طرح مجلس «با هدف بی‌خاصیت‌کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب» شده است. به این ترتیب همه تلاش‌های مجلس دهم برای اصلاح قوانین انتخابات ناکام ماند. شورای نگهبان مدت‌ها‌ست در شرایطی خواهان اصلاح قوانین انتخابات است که با تمام طرح‌های قبلی در این زمینه مخالفت کرده. آیا اصلاح قانون انتخابات با مجلس همسوی یازدهم هم به نتیجه نمی‌رسد؟ باید منتظر ماند و واکنش مجلس را دید.

این خبر را به اشتراک بگذارید